Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Met de invoering van de vrachtwagenheffing gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens per gereden kilometer betalen voor het gebruik van de Nederlandse snelwegen en sommige N-wegen. De hoogte van het tarief wordt bepaald door de milieu-eigenschappen en de gewichtsklasse van de vrachtwagen. Hoe lichter en schoner, hoe lager het tarief. Andere Europese landen hebben al langer een vrachtwagenheffing. Uniek aan de Nederlandse heffing is dat de opbrengsten in overleg met de vervoerssector worden teruggesluisd en ingezet voor verduurzaming en innovatie van de sector, denk daarbij aan elektrificatie, waterstof en logistieke efficiëntie. Aan de invoering gaat een complex en meerjarig traject vooraf, waarbij de besluitvorming door de politiek en opdrachtgever gelijk moet lopen met de ontwikkeling en aanbesteding van systemen en producten van het heffingssysteem in de verschillende clusters. Het gaat dan concreet om de inzet van camera’s, detectiepoorten, kastjes, maar ook om de administratieve afhandeling, handhaving en boetesystemen. Zicht op planning, risico’s, financiën De uitvoering van de vrachtwagenheffing is belegd bij vier publieke uitvoeringsorganisaties. In zijn rol als opdrachtgever wordt van de programmadirecteur verwacht dat hij vanuit alle clusters en onderdelen betrouwbare informatie kan overleggen aan de politiek, op basis waarvan besluiten kunnen worden genomen. Hij moet zicht hebben op planning, risico’s, financiën en kwaliteit. Die opgave is te groot om zelf te doen. TwynstraGudde heeft een team van vijftien specialisten samengesteld om de programmadirecteur en de manager programmabeheersing te ondersteunen op het gebied van beheersing en sturing. In het team zitten onder andere een planner, financiële adviseurs, een risicomanager en een informatiemanager.
Bekijk de impact voor IenW
Om keuzes te maken voor het energiesysteem van de toekomst is het dan ook een grote uitdaging om inhoud, governance en stakeholders bij elkaar te brengen. We hebben samen met de provincie Zuid-Holland, netbeheerders en Generation Energy de aanpak Integraal Programmeren succesvol toegepast.
Bekijk de impact voor Zuid-Holland
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Wil jij bijdragen aan een vitale infrastructuur in Nederland? Onze adviseurs werken aan complexe projecten en programma’s in de bouw, infrastructuur, energie en....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
Veel organisaties worstelen met de vraag hoe ze ervoor kunnen zorgen dat medewerkers vaker naar kantoor komen. Post-corona zijn medewerkers vaker gaan thuiswerken. De balans tussen werken op kantoor en thuiswerken is niet in evenwicht. Hierdoor zijn de voordelen van het werken op kantoor onder druk komen te staan. Het kantoor heeft zijn aantrekkingskracht verloren en heeft concurrentie gekregen van de thuiswerkplek. Wat is er aan veranderingen in de fysieke werkomgeving nodig om medewerkers vaker naar kantoor te laten komen?
Toegevoegd door Rogier van Es op 11 mei 2023
Suzanne Wielart (interieurarchitect Suzanne • Ontwerpt) en Rogier van Es (adviseur bij TwynstraGudde) bundelden hun krachten en nemen je mee hoe je een kantooromgeving creëert met voldoende aantrekkingskracht.
Werken op kantoor heeft meerdere voordelen. Het zorgt voor meer binding tussen medewerkers onderling en de organisatie en het stimuleert de kennisoverdracht. Medewerkers hebben op kantoor meer mogelijkheden om te netwerken, nieuwe vaardigheden te leren en te groeien binnen de organisatie. Werken op kantoor helpt daarnaast om beter zicht te houden op het welzijn van medewerkers. Want naast productiviteit en continuïteit is ook het welbevinden van medewerkers belangrijk om een organisatie goed te laten functioneren.
