Schets meerdere toekomstscenario’s voor de auto en het autogebruik richting 2050, inclusief trends, impact en beleidsopties, zodat het ministerie nu al kan bepalen waar het op moet sturen.
Verbeeldingskracht
Scenario’s helpen in vrijheid en extremen te denken. Juist ook buiten de beleidskaders.
Brede blik op mobiliteit
Niet alleen techniek, maar ook mens, ruimte en sociale impact meenemen.
Co-creatie
Samen met experts en stakeholders nieuwe perspectieven ontwikkelen.
Het ministerie vroeg ons namelijk niet alleen daarover na te denken, en daarmee het eigen denkproces in gang te zetten, maar ook om zaken vast te stellen waar het ministerie nu al mee aan de slag kan. Ook wilde het ministerie weten welke rol het moet of kan spelen en op welke elementen het ministerie kan sturen.
Systeemkaarten
Onze eerste stap was een bureaustudie en verkenning van onder andere WLO-scenario’s en andere toekomstverkenningen. In aanvulling op deze bronnen hebben we interviews, analysemomenten, gesprekken en werksessies gehouden met experts, de auto-industrie en medewerkers van het ministerie van I en W. Hieruit kwamen trends naar voren als groei van autonome voertuigentechnologie, digitalisering, AI, milieubewustzijn, schone energiebronnen en toename van stedelijke bevolking. Deze trends en ontwikkelingen hebben we in kaart gebracht in acht systeemkaarten, namelijk Auto, Technologie en Innovatie, Sociaal, Duurzaamheid, Veiligheid, Economie, Esthetiek en Identiteit en Ruimte en Omgeving.
Vier scenario’s
In een interactieve sessie hebben we de systeemkaarten, inzichten en thema’s besproken met het ministerie. De opbrengsten hebben we met elkaar vertaald naar vier scenario’s: ‘Autonome en gemeenschappelijke auto’, ‘Hyperverbonden en gepersonaliseerde auto’, ‘Amusement-auto’ en ‘Ruimtebesparende auto’. Concepten en voorzetten hebben we aangescherpt, totdat we de juiste scenario’s hadden. We hebben dus niet voortgeborduurd op bestaande scenario’s, maar samen nieuwe scenario’s ontwikkeld. Omdat die gezamenlijke zoektocht, en dat creatieve proces, nieuw was voor het ministerie, vonden de medewerkers dat lastig. Het vroeg om buiten de beleidswereld te denken en dat waren ze niet gewend. Maar achteraf waren ze blij dat we ze hebben uitgedaagd om op een andere manier naar de auto te kijken.
Ook de sociale en menselijke kant
De vier scenario’s helpen om de juiste perspectieven op de auto te verkennen, niet om de toekomst te voorspellen. De scenario’s zijn nodig om in vrijheid en in extremen te denken en de zogenaamde hoeken van het speelveld te verkennen. Het begrip ‘auto’ hebben we breder getrokken dan gebruikelijk. Je kan elementen als techniek, innovatie, sociale functie, duurzaamheid, veiligheid en economie niet op zichzelf zien. Daarom zijn niet alleen risico’s en paradoxen meegenomen, maar ook de sociale en menselijke kant meegenomen.
Verbeeldingskracht
Bureau Mare legde vervolgens de scenario’s voor aan automobilisten en andere weggebruikers. Elke ondervraagde herkende zich wel in één van de scenario’s. Zo ontstond niet alleen inzicht in wat de scenario’s oproepen onder gebruikers van het mobiliteitssysteem, maar ook wat de beleving, behoeften en wensen zijn rondom de toekomst van automobiliteit in Nederland. Kijk je te veel naar de techniek, dan vertelt dat slechts een beperkt verhaal over de auto. Het gaat ook om alles om de auto heen, ofwel de mens en zijn omgeving. Deze aanpak is voor mobiliteit nieuw, maar wordt al veel toegepast in de designwereld. 2050 is ver weg, dus dan heb je verbeeldingskracht nodig. Juist om deze methodiek ook voor andere sectoren te gebruiken, hebben we een aantal social designers binnen de gelederen van TwynstraGudde.
Wenkend perspectief
Tijdens een Futuring-sessie dachten we met het ministerie na over de impact van dergelijke toekomstperspectieven, hun gevolgen en of en hoe ze kunnen worden beïnvloed. Door deze methode is een aantal zaken duidelijker geworden. De scenario’s illustreren dat de autonome ontwikkeling van de auto positieve en negatieve effecten kan hebben. Met beperkingen als middelen, ruimte en invloed is beleid nodig om ervoor te zorgen dat automobiliteit blijft bijdragen aan bereikbaarheid en toegankelijk en betaalbaar blijft. Ons onderzoek is de eerste stap naar een wenkend perspectief, dat het ministerie van I en W kan opzetten. En een basis voor gesprekken met andere organisaties, van de auto-industrie, de fietsersbond tot en met de ANWB.
Wil je ook de toekomst van jouw sector of branche verkennen en nadenken over meerdere scenario’s? Download ons rapport en lees alles over onze bijzondere aanpak. We gaan graag in gesprek om te horen waar je tegenaan loopt en hoe onze ervaren adviseurs daarbij kunnen helpen.