Zonder duidelijke strategie raken organisaties stuurloos, net als een boot zonder zeilen of roer in een door stormen geteisterde zee. Een duidelijke strategie biedt richting bij het maken van keuzes en zorgt voor focus en structuur: wat is je ambitie als organisatie voor de komende jaren en hoe geef je daar invulling aan?
Strategie: voor iedereen?
Ervoor zorgen dat de organisatie de strategie doorleeft, is misschien nog wel belangrijker dan het opstellen ervan. Sterker nog, het is cruciaal voor het behalen van de ambitie van de organisatie. Als een organisatie onvoldoende in staat is om haar strategie te vertalen naar menselijk handelen binnen de organisatie, kan de organisatiestrategie op verschillende plekken intern uit het oog worden verloren. Hierdoor bestaat de kans dat bijvoorbeeld een strategie op afdelings- of individueel niveau niet verbonden is met de organisatiestrategie. In het meest ongunstige geval kunnen deze zelfs contraproductief zijn, waardoor de zeilen van hetzelfde schip niet dezelfde kant op staan en je je bestemming moeilijk(er) behaald.

Het gebruik van verhalen in strategievorming
Door voorbeeldverhalen uit de dagelijkse praktijk op te halen, en daarmee je organisatiebrede strategie te voeden, sluit deze automatisch aan bij de praktijk van de medewerkers en hun handelen. De verhalen geven weer wat er leeft binnen de organisatie, welke ontwikkelingen er zijn en wie zich waarvoor inzet. Hierdoor wordt de kracht van de interne organisatie benadrukt. Daarnaast zorgt het ervoor dat medewerkers elkaar beter begrijpen in wat de strategische koers van de organisatie voor hen betekent. Tot slot laat een verhaal zien dat alle medewerkers uiteindelijk hetzelfde doel nastreven, namelijk het leveren van de best mogelijke zorg.
Kortom: de strategie van de organisatie is door het gebruik van verhalen in de vorming ervan écht van en voor iedereen. Het gebruik van verhalen in je strategievorming noemen wij de narratieve benadering.
De Hartekamp Groep: strategie ontwikkelen met de narratieve benadering
TwynstraGudde heeft de Hartekamp Groep geholpen bij de ontwikkeling van hun nieuwe strategie met behulp van de narratieve benadering. Medewerkers van de Hartekamp Groep vormden een verhalenteam en gingen zowel binnen hun eigen organisatie als naar andere organisaties om verhalen te verzamelen voor de nieuwe strategie.
Pijnpunten en succesverhalen
Dit zorgde ervoor dat medewerkers, cliënten, familie en mantelzorgers zich gehoord voelden en betrokken raakten bij de strategie. De echte pijnpunten en succesverhalen uit de organisatie kwamen naar boven. Door hierover te vertellen, werd de strategie een gedeeld plan voor de toekomst, herkenbaar en toepasbaar, decentraal en vanuit betrokkenheid ontwikkeld.
Nieuwsgierig?
Ben je nieuwsgierig geworden naar strategie ontwikkelen met de narratieve benadering? Lees onze opdracht.