Wij schetsen twee belangrijke overwegingen om bij stil te staan bij het inrichten van Team Veiligheid in een gemeentelijke organisatie.
Vergunningen, Toezicht en Handhaving en zorg: onderdeel of partner van veiligheid?
Andere gemeentelijke onderdelen, zoals Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) en het thema zorg en veiligheid, ‘raken’ steeds meer het thema veiligheid door toenemende verantwoordelijkheden. Hierdoor komen zij steeds meer in beeld als vaste interne samenwerkingspartner voor het Team Veiligheid. Bij nagenoeg alle gemeenten wordt veiligheid als breed thema integraal aangepakt en is Team Veiligheid geen afgezonderd organisatieonderdeel meer. ‘In hoeverre moet VTH en zorg (formatief) onderdeel van veiligheid zijn om optimale samenwerking te bereiken?’, deze vraag wordt door de gemeenten verschillend beantwoord. Sommigen kiezen voor nauwe samenwerking in elkaars ‘nabijheid’, terwijl andere gemeenten een ‘liaison constructie’ hanteren tussen de organisatieonderdelen. Lokaal maatwerk is hierbij leidend. Zonder het te moeten formaliseren is het van groot belang dat de samenwerking – in welke vorm dan ook – aanwezig is, omdat de dynamische gemeentelijke veiligheidsthema’s daar vandaag de dag in toenemende mate om vragen. Bovendien wordt de informatiepositie van Team Veiligheid versterkt als er een nauwe samenwerking is met VTH. De input voor en effecten van het veiligheidsbeleid worden namelijk snel door VTH gediagnosticeerd.

Externe samenwerking en de coronacrisis: katalysator of (nog) meer bestuurlijke drukte?
De aanpak van ondermijning, zorg en veiligheid, jeugdproblematiek en digitale veiligheid zijn thema’s die in toenemende mate aandacht vragen. Op elk van deze thema’s zoeken gemeenten de samenwerking met externe partners zoals politie, RIEC en het Veiligheidshuis. Door de coronacrisis is tevens de rol van de veiligheidsregio flink toegenomen. Grotere gemeenten merken dat onder andere in de afdracht van (juridische) capaciteit aan de veiligheidsregio.
De afbakening van taken en verantwoordelijkheden en belastbaarheid van medewerkers zijn voor de bevraagde gemeenten zodoende belangrijke aspecten. Deze constatering leidt tot een andere vraag: zorgt de coronacrisis voor versterkte samenwerking tussen Teams Veiligheid en externe partners, of juist niet? Bestuurlijke drukte in de veiligheidsketen kan namelijk nog wel eens leiden tot rolonduidelijkheid, zo stellen veel bevraagde gemeenten. Of de verplichte ‘afstand’ van elkaar door de coronacrisis de samenwerking heeft verbeterd of niet, verschilt per gemeente.
Verder praten of hulp nodig?
Wil je verder praten over openbare orde en veiligheid in gemeenten of de bevindingen uit het vergelijkend onderzoek? Of wil je meer weten over de mogelijkheden die TwynstraGudde biedt om jouw gemeentelijke organisatie verder te brengen? Neem contact met ons op!