We moeten accepteren dat de post-corona-situatie anders is dan voorheen. Nastreven hoe het vroeger was is daarom niet verstandig. In het nieuwe normaal komen medewerkers vooral naar kantoor om hun collega’s te ontmoeten. Richt je kantoor daarom anders in. Met minder bureauwerkplekken en meer communicatie- en interactie werkplekken. Een nieuw fenomeen sinds de coronacrisis is dat medewerkers op kantoor sneller zijn afgeleid door externe prikkels (of zijn zich er meer bewust van geworden). We (video)bellen veelvuldig vanachter onze bureauwerkplek. Dit geeft overlast. Kleinschalig met focus op akoestiek werkt daarom beter in plaats van grote open kantoortuinen.
Vooropgesteld dat enkel aanwezig zijn op kantoor niet het doel is, zien we in onze praktijk dat de balans tussen werken op kantoor en thuiswerken niet in evenwicht is. In de huidige situatie concurreert het kantoor met de thuiswerkplek. Medewerkers wegen de voor- en nadelen van het werken op kantoor af tegen het thuiswerken. Vaak is de primaire gedachte van medewerkers: ‘ik werk thuis, tenzij’.
De oplossing ligt in het ‘verleiden’ van medewerkers om naar kantoor te komen. Het kantoor moet voldoende aantrekkingskracht hebben voor medewerkers. Als een ‘magneet’ zou je kunnen zeggen.
Maar hoe creëer je een kantooromgeving met voldoende aantrekkingskracht?
Op de eerste plaats is het van belang dat de werkomgeving (werkplekmix) aansluit bij de werkzaamheden die medewerkers op kantoor verrichten. Post-corona ziet het activiteitenpatroon op kantoor er anders uit. De grootste motivatie om naar kantoor te komen is om collega’s te ontmoeten, samen te werken en kennis te delen, zowel intern als extern. Dit betekent een verschuiving van bureauwerkplekken naar plekken waar interactie tussen collega’s kan plaatsvinden. Het is daarom belangrijk om te zorgen dat het kantoor gezelligheid en geborgenheid kan bieden. Vooral de jonge medewerkers vinden het belangrijk om naar kantoor te komen voor de sociale interactie.
De identiteit van de organisatie is een belangrijke verbindende factor. We willen allemaal graag ergens bij horen. Een thema dat niet voor niets onderdeel uitmaakt van Maslow’s theorie: ‘Door de identiteit van de organisatie in het interieur van je kantoor op te nemen, geef je medewerkers het gevoel erbij te horen.’ Dit geldt niet alleen voor de eigen medewerkers, maar ook voor klanten. Een werkruimte die diversiteit bevordert, gastvrij en inclusief is voor iedereen, is cruciaal voor het aantrekken en behouden van talent.
Zorg voor variatie in type werkplekken. Er zijn minder bureaus nodig omdat er minder mensen naar kantoor komen. Er is dus ruimte voor andere soorten functies. Functies die passen bij het hybride werken, zoals belhokjes, loungehoekjes of gameplekken. Omdat we nu veel meer (video)bellen dan voor corona is vooral het toevoegen van meer belcellen en conference call plekken heel belangrijk.
Een goed en gezond eten en drinken concept geeft het kantoor eveneens aantrekkingskracht. Eten en drinken verbindt medewerkers en het stimuleert sociale ontmoetingen.
Een goede luchtkwaliteit en biophilic design kunnen het welzijn van de medewerkers verbeteren. Het is bewezen dat natuurlijk licht, groen, levende muren, natuurlijke texturen en materialen en uitzicht op de natuur allemaal een positief effect hebben. Daarnaast is een goed binnenklimaat in kantoren belangrijk om een comfortabele, prestatieverhogende en gezonde werkomgeving te creëren.
Een ‘one sizes fits all’ benadering bestaat niet. Het is daarom de kunst om de juiste balans te vinden tussen de bovengenoemde punten met als doel meer verbinding, een betere kennisoverdracht en een goed welbevinden van medewerkers.
Om een huisvestingsconcept te implementeren is het belangrijk om de kracht van verschillende disciplines te bundelen. Suzanne ontwerpt inspirerende en mensgerichte werkomgevingen. TwynstraGudde is expert in huisvestingsvraagstukken en ontzorgt de opdrachtgever met onafhankelijk en deskundig advies. Hierdoor versterken we elkaar.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand formulier.