Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Wil jij bijdragen aan een vitale infrastructuur in Nederland? Onze adviseurs werken aan complexe projecten en programma’s in de bouw, infrastructuur, energie en....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
‘2024 was een jaar van verschuivingen, waarbij duurzaamheid, technologie en kostenbeheersing centraal stonden. Met name de krappe arbeidsmarkt was een uitdaging voor facilitaire partijen, opdrachtgevers in het onderwijs, de zorg en de facilitaire sector.’ Dit zegt Diane van Dijk, algemeen directeur van CSU, een landelijk schoonmaakbedrijf, gespecialiseerd in schoonmaakdiensten voor sectoren als zorg, onderwijs en bedrijfsleven. Het bedrijf richt zich met name op duurzaamheid, innovatie en goed werkgeverschap en heeft ruim 16.000 medewerkers in dienst.
Toegevoegd door Froukje Terpstra op 28 mei 2025
De krappe arbeidsmarkt was vorig jaar een ingewikkelde uitdaging voor de schoonmaakbranche. Van Dijk: ‘De enorme loonsverhogingen in onze branche waren significant. In de dienstverlening gaat 85% van de kosten naar personeel, dus als de lonen stijgen en dit niet wordt doorbelast, komt de continuïteit in gevaar. Kostenbeheersing is belangrijk, maar mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de dienstverlening.’ CSU werkt vanwege de risico's niet meer via platforms met zzp’ers. ‘We zetten onze zzp’ers in als interimmers en we streven naar meer vaste aanstellingen. De motivatie van flexibele krachten was groot, maar de veranderde wetgeving dwingt ons tot een andere aanpak.’
Een belangrijke kans is de juiste inzet van technologie. Van Dijk: ‘We beschikken over een schat aan data, bijvoorbeeld voor datagedreven schoonmaak. In 2024 hebben we veel data verzameld en onze uitdaging is om deze informatie optimaal te benutten. Kunnen we data van sensoren of andere opdrachtgevers vertalen naar onze specifieke situatie? Robotisering en mechanisering lijken nu grote sprongen voorwaarts te maken. Waar robots voorheen alleen grote, lege ruimtes konden schoonmaken, kunnen ze, dankzij AI en een compacter formaat, nu in meer diverse ruimtes worden ingezet.’
CSU doet op diverse locaties pilots met robots en op sommige plekken worden ze al continu gebruikt. ‘Op vijftig locaties testen we mechanisering samen met schoonmaakmedewerkers. We kijken daar naar de mogelijkheden voor de klant, de schoonmaakmedewerker en CSU.’ Technologie ziet zij dan ook niet als bedreiging, maar een kans om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. ‘Ik geloof in een combinatie van high touch en high tech, met altijd een menselijke aanwezigheid. Experimenteren is cruciaal, mede door de uitdagingen op de arbeidsmarkt en de nadruk op duurzame inzetbaarheid. Technologie heeft ook een positieve invloed op de betaalbaarheid van schoonmaakdiensten. We staan aan de vooravond van een technologische revolutie, maar de volledige impact zien we pas over tien jaar.’
Diane van Dijk, directeur CSU
Duurzaamheid is in de schoonmaakbranche niet langer een optie, maar een vereiste. ‘De CSRD-wetgeving heeft een extra impuls gegeven aan de urgentie om duurzame praktijken te implementeren. Bedrijven zijn bezig met het integreren van duurzaamheid in hun kernactiviteiten. Bovendien hecht de jongere generatie hier steeds meer waarde aan bij de keuze voor een werkgever.’
Van Dijk stelt dat de schoonmaakbranche hierin ook een verantwoordelijkheid heeft, bijvoorbeeld op het gebied van duurzame oplossingen en materialen. ‘We zoeken de samenwerking actief op met concurrenten als Asito en GOM, bijvoorbeeld om duurzame handschoenen te ontwikkelen. Gezamenlijk hebben we een enorme impact. Met onze massa kunnen we een belangrijk statement maken in de markt.’
Uit het Facility & Workplace Management-marktonderzoek blijkt dat partijen vaker kiezen voor single services dan dat ze inkoop van facilitaire activiteiten bundelen. Van Dijk herkent dit: ‘We zien een toenemende behoefte aan single service-inkoop, waarbij opdrachtgevers specialisten zoeken voor uiteenlopende diensten. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het voor generalisten moeilijk is om bij te blijven. Single service-inkoop biedt flexibiliteit en wendbaarheid en de mogelijkheid om continu te innoveren.’ Ze benadrukt dat de ontwikkelingen binnen de schoonmaakbranche zo snel gaan, ‘dat je die als generalist niet kan bijbenen. De schaal is heel anders. Partijen die hun eigen diensten outsourcen, kunnen de schoonmaker niets bieden qua loopbaan of middelen. Dat kan je als N=1 niet meer bieden. Daarom blijft het uitbestedingspercentage hoog.’
In de prioriteiten van jonge professionals ziet Van Dijk een interessante verschuiving. ‘Stond voorheen de purpose van een bedrijf centraal, anno nu ligt de nadruk veel meer op de bedrijfscultuur. Een fijne, inclusieve werkomgeving die aansluit bij persoonlijke waarden is essentieel. Bij CSU merken we dat nieuwe medewerkers een klik zoeken. De employee journey moet kloppen en het morele kompas speelt een belangrijke rol: voel ik me hier thuis?’
Van Dijk wil haar medewerkers ‘digiwise’ maken en hun financiële fitheid bevorderen. ‘Vitaliteits- en gezondheidsprogramma’s vinden we essentieel. De huidige arbeidskrapte vraagt om een inclusieve aanpak, waarbij we rekening houden met de diversiteit van onze medewerkers. Ook opdrachtgevers zoeken naar manieren om onze medewerkers meer bij hun organisatie te betrekken. Dat past ook volledig in de driehoeksverhouding tussen medewerkers, CSU en opdrachtgevers.’ Sommige opdrachtgevers bieden CSU-medewerkers al dezelfde sport- of recreatieve faciliteiten als hun eigen medewerkers. ‘Dit draagt bij aan een veilige en gezonde werkomgeving en zorgt ervoor dat medewerkers werkplezier ervaren, gezien worden en fijn kunnen werken.’
Een mooie sociaal-technologische ontwikkeling vindt Van Dijk de vertaaloortjes, waarmee medewerkers in hun eigen taal kunnen spreken. ‘Eerst waren we strikt in het gebruik van Nederlands of Engels, maar daar stappen we vanaf. De samenleving en arbeidsmarktkrapte vragen om een andere aanpak. AI kan hierbij helpen, bijvoorbeeld door teksten te vertalen naar B1-niveau, zodat ze beter aansluiten bij de doelgroep.’
Samenwerking en heldere communicatie staan voor Van Dijk centraal. ‘Geef als facilitair manager duidelijk je verwachtingen en doelstellingen aan. In het verleden werd dit vaak niet gedeeld, maar samenwerken is een must om resultaten te boeken. We sturen ook meer op resultaat dan op de ‘hoe’. Het gaat om het totale plaatje, inclusief energieverbruik. Zo meten we de CO2-impact, zowel op het gebied van duurzaamheid als op sociaal gebied. Denk aan loyaliteit en tevredenheid. We adviseren bijvoorbeeld over de wetgeving rondom single use-cups. Veel bedrijven worstelen hiermee. Vanuit een duurzaamheidsperspectief helpen en ondersteunen we de opdrachtgever bij de operationalisering en implementatie van veranderingen in de praktijk.’