Het onderwijs, met name het beroepsonderwijs, staat in dagelijkse verbinding met de samenleving. Het is de uitdaging om de steeds snellere maatschappelijke veranderingen te vertalen in programma’s voor onderwijs en onderzoek. Dat vraagt flexibiliteit, niet alleen van bestuurders, maar ook van docenten en van de organisatie als geheel. Onze interimmanagers versterken het onderwijskundig leiderschap. Daarmee inspireren zij medewerkers om invulling te geven aan een strategie van voortdurende vernieuwing.
Het onderwijs, met name het beroepsonderwijs, staat in dagelijkse verbinding met de samenleving. Het is de uitdaging om de steeds snellere maatschappelijke veranderingen te vertalen in programma’s voor onderwijs en onderzoek. Dat vraagt flexibiliteit, niet alleen van bestuurders, maar ook van docenten en van de organisatie als geheel. Onze interimmanagers versterken het onderwijskundig leiderschap. Daarmee inspireren zij medewerkers om invulling te geven aan een strategie van voortdurende vernieuwing.
Het onderwijs, met name het beroepsonderwijs, staat in dagelijkse verbinding met de samenleving. Het is de uitdaging om de steeds snellere maatschappelijke veranderingen te vertalen in programma’s voor onderwijs en onderzoek. Dat vraagt flexibiliteit, niet alleen van bestuurders, maar ook van docenten en van de organisatie als geheel. Onze interimmanagers versterken het onderwijskundig leiderschap. Daarmee inspireren zij medewerkers om invulling te geven aan een strategie van voortdurende vernieuwing.
Werkveld en onderwijs hebben elkaar nodig om richting te geven aan relevant vakspecialistisch onderwijs. Je moet alert zijn en verbindingen leggen. Dat geldt niet alleen voor bestuurders en managers, maar ook voor onderzoekers en docenten. Dat vraagt om eigenaarschap en transparantie waarin doelstellingen en strategie breed worden gedeeld.
Onze interimmanagers worden vaak ingeschakeld als tijdelijke programma- of onderwijsmanager. Bijvoorbeeld om een fusie te begeleiden of als regisseur voor de inzet van NPO-gelden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ook vervullen onze interimmanagers de rol van directeur Bedrijfsvoering of Planning & Control. Maar er is meer. Hun rol is veelal breder. Het gaat er bijna altijd om de onderwijsorganisatie te helpen een volgende stap in een transitieproces te zetten. Door het leiderschap binnen onderwijsteams te versterken, medewerkers in de juiste rol te krijgen en de processen daarop aan te passen.
Wanneer je ons voor een opdracht wilt inschakelen, gaan we altijd eerst in gesprek. We willen een zo volledig mogelijk beeld krijgen van jouw organisatie. Wat zijn de strategische doelen? In welke context opereer je en welke achterliggende problemen en ontwikkelingen spelen een rol? Welke toegevoegde waarde kan een interimmanager hebben? Waar ben jij écht mee geholpen? Als we dat beeld scherp hebben, ontwikkelen we een profiel op basis waarvan we één of enkele kandidaten voordragen. We selecteren mensen die niet alleen een concrete opdracht kunnen uitvoeren, maar die in de geest van jouw organisatie kunnen bijdragen aan een volgende stap. Een interimmanager die bij jou aan de slag is, geven we bovendien ondersteuning in de vorm van schaduwmanagement. We bewaken de voortgang en blijven in contact tot de opdracht is afgerond.
Het resultaat is dat jouw organisatie verder kan. Afhankelijk van de opdracht is er een nieuw programma gestart of is een nieuwe samenwerking of fusie tot stand gekomen. Processen, systemen en procedures zijn daarop afgestemd. Soms is een nieuwe (vaste) manager aangesteld die onze collega’s van TwynstraGudde Executive Search desgewenst voor je kan werven. Wij zorgen dat die vaste kracht goed wordt ingewerkt en dat taken warm worden overgedragen. Het onderliggende resultaat van onze interventies is dat onderwijskundig leiderschap veel breder in de organisatie is belegd. Medewerkers op alle niveaus voelen zich mede-eigenaar van een flexibele, met de samenleving verbonden onderwijsorganisatie.