Interviewreeks Je strategie tot werkelijkheid maken met behulp van interim management

Veel zorgorganisaties hebben een heldere strategie voor de toekomst. Maar hoe breng je een strategie tot leven en bereik je je ambities? Hierover gingen wij in gesprek met interim directeur Linda Duijn. Vanuit haar rol heeft zij zich binnen verschillende werkvelden in de zorg (o.a. ziekenhuizen, jeugdzorg en de ggz) bezig gehouden met strategie-executie. Daarbij put zij uit haar vroegere ervaring als ondernemer en in het bedrijfsleven. Lees hieronder het vijfde interview in deze reeks. 

Toegevoegd door Paul Boon op 13 juli 2022

Elke dag wordt er met ontzettend veel toewijding gewerkt om goede zorg te leveren. En ook om die zorg elke dag stap voor stap beter te maken. Toch blijkt het in de praktijk lastig om noodzakelijke veranderingen te realiseren in de zorgpraktijk. Er is geen gebrek aan goede plannen, vertelt interim directeur Linda Duijn. Zij legt uit dat de oplossingen veelal wel uitgeschreven staan, maar dat het ontbreken van een degelijk plan voor de realisatie de grootste faalfactor is.

De richting is vaak wel duidelijk, maar toch is er geen beweging

Linda Duijn-Landingspagina‘Zorgorganisaties zijn best goed in het maken van plannen. Zeker als het gaat om strategie en beleid. Er kan daarover oeverloos gepraat en gediscussieerd worden. Terwijl in veel gevallen de richting wel staat uitgeschreven of zelfs dat collega-instellingen het al aan het doen zijn. We zijn regelmatig te voorzichtig in het maken van de noodzakelijke stappen en missen besef van urgentie. Bijvoorbeeld als wachtlijsten van 6+ maanden blijven oplopen, terwijl er goede oplossingen liggen om dit het hoofd te bieden. Meestal is het gebrek aan sterk leiderschap, een degelijk projectplan en voldoende slagkracht het probleem.’

Je strategie tot werkelijkheid maken met behulp van interim-management

Je moet dicht op de bal zitten en aandacht geven aan je mensen

‘Als men dingen niet voor elkaar krijgt, merk ik dat ik als interim directeur wel iets meer bewegingsruimte heb of kan creëren. Je biedt andere perspectieven, competenties en leiderschapsstijlen. Men verwacht ook van mij dat ik zaken in beweging krijg; dat ik tot doorbraken kom. Soms moet ik die forceren en kan het schuren. Maar het is opvallend dat ik vaak één van de eerste managers ben die langskomt op de werkvloer en in gesprek gaat over wat er te doen staat. Om je strategie werkend te krijgen, moet je juist dicht op de bal zitten. Dan kan alleen als je in de organisatie staat, met mensen spreekt en zelf ervaart welke dilemma’s er spelen. Zorginstellingen moeten m.i. opletten dat ze niet te institutioneel worden, met management en staf op te grote afstand van de zorgpraktijk.’

Waarom is daarom!

‘Natuurlijk moet je goed nadenken over hoe je je ambities kunt bereiken, maar het moet geen navelstaren worden. Er liggen grote opgaven met een enorme urgentie om op te lossen. Het is belangrijk om het goede gesprek op de juiste tafels te organiseren, maar daarna ook de werkelijkheid te accepteren en aan de bak gaan. Als je de opgave zichtbaar en voelbaar maakt en de urgentie uitvergroot krijg je mensen snel op één lijn. En die lijn moet je vervolgens ook stevig vasthouden met elkaar. Je legt uit en inspireert, maar soms is het ook gewoon: Waarom? Daarom! Natuurlijk blijft er altijd twijfel en tegenslag, maar uiteindelijk gaat het erom dat je met elkaar vastberaden blijft stoeien tot je er bent. Met veel energie en optimisme.’

