Beeld je in, een jaar na de Covid-crisis. De strategie van het ziekenhuis: ‘Rust en ruimte voor medewerkers, terwijl we hoogwaardige zorg bieden.’ Beleidsmedewerkers braken hun hoofd over hoe het ziekenhuis dit kon (blijven) bieden. Toen de manager meeliep op de IC zag hij echter zoveel praktische voorbeelden. Een eye-opener: kan strategie niet beter worden ingevuld in samenwerking tussen de professional en beleidmakers?
Van abstract naar concreet
Strategieën en (meerjaren) beleidsplannen bevatten vaak abstracte, hoog over ambities. Denk aan ‘waarde gedreven’ of ‘passende zorg’. Maar 'hoe' je dit realiseert is onduidelijk. Terwijl het 'hoe' voor zorgpersoneel een dagelijkse realiteit is, zoals ‘Moeten we deze behandeling nu wel of niet bieden?’. Door beleidmakers in deze praktijk te zetten worden mooie praktijkverhalen opgehaald. Dit geeft invulling aan een strategie die aansluit op zowel de ambities van het ziekenhuis als ervaringen van de professionals. Met als uitkomst: een strategie waar de medewerker zich in herkent – er ontstaat draagvlak.

Waarom verhalen in jouw strategie?
- Verhalen maken zowel de luisteraar als de verteller bewust.
- Herkenbare verhalen hebben impact en ‘blijven hangen’.
- Verhalen gaan over een moment waarin ‘gedrag’ plaatsvindt. Verhalen geven voorbeelden van nieuw gedrag of ongewenst gedrag, waardoor we kunnen (af)leren.
- Verhalen maken de dagelijkse complexiteit in begrijpelijk.
Narratieve benadering: ophalen van verhalen
Wij noemen de methode waarbij verhalen (narratieven) uit de dagelijkse zorgpraktijk invulling geven aan strategie de ‘Narratieve benadering’.
Het begint bij het vinden van goede voorbeelden
Nadat een verhalenteam is gevormd wordt gezocht naar praktijkvoorbeelden. Dit zijn huidige gebeurtenissen die de gewenste toekomst en manier van werken laten zien, zowel binnen als buiten de organisatie. De meeste van die verhalen gaan over uitzonderlijke projecten of gebeurtenissen – de ‘parels’. Voorbeelden en quotes haal je op door mee te lopen en het gesprek aan te gaan. In dialoog worden de belangrijkste strategische thema’s gekozen.
Proces narratieve benadering
Ga op elkaars stoel zitten
Het voorbeeld van de IC verpleegkundige en de manager laat zien dat verhalen ophalen uit de praktijk inhoud kan geven aan je strategie. De boodschap is simpel: ga eens op elkaars stoel zitten, en laat jouw strategie voeden door echte praktijkverhalen. Als je structureel verhalen ophaalt ontstaat er een constante cyclus waarbinnen praktijkvoorbeelden jouw strategie voeden.
Meer weten de narratieve benadering?
Verhalen ophalen als onderdeel van jouw strategievorming en -executie noemen wij de Narratieve benadering. Benieuwd naar hoe je dit doet? Lees meer over onze interventie Narratieve benadering.
Wil je weten wat TwynstraGudde voor jouw strategieontwikkeling kan betekenen? Neem gerust contact op.