Help ons met een social design aanpak inzicht te krijgen in hoe wij onze sociale rol in wijken kunnen vergroten.
Reality check
Door het ontwerpend onderzoek kreeg de organisatie een ‘reality-check’ en kwam erachter dat er andere opvattingen binnen de organisatie leefden dan daarbuiten.
Perspectiefwisseling
Nieuwe inzichten uit het veldwerk leverden nieuwe handelingsperspectieven en strategische lijnen die doorontwikkeld kunnen worden.
Verkenning
Deze verkenning vormt de basis voor verder onderzoek naar de sociale impact van de organisatie, nu gericht op specifieke doelgroepen.
Vanuit de EU-richtlijnen, die voorschrijven dat organisaties aangeven wat zij doen op het gebied van social impact, en de eigen organisatieambities, is de wens ontstaan meer gevoel te krijgen bij de sociale inbreng van het werk van Alliander. Social impact is een groot abstract begrip. Het is niet in harde KPI’s te vatten. Je kunt er moeilijk op sturen, zeker niet als je niet precies weet wat het is. Dus waar gaat social impact voor een netbeheerder over en welke stappen kun je zetten om daar positief aan bij te dragen?
Contact en verbinding met buurtbewoners
De rol van de netbeheerder in de wijk verandert en daarmee ook de sociale rol die zij heeft in contact en verbinding met buurtbewoners. Alliander ervaart toenemende weerstand bij het plaatsen van nieuwe elektriciteitshuisjes, omdat huisjes worden gepland op plekken die betekenisvol zijn voor de wijk, zoals parkeerplaatsen, speelveldjes of parken. Ook het uitzicht op de huisjes of zorgen over geluidsoverlast zijn soms reden tot protest. Alliander wil haar sociale rol in de wijken breder trekken en waarde creëren.
Abstract concept vertaalt naar werk
We hebben gekozen voor een verkenning met een social design aanpak en de hoofdvraag: ‘hoe creëren we positieve zichtbaarheid van de netbeheerder?’ We gaan voorbij de theorie en richten ons op de belevingswereld van de inwoners. Met deze aanpak kun je abstracte concepten vertalen naar het werk van je eigen organisatie, sociale impact tastbaar maken en nieuwe handelingsperspectieven inbrengen. Social design vraagt om creativiteit en maakkracht.
Creatieve verkenning
We deden zelf veldwerk in wijken waar Alliander actief was en zijn met inwoners in gesprek gegaan over hun ervaringen. We hebben deze inzichten verwerkt in een interactieve sessie, een creatieve verkenning van manieren waarop Alliander beter gevoel kan krijgen bij wat er in een wijk speelt, én hoe ze zelf met hun aanwezigheid een positieve rol kunnen spelen. Deelnemers bogen zich over de volgende social design opdrachten:
- Op elektriciteitshuisjes zijn we alleen zichtbaar als sticker met een algemeen storingsnummer. Als alles mogelijk was: hoe zouden we dan zichtbaar willen zijn? We herontwerpen nu samen deze sticker.
- Als we aan de slag gaan in een wijk, versturen wij inwoners een brief. We gaan ervanuit dat dit duidelijk en voldoende is. We schrijven nu, op basis van de inzichten uit de gesprekken, een brief terug naar Alliander. Wat geef jij deze – steeds zichtbaardere – netbeheerder mee?
- In de Bouwapp zijn we tijdens werkzaamheden zichtbaar door een wijkplattegrond met locaties van elektriciteitshuisjes en zoekcirkels. Participatie is hierin niet mogelijk. We herontwerpen de wijkplattegrond nu vanuit het wijkperspectief. Wat moeten Alliander en aannemers weten over deze wijk om in (sociale) wijkbehoeften te voorzien? Maak een kaart, waarin plekken zijn aangegeven die belangrijk zijn voor een buurt.
Ik ben erg enthousiast over de aanpak. Het heeft geholpen om de initiële vraagstelling scherp te krijgen. De resultaten zijn verrassend en bruikbaar!
Joy Lodarmasse – Aanjager sociale impactbij Alliander
Nieuwe inzichten en maakkracht
Door het ontwerpend onderzoek kreeg de organisatie een reality check. Duidelijk werd dat er andere opvattingen binnen de organisatie leefden dan daarbuiten. Er kwamen nieuwe inzichten en de medewerkers kregen inspiratie voor eigen maakkracht, een ander handelingsperspectief. De zoektocht werd behapbaar en vormt de basis voor vervolgstappen.
Waarom TwynstraGudde?
Onze social designers snappen organisaties en denken vernieuwend. Daarbij lukt het ons om laagdrempelig met verschillende doelgroepen in gesprek te gaan. De inzichten daaruit zetten we om naar het activeren van de maakkracht van mensen in de eigen organisatie, waar mensen dat voorheen zelf niet zagen of voelden.