'Als interim directeur heb ik wel iets meer bewegingsruimte of kan dit creëren.'
Linda Duijn, Interim directeur

Ambities concreet maken en structuur geven

‘Ambities gaan pas leven in de organisatie als die op alle agenda’s staan. Niet alleen bij bestuur en managers, maar bij iedereen in de organisatie. Vaak ziet men echter door de bomen ’t bos niet meer door de veelheid aan projecten, waartussen geen samenhang of verbinding lijkt te zijn. Het is essentieel om die met focus te richten en structuur te geven. Door bijvoorbeeld een beperkt aantal duidelijke thema’s aan te brengen, met een concrete doelen. Waarop je kunt sturen, doorvragen en verantwoorden. Maar ook waarmee je mensen kunt enthousiasmeren en aansporen om onderdeel te worden van de verandering die nodig is. Geef mensen heldere kaders mee, maar ook het vertrouwen om daarbinnen aan de slag te gaan. Daag ze uit om samen met creatieve oplossingen te komen.’

Durf te laten zien dat het anders moet én kan

‘Ik zou zorgorganisaties dan ook gunnen dat we meer durf tonen om fundamentele verbeteringen door te voeren. Dat we stoppen met pleisters plakken. Stoppen met suboptimale oplossingen te realiseren. En kritisch stil durven staan bij waarom we de dingen doen zoals we die doen. Volgens mij is er nog veel meer efficiëntie mogelijk in de zorg en omarmen we vernieuwing veel te voorzichtig. Natuurlijk zijn er op sommige dossiers ook landelijke/politieke keuzes noodzakelijk of ben je sterk afhankelijk van bijvoorbeeld gemeenten. Maar stil blijven zitten of botsen met die boze buitenwereld is geen optie: zorg voor een gedegen plan en durf te laten zien dat het anders moet én kan.’

Het geweld dat slechte managers de organisatie aandoen

‘Helaas kom ik regelmatig een moedeloze organisatie tegen, waarin mensen niet trots meer zijn op de eigen organisatie. Men voelt zich niet betrokken, raakt verandermoe en is er mijns inziens te veel tolerantie voor negativiteit. Het gaat geleidelijk, maar er vormt zich een schadelijke neerwaartse spiraal waardoor de taakvolwassenheid afneemt en managers zich steeds minder bemoeien met de opgaven binnen en rondom de organisatie. Managers die geen sturing en begeleiding kunnen geven aan organisatieontwikkeling laten we in de zorg te lang zitten. Dat is in eerste plaats niet goed voor de persoon in kwestie, maar maakt afdelingen/teams ook lam. Er ontstaat ontwijkgedrag en een voedingsbodem voor mislukte veranderprocessen. Om dit te herstellen kan het bijzonder helpend zijn om als interim directeur tijdelijk in te stappen. Om een impuls te geven die nodig is, om oude patronen te doorbreken en ruimte te maken voor vernieuwing.’

Hou van je mensen!

‘We moeten niet vergeten hoeveel passie en bevlogenheid mensen in een zorgorganisatie hebben. En je hebt ze allemaal keihard nodig om je ambities te realiseren. Het grijpt me daarom enorm aan als daar roekeloos mee om wordt gegaan. Hou van je mensen! De staat van hun passie en bevlogenheid moet je als bestuurder of manager echt raken. Stimuleer medewerkers om zich uit te spreken en pak positieve én negatieve signalen serieus op. Toon empathie, luister actief en durf jezelf kwetsbaar op te stellen.’

Hét magazine over het werkend krijgen van je strategie in de zorg

Dit interview is de vijfde in deze reeks. De komende periode publiceren wij met regelmaat nieuwe interviews, ben je ook benieuwd naar het perspectief over strategie van andere bestuurders in de zorg? Schrijf je dan in voor de komende interviews, maar ook de gebundelde interviews, met onze eigen inzichten, als magazine komend najaar.

Wil je alvast verder van gedachte wisselen over het werkend krijgen van de strategie in jouw organisatie? Of ben je benieuwd hoe interim-managers een strategie werkend kunnen krijgen in jouw organisatie? We praten er met plezier een met je over tijdens een (digitale) kennismaking. Wil je een afspraak inplannen? Neem in dat geval contact met ons op.

Lees ook:

Ik ontvang graag de interviews en het magazine

Neem contact op met

Alle mensen

Neem contact op met

Alle mensen

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief.

Vragen?

Je kunt ons mailen of bellen 033 467 77 77

Impact op morgen.