Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Met de invoering van de vrachtwagenheffing gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens per gereden kilometer betalen voor het gebruik van de Nederlandse snelwegen en sommige N-wegen. De hoogte van het tarief wordt bepaald door de milieu-eigenschappen en de gewichtsklasse van de vrachtwagen. Hoe lichter en schoner, hoe lager het tarief. Andere Europese landen hebben al langer een vrachtwagenheffing. Uniek aan de Nederlandse heffing is dat de opbrengsten in overleg met de vervoerssector worden teruggesluisd en ingezet voor verduurzaming en innovatie van de sector, denk daarbij aan elektrificatie, waterstof en logistieke efficiëntie. Aan de invoering gaat een complex en meerjarig traject vooraf, waarbij de besluitvorming door de politiek en opdrachtgever gelijk moet lopen met de ontwikkeling en aanbesteding van systemen en producten van het heffingssysteem in de verschillende clusters. Het gaat dan concreet om de inzet van camera’s, detectiepoorten, kastjes, maar ook om de administratieve afhandeling, handhaving en boetesystemen. Zicht op planning, risico’s, financiën De uitvoering van de vrachtwagenheffing is belegd bij vier publieke uitvoeringsorganisaties. In zijn rol als opdrachtgever wordt van de programmadirecteur verwacht dat hij vanuit alle clusters en onderdelen betrouwbare informatie kan overleggen aan de politiek, op basis waarvan besluiten kunnen worden genomen. Hij moet zicht hebben op planning, risico’s, financiën en kwaliteit. Die opgave is te groot om zelf te doen. TwynstraGudde heeft een team van vijftien specialisten samengesteld om de programmadirecteur en de manager programmabeheersing te ondersteunen op het gebied van beheersing en sturing. In het team zitten onder andere een planner, financiële adviseurs, een risicomanager en een informatiemanager.
Bekijk de impact voor IenW
Om keuzes te maken voor het energiesysteem van de toekomst is het dan ook een grote uitdaging om inhoud, governance en stakeholders bij elkaar te brengen. We hebben samen met de provincie Zuid-Holland, netbeheerders en Generation Energy de aanpak Integraal Programmeren succesvol toegepast.
Bekijk de impact voor Zuid-Holland
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Wil jij bijdragen aan een vitale infrastructuur in Nederland? Onze adviseurs werken aan complexe projecten en programma’s in de bouw, infrastructuur, energie en....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
In het Regeerprogramma maakte het nieuwe kabinet bekend stevig in te willen zetten op de versterking van de weerbaarheid van overheid, bedrijven en burgers. De terugtredende overheid speelt hierbij een rol, en sommige dingen kun je nou eenmaal niet alleen. Het kabinet geeft nu – als gevolg van geopolitieke spanningen en ontwikkelingen in het crisisdomein – nadrukkelijk aan bij crises ook op bedrijfsleven en burgers te rekenen. Dit vereist het opzetten van nieuwe netwerken van crisispartners. Een weloverwogen inrichting van die nieuwe netwerken wordt cruciaal voor het succes ervan.
Toegevoegd door Leon Ziengs op 16 december 2024
Maatschappelijke veranderingen zijn vaak cyclisch, in het veiligheidsdomein is dat niet anders. In 2009 was ik als jonge rijksambtenaar op werkbezoek in Turkije om te kijken wat Nederland kon leren van de ervaringen na de aardbeving die een deel van het land in 1999 in luttele seconden platlegde - 17.000 doden en veel schade aan de vitale infrastructuur. Juist vanwege de hoge mate van centralisatie (de aansturing bij een aardbeving werd geregisseerd vanuit het kabinet van de minister-president) was Turkije een land dat veel aandacht had voor het vergroten van de zelfredzaamheid van de bevolking, omdat bedrijven en burger het de eerste 24 uur na een ramp vooral zelf moesten rooien. Containers met noodzakelijke reddingsmiddelen stonden in de wijken zodat familie en buren bij een aardbeving zelf mensen onder het puin konden halen. Terug in Nederland vond het opgedane idee om meer in te zetten op zelfredzaamheid van de burger weinig weerklank: de meer ervaren rijkscollega’s in het crisisdomein, die jarenlang ingezet hadden op het professionaliseren van de hulpdiensten, wuifden het weg. Bescherming Burgerbevolking - het naoorlogse systeem van civiele vrijwilligers die geactiveerd zouden worden bij een aanval of een grootschalige ramp - was toch net afgebouwd?
