Welke tips heb je voor andere zorgorganisaties?
Mariëlle: ‘Bij fundamentele veranderingen in je organisatie is het bijzonder belangrijk om de professionals en medezeggenschap op de juiste manier te betrekken en mede-eigenaar van de transitie te maken. We hebben de raden betrokken in het vertellen van het verhaal waarom verandering nodig is. Het verhaal van bijvoorbeeld de cliëntenraad heeft enorm geholpen in het draagvlak bij medewerkers. Daarbij helpt het ons om medezeggenschap niet alleen bij de ontwikkeling van de strategie te betrekken, maar vooral ook bij de realisatie hiervan.’
Welke volgende stap is er voor Altrecht?
Mariëlle: ‘De volgende fase is om onze droom en opgave samen met partners nog beter op te kunnen pakken. Het is een opgave die we als maatschappij hebben, niet alleen als Altrecht. Dat vraagt van ons om nog meer de blik naar buiten te richten en te werken in sterke coalities. Vrijblijvend samenwerken in de keten is daarbij niet goed genoeg. Je moet het integraal inrichten en er samen voor de cliënt zijn. Samen werken is ook echt samen. Daardoor zijn we efficiënter, wordt een cliënt beter gehoord en komen we er samen achter wat er echt speelt. Dat is dé manier om domeinoverstijgend te werken. Daarnaast moeten we als bestuurders het lef hebben om te handelen in dienst van de maatschappelijke opgave in plaats van te richten op groei en bestaan van je eigen organisatie.’
Matthijs: ‘De prikkel van persoonlijke zorg en personele capaciteitstekort en stijgende zorgkosten kunnen hiermee helpen. Dat vraagt een hoop van ons als professionals, maar het is nodig om ons te richten op vormen van behandeling die nog wel te bekostigen en te organiseren zijn, en dat moet samen.’
Stel een vraag
Wil je verder van gedachte wisselen over het werkend krijgen van de strategie in jouw organisatie? Of wil je meer zicht houden op je strategie-uitvoering? Ik praat er met plezier een half uurtje met je over in een eerste digitale kennismaking. Wil je een afspraak inplannen? Neem in dat geval contact met mij op.
Mariëlle: ‘