Hoe richten we het in?
In de praktijk hebben wij gemerkt dat je als opdrachtgever, ook als de procedure eenmaal is gekozen, nog tegen veel praktische vragen aanloopt die afstemming met de markt vragen. Hoeveel tijd verwachten partijen bijvoorbeeld dat er nodig is voor het ontwikkelen van de innovatie, en hoeveel kost hen dat? Kunnen ze de innovatie buiten dit project ook inzetten, of is daar meer voor nodig? Wat verwachten partijen daarin van jou als opdrachtgever? Zijn ze bereid informatie te delen met anderen?
Het is als opdrachtgever lastig om deze zaken zelf in te schatten, en een verkeerde inschatting kan als gevolg hebben dat partijen niet willen meedoen. Om een antwoord te krijgen op deze vragen kun je een marktconsultatie organiseren. Doe dit bij voorkeur individueel, om de commerciële belangen van partijen te respecteren, en zorg ervoor dat je zo concreet mogelijke vragen en voorstellen hebt waar partijen op kunnen reageren.
Hoe ziet de procedure eruit?
Een laatste aandachtspunt is dat veel marktpartijen nog geen ervaring hebben met een innovatiepartnerschap en dus niet weten hoe de procedure eruitziet. Dat vraagt extra aandacht in de communicatie naar marktpartijen. Besteed daarom in de aanbestedingsstukken bijzondere aandacht aan het toelichten van de procedure, de rechten en de verplichtingen die daarbij horen.
Het is daarnaast aan te bevelen om de bijzonderheden ook mondeling toe te lichten, bijvoorbeeld tijdens een algemene inlichtingenbijeenkomst bij start van de aanbesteding.
Lees ook de andere blogs in deze reeks:
- Grenzen van het innovatiepartnerschap
- Keuze marktpartijen
- Het verdienmodel van de opdrachtnemer
- Samenwerking en gelijk speelveld
- Afscheid nemen van partijen
- Structuur van het contract
Wil je meer weten over het innovatiepartnerschap of wat het voor jou kan betekenen? Neem geheel vrijblijvend contact op.