De laatste jaren, en zeker sinds de Russische inval in Oekraïne, staan thema’s als zelfredzaamheid en weerbaarheid van de maatschappij in Nederland weer volop in de aandacht. En daarmee is het ‘ouderwetse’ idee dat een veerkrachtige samenleving niet alleen iets vraagt van de overheid, maar ook van bedrijfsleven en burgers opeens weer opvallend populair. Oude wijn in nieuwe zakken? Drie zaken zijn in ieder geval fundamenteel anders dan voorheen.
Terecht benadrukt het NIPV dat het voor de traditionele netwerkpartners een “zoektocht” kan worden om hun netwerk uit te breiden en een constructieve samenwerking met nog onbekende partners op te bouwen. Vanuit de ervaring van TwynstraGudde met het inrichten en begeleiden van samenwerkingen geef ik daarom graag drie tips voor de inrichting van die nieuwe netwerken.
Zorg voor een solide basis voor de samenwerking
Op samenwerken is vaak niemand tegen. Maar door enthousiasme of onder politieke druk, besteden organisaties vaak te weinig aandacht voor het leggen van het fundament voor samenwerking. Welke publieke en private partijen werken samen en vanuit welke motivatie? Wat komen partners halen en brengen en welke gezamenlijke ambitie verbindt hen? Zaken die vooraf grondig in kaart gebracht moeten worden om problemen naderhand te voorkomen. Bij TwynstraGudde doen we dat bijvoorbeeld aan de hand van grondige netwerkanalyses of met hulp van de systematiek van de halen-brengen-kaart.
Maak bewuste keuzes ten aanzien van de governance van de samenwerking
De juiste inrichting en aansturing van de nieuwe samenwerking is cruciaal voor haar effectiviteit. Zeker in een tijd waarin complexe problemen kunnen leiden tot omvangrijke samenwerkingsverbanden is het essentieel de samenwerking zo in te richten dat de governance lichtvoetig blijft. TwynstraGudde begeleidt samenwerkende organisaties bij de effectieve inrichting van hun netwerksamenwerking. Kies je bijvoorbeeld voor een directieve coalitie (kartrekker bepaalt de ambitie) of een collectieve coalitie (gelijkwaardige partners bepalen de ambitie met elkaar) en wat betekent die keuze voor de inrichting? En hoe geef je de governance vorm van publiek-private samenwerkingen (PPS), wetende dat de private sector circa 80% van de vitale infrastructuur beheert? Hiervoor gebruiken we onze PPS-methodiek, een bewezen model dat zich specifiek richt op het ontwikkelen en uitvoeren van publiek-private samenwerking.
Bepaal al bij de start op welk moment je de samenwerking tegen het licht houdt
Bij een open, toekomstgerichte manier van werken horen momenten waarop je met elkaar bekijkt waar je staat. En of de samenwerking nog op koers ligt om de gezamenlijke ambitie te bereiken. Door middel van monitoring en evaluatie, bijvoorbeeld aan de hand van onze beproefde samenwerkingsscan, kijken we (tussentijds) waar bijsturing op basis van voortschrijdend inzicht noodzakelijk is. Het is beter die evaluatiemomenten vooraf in te bouwen dan het gesprek hierover te moeten voeren wanneer de samenwerking op uitdagingen gestuit is. We helpen ook graag bij het implementeren van daaruit voortvloeiende aanbevelingen.
Sta je zelf voor de opgave om een crisisnetwerk op te zetten of uit te breiden, en wil je hierover van gedachte wisselen? Neem dan contact met mij op. Of lees verder over samenwerken, evaluaties of over onze projecten in het veiligheidsdomein.