Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Met de invoering van de vrachtwagenheffing gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens per gereden kilometer betalen voor het gebruik van de Nederlandse snelwegen en sommige N-wegen. De hoogte van het tarief wordt bepaald door de milieu-eigenschappen en de gewichtsklasse van de vrachtwagen. Hoe lichter en schoner, hoe lager het tarief. Andere Europese landen hebben al langer een vrachtwagenheffing. Uniek aan de Nederlandse heffing is dat de opbrengsten in overleg met de vervoerssector worden teruggesluisd en ingezet voor verduurzaming en innovatie van de sector, denk daarbij aan elektrificatie, waterstof en logistieke efficiëntie. Aan de invoering gaat een complex en meerjarig traject vooraf, waarbij de besluitvorming door de politiek en opdrachtgever gelijk moet lopen met de ontwikkeling en aanbesteding van systemen en producten van het heffingssysteem in de verschillende clusters. Het gaat dan concreet om de inzet van camera’s, detectiepoorten, kastjes, maar ook om de administratieve afhandeling, handhaving en boetesystemen. Zicht op planning, risico’s, financiën De uitvoering van de vrachtwagenheffing is belegd bij vier publieke uitvoeringsorganisaties. In zijn rol als opdrachtgever wordt van de programmadirecteur verwacht dat hij vanuit alle clusters en onderdelen betrouwbare informatie kan overleggen aan de politiek, op basis waarvan besluiten kunnen worden genomen. Hij moet zicht hebben op planning, risico’s, financiën en kwaliteit. Die opgave is te groot om zelf te doen. TwynstraGudde heeft een team van vijftien specialisten samengesteld om de programmadirecteur en de manager programmabeheersing te ondersteunen op het gebied van beheersing en sturing. In het team zitten onder andere een planner, financiële adviseurs, een risicomanager en een informatiemanager.
Bekijk de impact voor IenW
Om keuzes te maken voor het energiesysteem van de toekomst is het dan ook een grote uitdaging om inhoud, governance en stakeholders bij elkaar te brengen. We hebben samen met de provincie Zuid-Holland, netbeheerders en Generation Energy de aanpak Integraal Programmeren succesvol toegepast.
Bekijk de impact voor Zuid-Holland
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Wil jij bijdragen aan een vitale infrastructuur in Nederland? Onze adviseurs werken aan complexe projecten en programma’s in de bouw, infrastructuur, energie en....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
Je bent al bekend met project- en of programmamanagement, maar vraagt je af hoe je sturing geeft aan het geheel aan projecten en programma’s (verbeterinitiatieven) binnen de organisatie. Bijvoorbeeld omdat je merkt dat de organisatie meer wil dan ze aankan. Of omdat je de relatie tussen de verbeterinitiatieven die opgestart worden en de organisatiestrategie onvoldoende ziet.
Je vraagt je af hoe je nieuwe verbeterinitiatieven beoordeelt, prioriteert en zo tot de juiste keuzes komt. En hoe je met het portfolio sturing geeft aan verbeterinitiatieven richting strategierealisatie, zonder daarbij de organisatie te overvragen. Daarom overweeg je - of heb je mogelijk al besloten - om portfoliomanagement in te voeren, en heb je behoefte aan een goede introductie daarvan. Dan is deze training echt iets voor jou! Ook wanneer je al even bezig bent en behoefte hebt om te toetsen hoe volwassen de inrichting van portfoliomanagement in jullie organisatie is en waar ruimte zit voor verbetering, is dit een geschikte training voor jou.
Deze vragen staan centraal bij de tweedaagse training Portfoliomanagement:
9 en 10 februari 2026
2 dagen van 09.00-17.00 uur
€ 2.495,- exclusief btw.
Portfoliomanagers, project- en programmamanagers, lijnmanagers en anderen die aan portfoliomanagement werken of overwegen dat te gaan doen
TwynstraGudde, Oliemolenhof 14a, Amersfoort
Routebeschrijving
9 en 10 februari 2026
2 dagen van 09.00-17.00 uur
€ 2.495,- exclusief btw.
Portfoliomanagers, project- en programmamanagers, lijnmanagers en anderen die aan portfoliomanagement werken of overwegen dat te gaan doen
TwynstraGudde, Oliemolenhof 14a, Amersfoort
Routebeschrijving
Bij het behandelen van deze vragen staan jouw casuïstiek en de toepassing van de materie in jouw context centraal. Daarbij kun je gebruikmaken van trainers die putten uit uitgebreide praktijkervaring met het implementeren en werkend krijgen van portfoliomanagement en ga je in gesprek met andere deelnemers over hun ervaringen. Jouw inzichten en acties plot je gedurende de training op je eigen Portfoliocanvas. Zo werk je toe naar een eigen portfoliomanagement-analyse en -aanpak om na de training met collega’s te delen en tot uitvoering te brengen.
Je eindigt de tweedaagse met een goed beeld van wat portfoliomanagement inhoudt, wat het kan brengen en hoe je het werkend kunt krijgen dan wel kunt verbeteren binnen jouw organisatie.
Deze training gaat in op de zes elementen die essentieel zijn voor effectief portfoliomanagement: strategische focus, planmatig werken, overzicht en inzicht, proces en tools, inrichting en positionering en cultuur en leiderschap.
Enkele weken van tevoren ontvang je uitgebreide informatie over de training, met een kleine voorbereidingsvraag: het intakeformulier invullen en je alvast kort inlezen.
Richting en randvoorwaarden (dag 1 – ochtend)
Na een korte kennismaking starten we met het definiëren en afbakenen van portfoliomanagement en leggen we de link met project- en programmamanagement en de algehele sturing binnen de organisatie. We staan stil bij wat portfoliomanagement jouw organisatie moet brengen en zoomen in op de elementen ‘strategische focus’ en ‘planmatig werken’ als randvoorwaarden voor effectief portfoliomanagement. We laten ook zien hoe je met portfoliomanagement zowel project- en programmamanagement als de strategische focus kunt versterken. Tussendoor doen we oefening in groepjes om het geleerde toe te passen op ieders context.
Grip op het portfolio (dag 1 – middag)
We beginnen de middag met de Portfoliogame: een fictieve portfoliotafel waarin je op speelse wijze een vaak herkenbare dynamiek van integraal prioriteren ervaart. Ook oefen je met onder meer het initiatiefformat en het afwegingskader. Na de game doorlopen we met elkaar de verschillende stappen van het portfolioproces: het inventariseren, toetsen, afwegen, monitoren en evalueren van verbeterinitiatieven. We staan stil bij de scope van het portfolio en het creëren van overzicht en inzicht daarin. Ook behandelen we voorbeelden van op maat gemaakte portfolio-overzichten, portfolioprocessen, initiatiefdocumenten en afwegingskaders. Tussendoor doen we een oefening in groepjes om het geleerde toe te passen op ieders context.
We eindigen dag 1 met het invullen van het portfoliocanvas, terugblik op dag 1 en vooruitblik op dag 2.
Wie gaat erover? (dag 2 – ochtend)
Na een korte opstart beginnen we dag 2 met het doorlopen van de relevante rollen en verantwoordelijkheden bij portfoliomanagement. Denk aan bestuur en management, maar natuurlijk ook de portfoliomanager en de opdrachtgevers en -nemers van de verbeterinitiatieven. We raken aan de verhouding tussen portfoliomanagement en de lijnorganisatie, en daarmee ook aan besluitvorming rondom de projecten en programma’s. Welke inrichting en positionering vraagt portfoliomanagement binnen jouw organisatie en welk samenspel wil je daarbij vormgeven? Deze vraag staat centraal bij de oefening waarmee we dit onderdeel afsluiten.
Hoe krijg je het werkend? (dag 2 - middag)
Tijdens het laatste dagdeel staan we stil bij het implementeren en daadwerkelijk werkend krijgen van portfoliomanagement: hoe kun je dat aanpakken, met concrete stappen en interventies? Maar ook: wat vraagt het aan mogelijke veranderingen op het niveau van de organisatiecultuur, en van ieders leiderschap daarin? De oefening bij dit onderdeel helpt je aan een plan van aanpak op hoofdlijnen om na de training praktisch en slagvaardig door te kunnen pakken.
