Manager, weet wat je doet! | Twynstra Gudde - Organisatieadviesbureau - organisatieadviesbureau

Manager, weet wat je doet!

In mijn gesprekken met managers en zelfsturende teams over wat ze precies doen, valt het me op dat ze het moeilijk vinden om duidelijk te maken wat managen nou precies inhoudt. Dus wat ze dan feitelijk doen. Wat ik toch bijzonder vindt, want om het werk goed te kunnen organiseren en je manier van managen te ontwikkelen, is het belangrijk dat je als manager dit wel goed weet.

Lastig te benoemen

Deze constatering deed ik eigenlijk al bij mijn eerste gesprekken met directies, die ik heb gevoerd in het kader van mijn onderzoek naar het handelingsrepertoire van middenmanagers. Ik vroeg hen om een goede middenmanager uit hun organisatie in gedachten te nemen. Dat ging vaak redelijk snel. Maar als ik hen dan vroeg om concreet te benoemen wat die middenmanager nou zo goed deed, en wat hem tot een góede manager maakte, dan stokte het gesprek. Veelal werd dan aangegeven dat zijn of haar team het zo goed doet. Maar wat de middenmanager daar precies aan doet en of die teamprestatie nu door de middenmanager komt (of dat het juist ondanks de middenmanager is), dat is lastig te benoemen.

Risico van waan van de dag

Overigens blijken veel (midden)managers het zelf ook lastig te vinden om dit aan te geven. Ze geven wel aan dat ze ontzettend veel doen. Maar wanneer doe je het nou goed als manager? Ze zijn in de praktijk heel druk en hebben moeite om te prioriteren. In hun gedrevenheid pakken ze veel dingen op. Omdat ze het leuk vinden, omdat ze er goed in zijn of omdat ze denken dat anderen dit van hen verwachten. Werkdruk is een puzzel voor ze. Met het risico dat de waan van de dag gaat regeren. En tegelijk geven veel managers aan dat het een mooie rol is die ze hebben. Dat ze veel zien, met diverse dingen bezig zijn en impact kunnen hebben als ze de goede dingen doen.

Mooie rol is mogelijk als je weet wat je doet

Het is belangrijk dat je weet waar je aan begint als manager, dat je weet wat je doet als je manager wordt. En vooral dat je weet waar je eigen voorkeur en valkuil liggen. Want voor een groot deel heb je zelf regie in handen om er een mooie plek van te maken. Er zijn meer dan voldoende zinvolle dingen die managers kunnen doen. En die ook nog eens door klanten en medewerkers als waardevol worden gezien. Op basis van mijn onderzoek heb ik 30 activiteiten beschreven die door managers gedaan kunnen worden en die van toegevoegde waarde kunnen zijn. Dit overzicht geeft een beeld wat jij als manager doet, wat jij daarin belangrijk vindt en wat jouw voorkeur is. Want een goede manager is zich bewust van wat hij of zij doet en wat het effect is van wat hij of zij doet. En dat helpt met het organiseren van het werk. Want jouw voorkeur kleurt hoe je daar tegen aankijkt. En geeft ook houvast in het ontwikkelen van jouw manier van managen.

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met mij via mjn@tg.nl of 06- 53 75 95 77.

De komende maanden publiceer ik diverse blogs en artikelen over het handelingsrepertoire van middenmanagers. Ook verschijnt eind oktober mijn boek over dit onderwerp. Wilt hier over geïnformeerd worden en mijn publicaties automatisch in uw mail ontvangen? Vul dan onderstaand formulier in.

Houd mij op de hoogte

Reageer