Begeleid de evaluatie van de facilitaire samenwerking tussen Isala en BAM, zodat zij gezamenlijk kunnen blijven verbeteren en Isala optimale zorg kan blijven leveren.
Ontwikkelagenda
De betrokken organisaties formuleerden gezamenlijk een ontwikkelagenda met concrete thema’s en acties om de samenwerking structureel te blijven verbeteren.
Versterkte verbinding
De onderlinge relaties tussen de organisaties zijn verdiept, wat leidde tot meer vertrouwen en gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Ziekenhuis Isala is één van de grootste Nederlandsche topklinische ziekenhuizen en vervult onder andere als traumacentrum een belangrijke rol voor de regio. Voor het beheer van de gebouwen en de technische installaties van Isala heeft de afdeling gebouwbeheer meerjarige contractafspraken met BAM Bouw en Techniek - FM Services. Door een aantal ontwikkelingen, waaronder veranderingen in de organisatie en corona, ontstond de wens om de huidige samenwerking te evalueren. Hoe gaat het nu? Waar zitten aandachtspunten? Hoe kunnen wij verbeteren?
De samenwerkingsscan
Op basis van ervaringen in de praktijk én inzichten uit de wetenschap heeft TwynstraGudde voor deze vraag de samenwerkingsscan ingezet. Deze scan onderscheidt een aantal factoren die bepalend zijn voor een succesvolle samenwerking. De factoren gaan over de 'motivatie' om samen te werken, de 'organisatie' van de samenwerking, de 'interactie' tijdens de samenwerking en dat wat de samenwerking oplevert: de 'realisatie'. De scan kent open vragen en een aantal stellingen. De scores geven Isala en BAM inzicht in de belangrijkste sterkten en aandachtspunten voor de huidige samenwerking.
Gezamenlijke evaluatiesessie
Met de input van de scan is onder leiding van TwynstraGudde het gesprek tussen de meest betrokken spelers georganiseerd om samen stil te staan bij de uitkomsten. Per factor van de scan werden de uitkomsten toegelicht en is aan de deelnemers gevraagd aan te geven in hoeverre zij de uitkomsten herkennen en voor welke onderdelen extra aandacht nodig is. Vervolgens bespraken deelnemers welke acties ondernomen kunnen worden om de samenwerking – op de onderdelen waar focus op gelegd dient te worden – te verbeteren of op te starten. Juist door deze werkvorm was er volop ruimte voor de inbreng van alle betrokkenen, waardoor ieders ervaring een plek kan krijgen. Ook kon zo in de sessie zelf al volop met de doorontwikkeling van de samenwerking aan de slag worden gegaan.
Met behulp van de samenwerkingsscan kon snel de diepte in gegaan worden, waardoor het juiste gesprek snel op gang kwam.
Jochem PluijmackersManager Gebouwbeheer Ziekenhuis Isala
Een kalender voor verbetering
De uitkomsten van deze bijeenkomst hebben wij samengevat in een notitie, met zowel de uitkomsten van de evaluatie als een basis voor de ontwikkelagenda voor de komende periode. Ook hebben we aangegeven welke eerste stappen gezet kunnen worden, op basis van de input van de deelnemers van de evaluatiesessie. Isala en BAM kunnen hiermee een vervolg geven aan de verdere invulling van de samenwerking en zo met frisse energie de dienstverlening optimaliseren waarmee er volledige ruimte is voor de ziekenhuisorganisatie om zich op de patiëntenzorg te richten.
‘Wij hadden al positieve ervaringen met TwynstraGudde en vroegen hen daarom onze samenwerking te evalueren. Met behulp van de samenwerkingsscan kon snel de diepte in gegaan worden, waardoor het juiste gesprek snel op gang kwam en we met concrete handvatten aan de slag kunnen de komende periode.’ ~ Jochem Pluijmackers, manager Gebouwbeheer Ziekenhuis Isala en Cécile Oostrik, contractmanager BAM Bouw en Techniek – FM Services.
Waarom TwynstraGudde?
Onze adviseurs hebben ruime expertise met samenwerkingsvraagstukken en daarnaast kennis van en expertise over zowel de zorgsector als over huisvesting, vastgoed en facility management. Met de samenwerkingsscan is tevens een wetenschappelijk onderbouwd instrument onderdeel van onze gereedschapskist en hebben wij meerdere creatieve werkvormen tot onze beschikking om het juiste gesprek te voeren. Daarmee kunnen we de ruimte geven aan deelnemers om specifieke knelpunten in te brengen (en oplossingsrichtingen te creëren).