We eindigen de training met het invullen van het Portfoliocanvas en het pitchen van je plan voor de komende tijd.
Circa drie maanden na de training vinden een-op-een coachingsgesprekken plaats waarbij de trainers met de deelnemers kunnen meedenken op basis van de stappen die zij tot dan toe gezet hebben. Zo helpen wij je om hetgeen je in de training geleerd en uitgewerkt hebt, actief in te zetten in jouw praktijk.
Na de training weet je wat portfoliomanagement is én op welke manier je dit in je organisatie kunt toepassen. Je bent in staat om:
Deze training focust zich op de eerste plaats op (toekomstige) portfoliomanagers en andere professionals die van plan zijn om portfoliomanagement binnen hun organisatie op te zetten dan wel te verbeteren. Daarnaast is de training waardevol voor project- en programmamanagers, lijnmanagers of anderen die direct of indirect met portfoliomanagement te maken krijgen, of simpelweg een goed beeld willen krijgen van wat portfoliomanagement inhoudt.
De trainers zijn zelf actief als adviseur project-, programma- en portfoliomanagement in de (semi) publieke sector, waaronder bij overheden, onderwijs, zorg, waterschappen, energie en infrastructuur. De training en de praktijkvoorbeelden zijn veelal gefocust op deze context.
Tot slot richt de training zich niet op een specifiek type portfolio, zoals een IT/IV- of vastgoedportfolio. De theorie, praktijkvoorbeelden en tools die aangereikt worden, zijn generiek en daardoor breed inzetbaar.
De training gaat uit van minimaal 6 en maximaal 12 deelnemers, begeleid door 2 trainers.
De kosten voor deelname aan de tweedaagse training bedragen € 2.495,-- per deelnemer (exclusief 21% btw), inclusief hand-out, twee lunches en verzorging gedurende de training. De training vindt plaats op twee achtereenvolgende dagen op het kantoor van TwynstraGudde, Oliemolenhof 14a in Amersfoort. Diner en overnachting zijn niet inbegrepen bij het programma
Wij stimuleren deelname van twee deelnemers vanuit dezelfde organisatie, omdat we zien dat het meerwaarde heeft om tijdens de training met een directe collega te kunnen sparren én na de training ook een portfoliomanagement-maatje te hebben binnen je organisatie. Daarom bieden we bij deelname door twee collega’s een korting aan van 15% voor beide deelnemers. Bij interesse vanuit drie of meer deelnemers vanuit één organisatie, raden we de incompany training aan. Deze maken we op maat voor de betreffende organisatie. Een incompany training geeft ruimte aan maximaal 12 deelnemers, terwijl het prijstechnisch al vanaf 6 deelnemers voordeliger kan zijn dan de open training.
TwynstraGudde is maatschappelijk betrokken. Vanuit ons community programma House of Impact bieden wij per training twee plekken kosteloos aan voor professionals vanuit maatschappelijke instellingen/goededoelenorganisaties. Om daarbij de kwaliteit van de training te waarborgen, hanteren we de volgende criteria voor deelname.
Voor informatie over de mogelijkheden kun je contact opnemen via opleidingen@tg.nl.
In het belang van de training en voor een goede samenstelling van de groep is het voor ons belangrijk om te weten hoeveel en welke personen gaan deelnemen. Kun je onverhoopt niet aanwezig zijn, dan kun je een vervanger laten deelnemen. Als je wilt annuleren, dan dien je dit uiterlijk één maand voor aanvang van de training door te geven via opleidingen@tg.nl. Bij een niet tijdige afmelding zijn wij genoodzaakt de prijs van de training geheel in rekening te brengen.
Portfoliomanagement is een van de expertises van TwynstraGudde. Met onze kennis van en ervaring met verschillende projecten en programma’s weten we theorie en praktijk met elkaar te verbinden.
Neem voor praktische vragen over de training gerust contact met ons op via opleidingen@tg.nl. Voor meer inhoudelijke vragen en voor de mogelijkheden van een in-company training op maat voor jouw organisatie, kun je contact opnemen met Amir Sharafkhani (telefoonnummer 06 47 15 72 95).