High Tech Campus Eindhoven Tarievenbenchmark voor facilitaire diensten op High Tech Campus Eindhoven

De High Tech Campus Eindhoven is de bekendste campus van ons land. Een levendig ecosysteem dat inmiddels de thuisbasis is van zo’n 260 hightechbedrijven. Het Campus Site Management (CSM) is verantwoordelijk voor het facilitair beheer van gebouwen en openbare ruimte. Elke drie jaar worden de doorbelaste tarieven gebenchmarkt.

De High Tech Campus Eindhoven is dé hot spot op het gebied van technologie en high tech innovatie. De campus ontstond toen Philips in 2003 haar R&D-locatie openstelde voor andere technologische bedrijven. Meer dan 12.000 innovators, onderzoekers en ingenieurs vanuit verschillende disciplines werken er samen aan technologische ontwikkelingen op gebieden als duurzaamheid, levenskwaliteit, platformervaring, toegepaste intelligentie en slimme omgevingen. De levendigheid wordt ook gestimuleerd door de vele faciliteiten op het park. In de Strip bevinden zich restaurants, winkels, sociale diensten en technische voorzieningen. Ook zijn er een conferencecenter en een sport- en wellnesscentrum.

Tarieven marktconform?

Het Campus Site Management draagt onder meer zorg voor het doorbelasten van alle facilitaire kosten voor zowel ‘site related services’ (bijv. werkplekbeheer, ICT, Telematica) als ‘building related services’ (bijv. schoonmaak, terreinonderhoud, beveiliging). Zij heeft de organisatie hiervan uitbesteed aan een externe partij, die zo’n zestig contracten beheert. TwynstraGudde voerde voor het CSM de driejaarlijkse tarievenbenchmark uit om te bepalen of de doorbelaste tarieven voor de centrale en decentrale dienstverlening nog marktconform zijn.

Definitiekader

Het terrein en de gebouwen zijn gebenchmarkt met campuslocaties van vergelijkbare grootte met een parkachtige uitstraling. Als bronbestanden golden de NFC-index, de datatsets van TwynstraGudde conform de NEN-EN 15221. De NEN-EN 15221-norm biedt een definitiekader voor de verschillende activiteiten, waardoor geen appels met peren worden vergeleken. Voor het benchmarken van de tarieven is rekening gehouden met het serviceniveau van de geleverde diensten. Op basis van een checklist is op NEN-activiteitenniveau aangegeven of de betreffende dienst een laag, gemiddeld of hoog voorzieningenniveau biedt. Dit niveau wordt berekend en vastgesteld aan de hand van een reeks vragen over de geleverde voorzieningen.

Presentatie aan CEO en huurders

Het resultaat van de doorbelastingsystematiek en de tarieventoets is vastgelegd in een rapport. In deze rapportage zijn de aanleiding, aanpak en resultaten beschreven waarbij afwijkingen van de tarieven ten opzichte van de markt zijn weergegeven. Ook is inzichtelijk gemaakt hoe de resultaten zich verhouden tot het in 2015 en 2018 door TwynstraGudde uitgevoerde benchmarkonderzoek. De rapportage is gepresenteerd aan zowel de CEO als de huurders, waarbij de prijsontwikkeling per onderdeel is toegelicht. De totale doorlooptijd van deze opdracht was tien weken.

Waarom TwynstraGudde?

Wij zijn als adviseurs en projectmanagers betrokken bij een groot aantal campussen in Nederland. We beschikken daardoor over een uitgebreide database en veel kennis en ervaring op het gebied van ontwikkelen, inrichten en exploiteren van campussen. Wij bieden onze opdrachtgevers unieke, werkbare oplossingen en brengen complexe projecten en programma’s tot een goed einde. Doordat we het liefst iets creëren van blijvende waarde, hebben we directe impact op maatschappelijke en economische ontwikkelingen.

Neem contact op met

Alle mensen

Neem contact op met

Alle mensen

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief.

Vragen?

Je kunt ons mailen of bellen 033 467 77 77

Impact op morgen.