Test Kleurentest; snel inzicht in jouw perspectief op veranderen

Elk verandertraject is uniek, gelet op de veranderopgave, de historie en de context van de organisatie. Het denken over veranderen in termen van kleuren komt voort uit de wens om geplande veranderingen in organisaties te kunnen sturen en beïnvloeden.

Toegevoegd door Aniek Janssen op 15 januari 2020

De veranderkleuren geven inzicht in, en een overzicht van, vijf bestaande veranderparadigma’s. Je kunt immers vanuit verschillende perspectieven en veronderstellingen naar mensen, organisaties, vraagstukken en interacties kijken. De veranderkleuren zijn twintig jaar geleden ontwikkeld door prof. dr. Léon de Caluwé en dr. Hans Vermaak en zijn sindsdien intensief gebruikt, getest, gegroeid en gedeeld zowel in de praktijk als de wetenschap.  

Alle veranderperspectieven zijn in onze ogen gelijkwaardig, ze zijn alle vijf krachtig en kunnen alle vijf zeer effectief zijn. De kleurentheorie biedt een handvat om meervoudig, vanuit de verschillende perspectieven, naar vraagstukken te kijken, deze te doorgronden en vervolgens,  weloverwogen een kansrijke veranderaanpak te kiezen. Daarnaast biedt de kleurentheorie inzicht in de voorkeuren van veranderaars en geeft het handvatten voor communicatie over én binnen de verandering.

Zicht op je eigen verandervoorkeur helpt bij het onderkennen van je mogelijkheden en beperkingen als veranderaar: je kunde, aannames, voorkeuren en geloofwaardigheid. Door je eigen veronderstellingen te kennen, word je bewust van je eigen competenties bij het sturen van verandering. En door je eigen voorkeur te kennen wordt het gemakkelijker met elkaar over veranderingen te communiceren. Het helpt de eigen eenzijdigheid én die van gesprekspartners te onderkennen.

Benieuwd naar je eigen verandervoorkeur? Doe de kleurentest!Doe de Kleurentest

English version

The digital self test for change agents is also available in English. This self test is intended for managers and consultants who are (also) responsible for managing change. Specific knowledge of change is not necessary, but participants need to be familiar with managerial and organisational jargon.

START THE DIGITAL SELF TEST FOR CHANGE AGENTS

Neem contact op met één van onze mensen

Alle mensen

Neem contact op met één van onze mensen

Alle mensen

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief.

Vragen?

Je kunt ons mailen of bellen 033 467 77 77

Impact op morgen.