Ontwikkel een gedragen concept voor een campus die leren, ontwikkelen en innoveren faciliteert, met een heldere positionering en betrokkenheid van regionale partners.
Heldere positionering
De campus heeft een duidelijke rol als plek voor leren, ontwikkelen en innoveren binnen de regio.
Gedeeld concept
Een gezamenlijk gedragen concept tussen betrokken partners uit onderwijs, bedrijfsleven en andere organisaties.
Toekomstgerichte keuzes
Er zijn strategische keuzes gemaakt die het concept van de campus toekomstbestendig maken en aansluiten bij regionale ambities.
Als stad van radio en tv is ‘Hilversum’ een sterk merk. Toch blijft het nodig voor het Media Park om te vernieuwen. Bijvoorbeeld door de opkomst van nieuwe footloose media: een podcast kun je overal maken en voor een video heb je alleen een smartphone nodig. Jong talent zit niet alleen in Hilversum, maar ook in Amsterdam en Utrecht. Hoe kan het Media Park startups aantrekken?
Creatieve mediacommunity
Vanwege de snel veranderende sector, willen de media bedrijven talentontwikkeling en innovatie op de locatie in de verwachting dat daar nieuwe kansen uit ontstaan. Media Park Enterprise (vastgoedeigenaar) en Media Perspectives (namens de mediasector) zagen de noodzaak daarvan in en vroegen TwynstraGudde mee te denken over de vorming van een creatieve mediacommunity. Wat kunnen beeldbepalende partijen als STER, RTL, NPO en Beeld & Geluid bereiken als zij de handen ineenslaan?
Triple helix
In onze visie draait een campusontwikkeling in de kern om het organiseren van de samenwerking tussen de triple helix van ondernemers, overheid en onderwijs. Media Park Hilversum heeft hiervoor sterke troeven in handen: een bekend merk, aansprekende bedrijven die willen samenwerken, mediaopleidingen in Hilversum en Utrecht en een goed ontsloten bedrijventerrein met gespecialiseerde faciliteiten.
Alle neuzen zijn dezelfde kant op gaan staan. Daardoor hebben we gemeenschappelijke doelen kunnen formuleren en kunnen we de campus uitrollen op het Media Park.
Tim SleegersDirecteur Media Park Enterprise
Naar elkaar toegroeien
Onze adviseurs hebben in een gezamenlijk proces met alle belanghebbenden een gemeenschappelijke ambitie geformuleerd, met bijpassende doelen en activiteiten. Waar zit het gezamenlijke belang? In welke onderdelen van de samenwerking wil je uiteindelijk ook geld en tijd investeren? Welke thema’s wil je voorlopig niet in gezamenlijkheid organiseren? We hebben verschillende werksessies georganiseerd waarin de partijen verder naar elkaar zijn toegegroeid. Stap voor stap is er een afgebakend programma ontstaan met een businessplan en een overeenkomst waar de partijen hun handtekening onder willen zetten.
Community building
In de nieuwe campusorganisatie werken de bedrijven op het Media Park samen met de gemeente Hilversum, het MBO College Hilversum, Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool Utrecht. Kern is community building, talentontwikkeling en innovatie. Mediabedrijven vormen de trekpleister voor duizenden studenten die hier een deel van hun opleiding volgen. Er is ruimte voor symposia en evenementen en er komt steeds meer horeca op het terrein, zoals het inmiddels geopende restaurant David’s. Doel is alle makers, talenten en innovaties in de mediawereld bij elkaar te brengen.
Waarom TwynstraGudde?
TwynstraGudde heeft ruime ervaring met de ontwikkeling van campussen en innovatiedistricten: als regisseur en als kwartiermaker. We combineren daarbij expertises op het gebied van vastgoed, nieuw ondernemerschap, onderwijs, programmamanagement en samenwerkingskunde. We zijn er sterk in om partijen tot samenwerking te brengen. Met die input gaan we als onafhankelijk adviseur met belanghebbende partijen op pad. Stap voor stap geven we vorm aan een gezamenlijke agenda. Die werken we uit in een businessmodel voor ontwikkeling van software (activiteiten) en hardware (gebouwen en terreinen) van de campus.