Event verslag Assetmanagement de sleutel voor uitdagingen wereldwijde openbaar vervoersbedrijven

De wereldwijde impact van het Coronavirus op het personenvervoer heeft sinds maart van dit jaar geresulteerd in een sterke daling in het aantal passagiers dat gebruik maakt van het openbaar vervoer. Als gevolg hiervan ervaren deze vervoersbedrijven een enorme inkomstenderving. Deze vervoersbedrijven blijken veerkrachtig hierop te reageren, zo bleek uit een internationaal rondetafelgesprek. Welke gemeenschappelijke thema’s zien de deelnemers wereldwijd? Welke lessen zien zij voor assetmanagementorganisaties?

Toegevoegd door Ricardo van Breemen op 23 september 2020

In Madrid lag het openbaar vervoer op 19 maart 67% lager (met Corona) dan op 15 januari (pre-Corona). Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Parijs (-55%) en Seattle (-53%). Onlangs hebben wij samen met onze Cordence Worldwide partners een internationaal rondetafelgesprek met koplopers van vervoersbedrijven gefaciliteerd waarbij dit probleem is besproken.

Deelnemers waren onder meer de Metropolitan Transit Authority (MTA) in New York, vertegenwoordigers van de gemeente Amsterdam, Banedanmark in Denemarken (een organisatie vergelijkbaar met ProRail) en de haven van Göteborg in Zweden. Hier zijn uitdagingen, strategieën, oplossingen en kansen die de huidige situatie biedt met elkaar uitgewisseld.

Assetmanagement sleutel uitdagingen wereldwijde vervoersbedrijven

Veerkracht

Uit deze discussie blijkt dat als gevolg van het Coronavirus er veranderingen hebben plaatsgevonden in het assetmanagement van deze vervoersbedrijven. Zo blijkt dat, doordat het personeel vanuit huis werkt, steeds vaker tools als iPads of drones worden ingezet voor onderhoudswerkzaamheden (bijvoorbeeld inspecties). De groep deelnemers herkenden meer in het algemeen een versnelling in de transitie van een traditionele vervoersorganisatie naar een meer datagedreven organisatie, om zo te profiteren van nieuwe technologieën zoals drones en sensoren. Assetmanagement wordt gedurende deze Corona tijd dan ook steeds vaker gebruikt om banen te creëren en te behouden en om investeringen te doen in digitalisering en reeds bestaande duurzaamheidsambities te realiseren.

Aan duurzaamheid wordt niet getornd

Hoewel vervoersbedrijven te maken hebben met veel minder passagiersaantallen, doen deze koplopers geen concessies aan gestelde doelen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Een voorbeeld van het getoonde veerkracht is de vermindering van het aantal passagiers en treinen in Zweden. Het havenbedrijf van Göteborg greep dit aan om meer vrachtvervoer over de weg naar het spoor te vervoeren. Hierdoor is een deel van de spoorcapaciteit geabsorbeerd die is overgebleven als gevolg van het verminderde aantal passagiers. In combinatie met verhoogde investeringen in de elektrificatie van het spoor is een belangrijke bijdrage geleverd aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de organisatie en de overheid.

Optimisme

Het vermogen van deze organisaties om meerdere doelen te integreren in één samenhangende strategie als reactie op minder passagiersaantallen is een les voor veel assetmanagementorganisaties. De algemene toon van het rondetafelgesprek was er daarom een van optimisme. Samenvattend liggen de kansen en uitdagingen van deze partijen op de volgende onderwerpen:

  • Duurzaamheid is zowel een uitdaging als een kans.
  • Het gebruik van (nieuwe) technologieën als drones.
  • Informatiemanagement en verkrijgen van de juiste informatie.
  • Het vinden van de juiste mensen/verbeteren van de organisatie.

Vermogen tot aanpassen

De discussie liet zien dat deze vervoersbedrijven flexibiliteit hebben getoond en zich hebben aangepast aan de huidige situatie. Ze blijven voldoen aan de vereiste onderhoudsniveaus zonder dat het uitvalpercentage toeneemt. Strategieën rond duurzaamheid, innovatie en datamanagement spelen hierin een grote rol en zullen dit volgens deze koplopers de komende jaren ook blijven doen.

Welke kansen zie jij?

Twynstra Gudde ondersteunt diverse beheerorganisaties in hun zoektocht naar het meetbaar maken van prestaties, het afstemmen van het beheer en onderhoud op je strategie en alles uit je samenwerking te halen met gebruikers en omgevingspartijen.

Worstel jij ook met de effecten van het Coronavirus op jouw bedrijfsvoering? Wil je hierover met ons vrijblijvend in gesprek? Neem dan vrijblijvend contact op met ons.

Hoe kunnen we helpen?

Neem contact op met

Alle mensen

Neem contact op met

Alle mensen

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief.

Vragen?

Je kunt ons mailen of bellen 033 467 77 77

Impact op morgen.