Bewustwording door trendonderzoek
Om als manager effectief te kunnen sturen, is het essentieel om eerst inzicht te krijgen in de trends en ontwikkelingen die spelen binnen en buiten de organisatie.
Trendonderzoek biedt antwoord op vragen als: wat zijn de meest recente technologieën, hoe ziet de sector er over tien jaar uit, wat doen andere organisaties en wat is realistisch? Door meer dan 400 relevante trends vanuit verschillende invalshoeken te analyseren en deze in werksessies met medewerkers te bespreken en te clusteren per thema (zoals economie, techniek, milieu, sociaal of politiek), worden de belangrijkste drivers of change zichtbaar. Dit zijn de thema’s die de grootste invloed hebben op de organisatie.
Door samen uit de dagelijkse praktijk te stappen en na te denken over het lange termijn perspectief, ontstaat richting voor de strategie. Trendonderzoek helpt om tijdig strategische keuzes te maken, zodat de organisatie voorop blijft lopen in de sector.
Identificeren van strategische keuzes door toekomstige verhaallijnen
De toekomst is onzeker en kent verschillende perspectieven. In een interactief gesprek wordt samen met het team een verhaallijn opgesteld en worden toekomstige kantelpunten geïdentificeerd.
In een werksessie worden drie werelden geschetst: de huidige situatie, de transitiezone en de wereld die we ons alleen maar kunnen verbeelden. Door deze werelden samen te brengen, vergroot je het toekomstbewustzijn binnen de organisatie. De verhaallijn vormt de basis voor de komende jaren.
Tijdens dit proces worden kantelpunten geïdentificeerd: momenten waarop de drie werelden elkaar kruisen en de omstandigheden veranderen. Deze kantelpunten maken onzekerheden zichtbaar en laten zien met welke thema’s direct aan de slag kan worden gegaan. Dit stelt de organisatie in staat om strategische keuzes te maken voor de toekomst.
In een vervolgsessie wordt op basis van de verhaallijn een roadmap met concrete actiepunten opgesteld.
Roadmap: impact op morgen met toekomstbewuste strategievorming
Wanneer de trends, de verhaallijn en de kantelpunten in kaart zijn gebracht, is het tijd om deze inzichten te vertalen naar concrete actiepunten aan de hand van een roadmap.
Met de backcasting-methode wordt vanuit het gewenste toekomstbeeld terug geredeneerd naar de huidige situatie. Zo ontstaan concrete actiepunten, verdeeld over thema’s als financiering, contracten en beleid.
Het resultaat is een roadmap waarin doelen, thema’s en actiepunten over de tijd worden uitgezet. In één oogopslag wordt duidelijk wat de samenhang is tussen activiteiten en welke stappen nodig zijn om de lange termijn doelen te behalen.
De roadmap houdt rekening met de continu veranderende samenleving en biedt ruimte voor onvoorziene ontwikkelingen. Zo is de organisatie optimaal voorbereid op de toekomst en kan direct impact worden gemaakt.