Ontwikkel een nieuwe meerjarenstrategie die groei en uitbreiding met nieuwe marktactiviteiten mogelijk maakt en intern en extern draagvlak creëert.
Nieuwe strategie
Er is een commerciële meerjarenstrategie ontwikkeld die gericht is op groei en uitbreiding met nieuwe marktactiviteiten.
Stakeholderbetrokkenheid
Er zijn interne en externe stakeholders betrokken om ideeën te toetsen en draagvlak voor de strategie te realiseren.
Dragons’ Den
Er zijn plannen gepresenteerd aan een extern panel voor toetsing en het verkrijgen van waardevolle inzichten.
De koers van de afgelopen jaren was gebaseerd op een strategie die Marcel en zijn team enkele jaren geleden bij Witte Kruis hadden ontwikkeld. Eind 2024 zou deze strategie aflopen. Hoog tijd dus voor een herijking en voor het bepalen van nieuwe doelen. 'De vorige strategie hebben we zonder externe deskundigheid ontwikkeld', blikt Marcel terug. 'En dat was toen prima. Maar intussen zijn onze ambities breder geworden. We onderzoeken nu ook activiteiten die nieuw zijn voor ons, zoals triage en ziekenhuisverplaatste zorg. Daarom wilden we samenwerken met een partij met een brede blik en specifieke marktkennis uit de sectoren waarin wij werkzaam zijn. Daarbij moest het een partij zijn die ons zou kunnen helpen, gaandeweg het proces, voor intern en extern draagvlak te zorgen. TwynstraGudde voldeed aan deze eisen.'
'Dat er meteen een goede klik was, dat helpt ook altijd', vult Douwe aan. 'Maar ik realiseerde me ook - vanwege de unieke combinatie van zorg en marktactiviteiten – dat Witte Kruis niet zomaar te vergelijken is met andere organisaties. Juist door onze marktkennis wisten we dat het best wel even een gezamenlijke zoektocht zou worden.'
We werden uitgedaagd en geholpen om bij al onze ideeën concreet te maken wat onze ambities dan zijn voor over 1, 2 en 5 jaar.
Marcel van Pijkeren
Commercieel directeur Witte Kruis
Draagvlak en toetsing vooraf
Douwe vervolgt: 'Om die zoektocht in goede banen te leiden hebben we vanaf het eerste begin veel aandacht geschonken aan zowel het proces als aan de vraag welke mensen en partijen erbij betrokken moesten worden. Samen met Witte Kruis hebben we gekeken naar de interne stakeholders. Maar we hebben óók extern gekeken. Via onze eigen klantenkring hebben we verschillende personen uit relevante sectoren erbij weten te betrekken. Dat bleek bijzonder goed te werken.'
'Dat is een groot verschil ten opzichte van de vorige keer dat we onze strategie ontwikkelden', vult Marcel aan. 'Ons eigen kernteam was deze keer breder samengesteld, met onder andere onze bestuurssecretaris, medisch manager en een vertegenwoordiger van onze ambulancetak. Maar ook buiten onze organisatie hebben we dus mensen erbij weten te betrekken. Heel waardevol. Niet alleen om te inventariseren waar nu echt behoefte aan is, maar ook om in een later stadium onze ideeën en plannen voor te leggen. Zo konden we veel van onze ideeën vooraf al toetsen. Dat is iets waar TwynstraGudde grote meerwaarde heeft gehad.'
Breed beginnen en vervolgens trechteren
Altijd prettig om positieve feedback te ontvangen, vindt Jasmijn. 'Maar uiteindelijk is het ook Witte Kruis zelf geweest die het kernteam goed heeft weten te organiseren', benadrukt zij. 'De leden van jullie kernteam waren allemaal betrokken en positief kritisch. Bovendien stonden ze open om mee te gaan in een aanpak waarin het af en toe ook gezamenlijk zoeken was.'
'Alle stappen zijn waardevol geweest', vertelt Marcel. In de eerste fase zijn we breed begonnen. Alle ideeën die opkwamen hebben we meegenomen. Om vervolgens criteria op te stellen. Wat is de omvang, hoe onderscheidend is het, past het in de overall strategie van Witte Kruis, hebben we er de mensen voor? Aan de hand van deze en andere vragen legden we alles langs dezelfde meetlat en konden we onze ideeën trechteren.'
Concretiseren en objectiveren
Alle plannen die na het proces van trechteren en prioriteren overbleven, moesten worden onderbouwd. 'Dat was best lastig', aldus Marcel. 'Zeker daar waar het gaat over marktsegmenten die nieuw zijn voor ons. Hoe kun je dan, op basis van brondata en marktkennis, tot gefundeerde aannames komen? Toch werden we door TwynstraGudde uitgedaagd en geholpen om bij al onze ideeën concreet te maken wat onze ambities dan zijn voor over 1, 2 en 5 jaar.'
'Daar hebben we elkaar flink op bevraagd', geeft Jasmijn toe. 'En dat was zeker niet makkelijk', beaamt Marcel. 'Maar door er niet voor weg te lopen, denk ik dat we echt een betere strategie hebben gekregen. Bovendien heeft het geholpen om te objectiveren en af en toe los van ons gevoel te komen.'
We wilden samenwerken met een partij met een brede blik en specifieke marktkennis uit de sectoren waarin wij werkzaam zijn. Daarbij moest het een partij zijn die ons zou kunnen helpen, gaandeweg het proces, voor intern en extern draagvlak te zorgen.
Marcel van Pijkeren
Commercieel directeur Witte Kruis
Dragons’ Den: een realistische droom
Een bijzondere stap in de strategieontwikkeling was het pitchen van de plannen voor een extern panel, geïnspireerd door het format van het programma Dragon’s Den, waar investeerders de plannen van kandidaten beoordelen. Zo werden ook de plannen uit de nieuwe commerciële strategie van Witte Kruis gepresenteerd aan een panel van deskundigen uit de opdrachtgeverskring van TwynstraGudde.
Dit panel bestond onder andere uit het perspectief van ziekenhuisbestuurder, een zorgverzekeraar en Transdev. 'Dit leverde waardevolle nieuwe inzichten op', vertelt Marcel. 'Daarnaast was het een reality check op onze ideeën. Onze commerciële meerjarenstrategie moet een realistische droom zijn. En dat is het ook geworden!'

Marcel van Pijkeren