Wat maakt eigenlijk een ‘leidende coalitie’ succesvol?
‘Het helpt om als leidinggevende je eigen drijfveren én kwetsbaarheid te tonen. Goede scholing is belangrijk, maar je moet wel het verschil durven maken. Vanuit je eigen drijfveren, oprechte motivatie en duidelijke visie op waar het heen moet. Al weet je soms zelf ook niet hoe je daar met elkaar gaat komen, je hebt daarin wel een belangrijke gidsfunctie. Daarnaast wordt makkelijk onderschat hoeveel tijd veranderen kost. Daar moet je voldoende tijd voor nemen, geduld voor hebben én soms moet de timing gewoon goed zijn. Dat betekent ook om juist op je handen te blijven zitten als leidinggevende, want teams moeten de kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen.’
Maar hoe zorg je dan dat het wel dezelfde kant op gaat?
‘De basis moet zijn om vertrouwen en ruimte te geven waar medewerkers de juiste stappen zetten en te coachen waar dat nodig is. Zonder grenzen is er echter ook geen ruimte. Je moet begrenzen en ‘nee’ durven zeggen als iets niet in lijn is met onze visie of strategie. Het gesprek over wat we precies willen bereiken en hoe we dat voor elkaar gaan krijgen wordt steeds meer gevoerd. En daarbij heb ik helemaal niet de illusie dat ik alle kikkers in de kruiwagen kan houden. Je krijgt niet duizenden mensen op één lijn en dat is ook helemaal niet erg. Er is een groep die heel graag wil, maar ook een groep die wel wil, maar wat meer tijd nodig heeft. Ik vertrouw erop dat mijn leidinggevenden aan de bel trekken als iets totaal niet in lijn is met de strategie.’
Hoe hou je zicht op wat er allemaal moet gebeuren?
‘Wat we met onze nieuwe strategie hebben gedaan is dat we de deze hebben omgezet in een strategische projecten portfolio. Dit geeft ons een meerjarenagenda dat inzicht en overzicht biedt over alle samenhangende projecten die bijdragen aan onze strategie. Hierin zijn alleen de projecten opgenomen die van belang zijn voor de ontwikkeling van onze organisatie als geheel. Je kunt echter niet alles tegelijk oppakken en afleiding ligt snel op de loer. Je moet daarom continue herijken, focus vasthouden en de dingen ook echt afmaken. Dit strategisch portfolio herijken we daarom elk kwartaal in ons directieteam volgens heldere principes. Onze meerjarenagenda is daarmee koersvast, maar tegelijk dynamisch en laat bewust ruimte. Zodat we met voortschrijdend inzicht deze kunnen aanscherpen en herprioriteren wanneer nodig.’
Tot slot: waar ben je nu echt trots op?
‘Oh, dat zijn veel dingen. Om er maar eentje te noemen: hoe wij met elkaar bouwen aan onze Werken, Dagbesteding en Leren-strategie. Het concept is vooral door medewerkers zelf verzonnen en ontwikkeld. Het draagt direct bij aan onze missie om de eigen regie en de zelfredzaamheid van cliënten verder te versterken. En zo zijn er nog tal van andere (lokale) initiatieven waar ik trots op ben, zoals onze inspanningen om de leefbaarheid in Oost-Groningen te verbeteren vanuit het Groningen Zorgakkoord, de Kinderboerderij in Roden waar we prachtige dingen doen of #metzorggemaakt, de labelnaam van de producten die onze cliënten maken en verkocht worden in onze eigen en vele andere winkels.
Bovenal ben ik er trots op dat we met elkaar voorbij de zorgvraag kijken en ons onverminderd hard inzetten voor een inclusieve samenleving. Als je bijvoorbeeld kijkt naar hoeveel mensen vanuit wonen weer een plek krijgen in de maatschappij, dat is echt heel veel. Die impact is onbetaalbaar en laat zien dat onze strategie echt werkt. Daar zijn we nog wel eens bescheiden in.’
Stel een vraag
Wil je verder van gedachte wisselen over het werkend krijgen van de strategie in jouw organisatie? Of wil je meer zicht houden op je strategie-uitvoering? We praten er met plezier een half uurtje met je over in een eerste digitale kennismaking. Wil je een afspraak inplannen? Neem in dat geval contact met mij op.
