De Uitwisseling, een naam gefundeerd op wederkerigheid, verbinding en nieuwe perspectieven, is ontstaan vanuit een diepgewortelde ambitie om van betekenis te zijn voor de maatschappij. 'We willen in verbinding staan met de samenleving om bij te dragen en ons perspectief te verbreden. Niet alleen binnen onze reguliere opdrachten, maar ook juist daarbuiten. Dit doen we vanuit de intrinsieke motivatie van onze medewerkers en een sterke verbinding met maatschappelijke vraagstukken. Maar ook vanuit de ambitie om door te groeien naar een meer diverse en inclusieve organisatie.’
Mentorprogramma’s adviseurs en statushouders
Een voorbeeld van hoe De Uitwisseling dit doet, is via de mentorprogramma’s die sinds 2023 in samenwerking met partner Refugee Talent Hub worden georganiseerd. ‘Bij deze programma’s koppelen we onze adviseurs voor enkele maanden aan getalenteerde statushouders die werk zoeken in Nederland,’ vertelt Anne-Marij. ‘We organiseren bijeenkomsten waarin we ingaan op de verschillen tussen de Nederlandse arbeidsmarkt en die van het land van herkomst. Maar vooral de 1-op-1-ontmoetingen zijn cruciaal, omdat de deelnemers elkaar daar echt persoonlijk leren kennen en doelen stellen voor het programma. Dit concept werkt goed: onze adviseurs stappen uit hun eigen bubbel en komen echt in de belevingswereld van iemand anders terecht, terwijl de statushouders hun netwerk uitbreiden. Het draait om wederkerigheid – elkaar zien en horen.’
De Amersfoortse Uitdaging
Een ander initiatief waar De Uitwisseling zich voor inzet, bevindt zich om de hoek van het kantoor van TwynstraGudde. ‘We zijn initiatiefnemer van De Amersfoortse Uitdaging, een stichting die zich richt op het verbinden van het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in Amersfoort. We nemen actief deel aan activiteiten, zoals een 24-uurs fietsactie voor Het Vergeten Kind en de cadeau-inzamelingsactie ‘Voor Ieder kind een Sint’. Ook nemen we deel in het bestuur van De Amersfoortse Uitdaging. Je merkt dat collega’s het waardevol vinden om in hun eigen stad impact te maken.’
Social Return On Investment
De Uitwisseling sluit niet alleen aan op de intrinsieke motivatie van collega’s, Anne-Marij ziet ook de vraag vanuit opdrachtgevers groeien. Onder andere via Social Return On Investment (SROI): ‘SROI richt zich op het creëren van duurzame werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Opdrachtgevers vragen steeds vaker aan ons of en hoe wij invulling geven aan SROI, vaak omgerekend naar een percentage van de opdrachtwaarde. Dit doen we op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het creëren van duurzame werkervaringsplaatsen bij TwynstraGudde of via het inkopen van producten en diensten bij sociale ondernemingen.’
Anne-Marij vervolgt: ‘SROI is een kans om waarde toe te voegen. Dit doen we bij TwynstraGudde niet ad hoc, maar dit organiseren we middels een centrale aanpak en een SROI-coördinator die verantwoordelijk is voor het integreren van SROI-expertise in nieuwe projecten en het bijhouden van een SROI-dashboard en kennisbank.’
Dialoog over maatschappelijke inzet
Op de vraag wat voor inzicht Anne-Marij heeft opgedaan tijdens haar werk voor De Uitwisseling, antwoordt zij: ‘Maatschappelijke betrokkenheid valt of staat met de inzet van medewerkers. Het is belangrijk om hen te blijven inspireren, tijd beschikbaar te stellen en de dialoog te voeren over hoe medewerkers of adviesgroepen hun maatschappelijke inzet kunnen concretiseren.’
Dit heeft De Uitwisseling onder andere gedaan door ‘De Wisselwinkel’ te openen, een pop-up store waarin met de adviseurs en managers van alle adviesgroepen het gesprek is gevoerd over hun maatschappelijke inzet. ‘Tijdens zo’n dialoog kom je echt verder en door vast te leggen waar je als adviesgroep mee bezig gaat, zien we dat de impact alleen nog maar meer wordt. Voor aankomend jaar werken we voor het eerst met streefcijfers. Het x-aantal uur dat minimaal besteed gaat worden aan pro bono activiteiten per fte, bijvoorbeeld, helpt daarbij ook.’
Wat wil Anne-Marij meegeven aan andere organisaties, die ook hun steentje willen bijdragen? ‘Vooral doen: ga in gesprek met medewerkers en luister naar hun behoefte, laat je inspireren door samen te werken met partners uit het maatschappelijk veld, creëer ruimte en tijd en maak je maatschappelijke impact concreet. Zo maak je samen de wereld een stukje mooier.’
Blogreeks maatschappelijke impact bij TwynstraGudde
Bij TwynstraGudde werken we aan een samenleving die schoon, veilig, gezond en weerbaar is. Zo dragen we bij aan een leefbare wereld, voor nu én straks. Met ons MVO-programma House of Impact stimuleren en versnellen we onze impact op morgen. Kern van House of Impact is onze positieve impact op maatschappij, milieu, opdrachtgevers en medewerkers. House of Impact vergroot onze gezamenlijke slagkracht op weg naar duurzamer, betekenisvoller werken. We richten ons hierbij op de volgende vier thema’s: Betekenisvol werken, Diversiteit & Inclusie, Duurzaamheid en De Uitwisseling.