TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Slimme en duurzame mobiliteit

    Inhousedag Stad van de Toekomst

    Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...

    Solliciteer nu
    Zorg

    Medior interim manager Openbaar Bestuur

    Wij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....

    Solliciteer nu

    Blogreeks - het Star Model Maak het proces duidelijk en versnel vernieuwing

    In deze blogreeks behandelen wij de zes knoppen van het Star Model. Het Star Model maakt inzichtelijk waar weerstand tegen verandering vandaan komt en kan je helpen om de noodzakelijke verandering in de woningbouwsector op gang te brengen. In dit blog gaan wij verder in op de knop voor proces. Weten mensen wat en wanneer er van iedereen wordt verwacht?

    Toegevoegd door Majka van Doorn op 26 juni 2025

    De derde knop gaat over processen: is het duidelijk wat er precies van wie op welk moment wordt verwacht? Vaak zien we in organisaties dat er veel afspraken als gegeven worden beschouwd, maar dat het nergens formeel is vastgelegd. Vooral voor nieuwe mensen kan het dan lastig zijn om te weten wat er precies van hen wordt verwacht. Zeker in veranderingen kan het handig zijn om dit heel expliciet te maken. Weerstand tegen verandering kan namelijk ook worden verward met inertia* of apathie*: als we niet precies weten wat er van ons wordt verwacht, kiezen we de weg van de minste weerstand en doen we niks. Een taakje schuift dan steeds verder naar beneden op je to-do lijstje tot het helemaal is verdwenen. Ook het opknippen van processen in kleinere stapjes zorgt dat mensen gemakkelijker in beweging komen. Expliciet maken wie wat moet doen en op welk moment helpt mensen om een eerste stap te zetten richting vernieuwing.  

    *Inertia houdt mensen vast in oude patronen, terwijl apathie zorgt voor een gebrek aan enthousiasme of actie. Beide zijn veelvoorkomende reacties bij organisatieveranderingen, vooral als het doel of de noodzaak niet duidelijk is of als de verandering overweldigend aanvoelt.

    Wat wordt er van je verwacht? 

    Het is cruciaal dat iedereen precies weet wat er van hen wordt verwacht en wanneer. Onheldere processen leiden vaak tot uitstel of verwarring. Ons belangrijkste uitgangspunt is ‘Maak het simpel’. Hier zijn drie voorbeelden waarop we processen inzichtelijk hebben gemaakt: 

    • In een van onze projecten hebben we een simpele procesplaat in tekenstripstijl gemaakt. Deze visualisatie liet stap voor stap zien hoe het proces zou verlopen en hielp iedereen, van college en raad tot omwonenden en ambtenaren, om hetzelfde beeld te hebben van het traject. De kracht zat hier in de eenvoud: het proces was overzichtelijk en begrijpelijk voor iedereen. Daarnaast wekt een visueel aantrekkelijk beeld nieuwsgierigheid waardoor mensen meer geneigd zijn zich erin te verdiepen. pilottekening

     

    • Bij een andere aanpak hebben we het nieuwe proces naast het oude gelegd. Zo werd direct duidelijk wat er was veranderd. Een opvallend verschil was het schrappen van de ontwerpfase, waarbij taken uit deze fase naar andere stappen werden verplaatst. Dit was niet altijd een populaire wijziging, maar het hielp wel om het nieuwe proces te verduidelijken en discussies te voorkomen. figuurwoningen-tabel

     

    • In een regio waar gemeenten en corporaties samenwerkten, hebben we samen een uniforme procesflow vastgesteld. Dit gaf niet alleen helderheid over de te volgen stappen, maar bood ook opties voor versnelling. Zo wisten de gemeenten en corporaties in de regio van elkaar wat ze te wachten stond aan processtappen. menukaart

     

    Belangrijk bij alle voorbeelden is herhaling en variatie. Niet iedereen denkt op dezelfde manier: sommige mensen zijn visueel ingesteld, anderen meer procesmatig of tekstueel. Door het proces op meerdere manieren te communiceren, zorg je dat iedereen wordt meegenomen en weet wat er moet gebeuren. Visuele platen kunnen ook mooi worden opgehangen in de kantooromgeving, waardoor mensen regelmatig aan de beoogde verandering worden herinnerd.  

    Zelf aan de slag? 

    Stuit je op weerstand tegen verandering in jouw organisatie en zou je hier graag over willen doorpraten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Neem dan met een van ons, Thysia of Majka, contact op.

    Je kan nu alvast het Systeem Verandering Canvas downloaden

    Systeemveranderingscanvas - 5

    Download ook ons whitepaper 'Van traditie naar innovatie'

    Met dit whitepaper heb je alles in handen om de transitie naar conceptueel ontwikkelen succesvol te maken:

    • Leer hoe je organisatie de transitie naar conceptueel ontwikkelen kan maken.
    • Gebruik het Star Model als praktische leidraad voor verandering.
    • Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en ontvang concrete handvatten.

     

    Dit is een blog uit de blogreeks over de noodzakelijke systeemverandering in de woningbouwsector in Nederland. Deze blog gaat over de knop 'proces' van het Star Model. In elke blog behandelen we een van de knoppen en geven we praktische voorbeelden van interventies vanuit de praktijk. 

    Lees ook:

    • Van traditie naar innovatie: de sprong naar conceptueel ontwikkelen maken
    • Strategie: is het duidelijk waar je als organisatie naartoe wilt en waarom? 
    • Structuur in innovatie: de rol van een escalatieladder in het Star Model 
    • Infrastructuur helpt de verandering in de woningbouwsector 
    • Talentontwikkeling van groot belang in de woningbouwsector 
    • Duidelijke incentives zijn van belang voor innovatieve woningbouw 


    Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) en vloeit voort uit het webinar dat Majka en Thysia met en voor het Expertteam Woningbouw van RVO hebben gegeven.

     

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen