Verbeter de voorbereiding op crisissituaties om nadelige effecten voor cliënten en zorgverleners zoveel mogelijk te beperken.
Nieuwe crisisaanpak
Er is een organisatiebrede crisisaanpak ontwikkeld waarin preventie centraal staat en die door medewerkers breed wordt gedragen.
Crisisregisseurs
Er zijn twee gespecialiseerde gedragswetenschappers aangesteld als crisisregisseurs om direct handelingsperspectief te bieden bij crisissituaties.
Crisisinterventieteam
Een nieuw team is opgericht dat directe ondersteuning op locatie biedt bij crisissituaties en vroegtijdige signalen daarvan.
Als zich bij een cliënt met een verstandelijke of psychische beperking een crisis voordoet, heeft dat grote impact. Het is ingrijpend voor de cliënt, familie, vrienden, zorgverleners en leidinggevenden. Daarom wilde zorginstelling Cosis, actief op meer dan tweehonderd locaties in Groningen en Drenthe, de eigen aanpak en preventie van crisissen onder de loep nemen. Was het mogelijk de organisatie op dit punt beter in te richten? Kunnen crisissen bij cliënten daarmee voorkomen worden? Samen met de mensen van Cosis gingen we op zoek naar oplossingen.
Projectaanpak van binnenuit
Cosis heeft veel gedragskundige en medische expertise in huis. Die kennis wilden we benutten. Dat hebben we gedaan door een werkgroep samen te stellen met betrokkenen uit de hele organisatie. We kozen voor deze werkwijze omdat we een oplossing wilden vinden die werkt en die door medewerkers wordt gedragen. Hun kennis en betrokkenheid zorgen ervoor dat ons advies daadwerkelijk een concrete nieuwe crisisaanpak heeft opgeleverd. In die aanpak staat preventie centraal.
Focus op preventie
Een crisis voorkomen vraagt om het vroegtijdig signaleren van de eerste voortekenen. Dan kan een cliënt extra zorg en aandacht krijgen. Die eerste voortekenen zijn vaak subtiel: kleine gedragsveranderingen of een veranderend contact bijvoorbeeld. Hoe zorg je ervoor dat zorgverleners die veranderingen opmerken? Met dat doel hebben we bijeenkomsten georganiseerd. Het enthousiasme was groot: meer dan 95% van de medewerkers deed mee. Behalve crisissen beter herkennen, leerden zij ook wat zij vervolgens kunnen doen. Een crisisregisseur en het crisisinterventieteam inschakelen bijvoorbeeld.
Projectmatig werken doet TwynstraGudde bij Cosis succesvol door inhoudelijke expertise vanuit organisatie samen te brengen. Zo kwamen we tot een gedragen en werkende crisisopzet.
Lieke Ruijgers en Albert PrangerDirecteur Kind, Jeugd en Gezin & Leidinggevende ’t Rak en projectleider
Nieuw: crisisregisseurs
Crisisregisseur is een nieuwe taak bij Cosis. Met de werkgroep hebben we deze taak ontwikkeld om kennis over crisissen direct beschikbaar te hebben wanneer die nodig is. De crisisregisseur is het eerste contact voor gedragswetenschappers en leidinggevenden en schept handelingsperspectief bij de aanpak van een crisis of de eerste signalen daarvan. Er zijn nu twee crisisregisseurs bij Cosis. Het zijn gespecialiseerde gedragswetenschappers. Hun ondersteuning is erop gericht om direct mee te denken en een crisissituatie zo snel mogelijk te de-escaleren. Daarvoor kunnen zij onder andere het crisisinterventieteam inzetten. Dit team is ook nieuw bij Cosis.
Crisisinterventieteam opgericht
Het crisisinterventieteam is net als de crisisregisseur een uitkomst van de nieuwe crisisaanpak die we hebben ontwikkeld met de Cosis-werkgroep. Dit nieuwe team levert directe ondersteuning op locatie bij crisissituaties of de mogelijke voortekenen daarvan. Hun inzet kan bijvoorbeeld bestaan uit extra ondersteuning op locatie voor de cliënt, zodat het reguliere team minder belast wordt. Het crisisinterventieteam kan ook de interactie tussen cliënt en zorgverlener of tussen zorgverleners, gedragswetenschappers en leidinggevenden observeren en hierover adviseren. Ook hier is het doel steeds om crisissen voor te zijn.
Effect nieuwe aanpak monitoren
We hebben niet alleen geadviseerd over de inrichting van het nieuwe werkproces dat Cosis nu heeft ingericht voor crisispreventie. Ook de start ervan hebben we begeleid. We hebben een jaarplan helpen schrijven voor de nieuwe aanpak crisisregisseurs en het crisisinterventieteam. Ook hebben we ondersteuning gegeven bij de opzet van een effectmeting. Daarmee brengt Cosis in kaart wat de nieuwe aanpak daadwerkelijk bijdraagt aan het welzijn van cliënten en medewerkers. De crisisregisseurs en het crisisinterventieteam zijn gestart. Ze komen regelmatig in actie en de eerste ervaringen met de nieuwe crisisaanpak zijn goed.
Waarom TwynstraGudde?
Als adviseurs kennen we het zorgdomein door en door. We brengen veel ervaring en kennis mee uit de projecten die we doen, in de zorg en daarbuiten. Bij een advies vinden we het belangrijk dat het tot stand komt in samenwerking met medewerkers en andere betrokkenen. Daarbij zijn we gericht op draagvlak en ook kritisch wanneer we denken dat dit nodig is. Met onze constructief-kritische houding gaan we voor het best mogelijke resultaat. Het draagvlak zorgt ervoor dat ons advies tot een echte verbetering leidt waarmee medewerkers graag aan de slag willen.