Elk verandertraject is uniek, gelet op de veranderopgave, de historie en de context van de organisatie. Het denken over veranderen in termen van kleuren komt voort uit de wens om geplande veranderingen in organisaties te kunnen sturen en beïnvloeden. Inzicht in jouw eigen visie op veranderen is daarbij essentieel. De kleurentest van TwynstraGudde helpt je om jouw visie te ontwikkelen.
Toegevoegd door Aniek Janssen op 3 januari 2020
De veranderkleuren geven inzicht in vijf bestaande veranderparadigma’s. Je kunt immers vanuit verschillende perspectieven en veronderstellingen naar mensen, organisaties, vraagstukken en interacties kijken. De veranderkleuren zijn twintig jaar geleden ontwikkeld door prof. dr. Léon de Caluwé en dr. Hans Vermaak en zijn sindsdien intensief gebruikt, getest, gegroeid en gedeeld zowel in de praktijk als de wetenschap.
Creëer beweging of realiseer verandering binnen jouw opdrachten met één van de andere 98 interventies uit Het Groot Interventieboek
Alle veranderperspectieven zijn in onze ogen gelijkwaardig. Ze zijn alle vijf krachtig en ze kunnen alle vijf zeer effectief zijn. De kleurentheorie biedt een handvat om vanuit de verschillende perspectieven naar vraagstukken te kijken, deze te doorgronden en vervolgens, weloverwogen een kansrijke veranderaanpak te kiezen. Daarnaast biedt de kleurentheorie inzicht in de voorkeuren van veranderaars en geeft het handvatten voor communicatie over én binnen de verandering.
Zicht op je eigen verandervoorkeur helpt bij het onderkennen van je mogelijkheden en beperkingen als veranderaar: je kunde, aannames, voorkeuren en geloofwaardigheid. Door je eigen veronderstellingen te kennen, word je bewust van je eigen competenties bij het sturen van verandering. En door je eigen voorkeur te kennen wordt het gemakkelijker met elkaar over veranderingen te communiceren. Het helpt de eigen eenzijdigheid én die van gesprekspartners te onderkennen. Ben je benieuwd geworden naar jouw verandervoorkeur?
The digital self test for change agents is also available in English. This self test is intended for managers and consultants who are (also) responsible for managing change. Specific knowledge of change is not necessary, but participants need to be familiar with managerial and organisational jargon.