Wie neemt de regie? Waar ligt de informatie? Wat is nu écht het besluit dat we als raad moeten nemen?
DeelnemerEscape room
De eerste minuten zijn onrustig. Iemand duikt in de dossiers, een ander probeert de route te bepalen. Langzaam vallen rollen op hun plek. De woordvoerder vat samen, de verbinder checkt of iedereen is aangehaakt, de procesbewaker bewaakt tijd en volgorde. Er is discussie – natuurlijk – maar ook vaart. En dan dat moment: het slot klikt open. Gehaald. Niet omdat iemand de slimste puzzelmaker was, maar omdat het samenspel klopte.
Die avond in Berkelland was niet zomaar een grap of teamuitje. Het was een serieuze oefening in een speelse vorm – een escape room in de raadzaal – waarmee raadsleden hun samenspel, rolhelderheid en besluitvorming verscherpten. De gemeente deelde er een kort verslag over: Gemeenteraad Berkelland ‘ontsnapt’ uit raadzaal.
Waarom juist vandaag?
1 oktober is de Dag van de Escape Room - een jaarlijkse, internationaal omarmde themadag die ooit in Nederland een speelse oorsprong kreeg. Het idee: tel de letters van 'escape room' bij elkaar op (E=5, S=19, …) en je komt uit op 110 → 1‑10, oftewel 1 oktober. Precies die datum werd gekozen om de kracht van puzzels, tijdsdruk en samenwerking te vieren.
Van spel naar leeropbrengst
De escape room ‘Raadsels in de Raadzaal’ is speciaal ontworpen voor (beginnende) raadsleden. In een uur oefenen ze – onder druk – informatiepositie, rolzuiverheid, weging van belangen en besluitvorming. De opzet is speels, de leeropbrengst is bloedserieus. De escape room is ontwikkeld door Gelderland Academie in samenwerking met TwynstraGudde en werd in Berkelland gelanceerd.
Wat deelnemers ervaren:
- Rolverdeling wordt tastbaar. Wie leidt, wie verbindt, wie bewaakt het proces? Onder tijdsdruk wordt het meteen zichtbaar.
- Besluitvorming versnellen zonder kwaliteit te verliezen. Door strak procesdenken én goede informatie‑uitwisseling.
- Veilig oefenen met echte dilemma’s. Geen politieke consequenties, wél eerlijk feedback en reflectie.
Social design: de expertise achter het spel
Wat begint als 'een spel', is in feite social design: doelbewust ontwerpen van nieuw gedrag en nieuwe relaties, en het voel- en tastbaar maken van complexe vraagstukken. In dit geval combineerden we spelvormen en realistische casuïstiek op basis van gedegen empathisch onderzoek. Het leidde tot een krachtig leerinstrument voor politieke ambtsdragers.
Zin om (ook) te ‘ontsnappen’?
Denk je na het lezen van deze ervaringen dat een Escape Room in de raadzaal van jouw eigen gemeente ook een goede manier is om te oefenen met échte dilemma's? Neem dan gerust contact op!