De raamovereenkomst behelst vier thema’s: I) toekomstige mobiliteits- en transportsystemen, II) duurzame, gezonde, veilige leefomgeving, III) water en IV) bodem en ondergrond. Het consortium won op alle vier de thema’s. Die thema’s zijn grotendeels bekend terrein. Ook de voorloper van deze raamovereenkomst - BADI 2 - kreeg ons consortium gegund. Wij hebben de afgelopen jaren al enkele grote opdrachten binnen de raamovereenkomst uitgevoerd, zoals de uitwerking van de corridor hubs in de metropoolregio Amsterdam en de verkenning naar het toekomstperspectief van de auto.
Aanbiedingsplicht opgeschroefd
Toch was het winnen van de aanbesteding geen gelopen race. De aanbiedingsplicht was aanzienlijk opgeschroefd. Al in een vroeg stadium werden verkennende gesprekken met de bestaande partijen in het consortium gevoerd om te peilen of wij met elkaar aan de eisen en voorwaarden konden voldoen. Mede op basis van die gesprekken zijn ook nieuwe partijen bij het consortium gevoegd, die speciale technische kennis inbrengen, bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering en geluidberekeningen.

Hoog ingezet op social return
Ook nieuw was de aanscherping van de social return-aanpak. De overheid werkt via maatschappelijk verantwoord inkopen en verlangt van haar opdrachtnemers dat zij zich conformeren aan het Maatwerk voor Mensen-beleid. In de eerdere raamovereenkomst was hiervoor ook al aandacht, maar in deze BADI 3 konden concreet punten worden verdiend (hoe hoger de inzet voor social return, hoe hoger het scoringspercentage). Bij BADI 2 hebben we dit vormgegeven met loopbaanbegeleiding voor statushouders. Het consortium zette dit keer weer maximaal in op social return, dit betekent dat we vijf procent van elke opdrachtwaarde gaan inzetten voor social return. Nu we de raamovereenkomst gegund hebben gekregen moeten we een plan maken welke activiteiten we in BADI 3 aan social return gaan verbinden.
Casus behandeld
Voor elk perceel moesten een casus, referenties van eerdere opdrachten en een kwaliteitsplan worden opgesteld. Afhankelijk van de casus ging het om een evaluatie, een MIRT-onderzoek of het opstellen van een strategische agenda. In het kwaliteitsplan staan onder andere samenwerkingsafspraken, risico’s en de kwaliteitsborging verwoord. Wij zijn verheugd dat we onze expertise en opgebouwde ervaring op deze belangrijke thema’s voor de toekomst kunnen blijven inzetten.
Deelnemende partijen in het consortium:
TwynstraGudde (penvoerder), Sweco Nederland, Decisio, Must Stedebouw, Dialogic Innovatie & Interactie, EV Consult, Move Mobility R&D, Studio Bereikbaar, dBvision, Hypercube Business Innovation.