Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Met de invoering van de vrachtwagenheffing gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens per gereden kilometer betalen voor het gebruik van de Nederlandse snelwegen en sommige N-wegen. De hoogte van het tarief wordt bepaald door de milieu-eigenschappen en de gewichtsklasse van de vrachtwagen. Hoe lichter en schoner, hoe lager het tarief. Andere Europese landen hebben al langer een vrachtwagenheffing. Uniek aan de Nederlandse heffing is dat de opbrengsten in overleg met de vervoerssector worden teruggesluisd en ingezet voor verduurzaming en innovatie van de sector, denk daarbij aan elektrificatie, waterstof en logistieke efficiëntie. Aan de invoering gaat een complex en meerjarig traject vooraf, waarbij de besluitvorming door de politiek en opdrachtgever gelijk moet lopen met de ontwikkeling en aanbesteding van systemen en producten van het heffingssysteem in de verschillende clusters. Het gaat dan concreet om de inzet van camera’s, detectiepoorten, kastjes, maar ook om de administratieve afhandeling, handhaving en boetesystemen. Zicht op planning, risico’s, financiën De uitvoering van de vrachtwagenheffing is belegd bij vier publieke uitvoeringsorganisaties. In zijn rol als opdrachtgever wordt van de programmadirecteur verwacht dat hij vanuit alle clusters en onderdelen betrouwbare informatie kan overleggen aan de politiek, op basis waarvan besluiten kunnen worden genomen. Hij moet zicht hebben op planning, risico’s, financiën en kwaliteit. Die opgave is te groot om zelf te doen. TwynstraGudde heeft een team van vijftien specialisten samengesteld om de programmadirecteur en de manager programmabeheersing te ondersteunen op het gebied van beheersing en sturing. In het team zitten onder andere een planner, financiële adviseurs, een risicomanager en een informatiemanager.
Bekijk de impact voor IenW
Om keuzes te maken voor het energiesysteem van de toekomst is het dan ook een grote uitdaging om inhoud, governance en stakeholders bij elkaar te brengen. We hebben samen met de provincie Zuid-Holland, netbeheerders en Generation Energy de aanpak Integraal Programmeren succesvol toegepast.
Bekijk de impact voor Zuid-Holland
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Wil jij bijdragen aan een vitale infrastructuur in Nederland? Onze adviseurs werken aan complexe projecten en programma’s in de bouw, infrastructuur, energie en....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
Om de Nederlandse economie en samenleving te verduurzamen moet onze energie-infrastructuur ingrijpend worden aangepast en uitgebreid. Dat is nodig om onze industrie te kunnen verduurzamen, opwekking van hernieuwbare energie mogelijk te maken, de warmtetransitie te realiseren en onze mobiliteit te elektrificeren. Voor al die nieuwe energie-infrastructuur moet grond beschikbaar worden gemaakt. Het bouwen van energie-infrastructuur is de kerntaak van netwerkbedrijven. Gemeenten en provincies kunnen via ruimtelijke ordening een actieve rol spelen om grond beschikbaar te maken. Zij doen dat op sommige plekken al, maar lagere overheden zouden meer kunnen bijdragen met hun publiek- en privaatrechtelijke RO-instrumentarium.
TwynstraGudde heeft in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) een handreiking met beslismodel opgesteld (hieronder te downloaden), waarmee gemeenten en provincies kunnen beoordelen welke rollen zij kunnen spelen bij het ruimtelijk mogelijk maken van energiestations.
Om specifiek de Nederlandse energie-intensieve industrie te verduurzamen werkt het ministerie van EZK in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (MIEK) aan een versnelde aanleg van de daarvoor benodigde energie-infrastructuur. Daarvoor is het Programma Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI) ingericht. Daar hoort verzwaring van het hoog- en middenspanningsnet bij, maar ook de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur, de transport en opslag van CO₂ en warmte. Een van de onderdelen in de voorbereidingsfase van de energie-infrastructuurprojecten is het beschikbaar maken van grond om nieuwe elektriciteitsstations te bouwen.
Gemeenten en provincies kunnen hier in sommige gevallen een nuttige rol in spelen, maar hebben niet altijd zicht op de rol die ze hierin kunnen spelen, de keuzes die gemaakt kunnen worden en de strategieën die ze daarbij kunnen inzetten. Netbeheerders vragen lagere overheden ook lang niet altijd om hulp op dit terrein, ook waar die hulp wel nuttig kan zijn. Hierdoor verloopt de planvorming voor energie-infrastructuurprojecten onnodig traag. De optelsom van deze vertragingen zorgt ervoor dat de verduurzaming van de Nederlandse industrie niet in het gewenste tempo kan worden uitgevoerd.
Het ministerie van EZK heeft TwynstraGudde gevraagd een handreiking te ontwerpen die helpt om inzichtelijk te maken hoe gemeenten en provincies kunnen helpen bij versnelling van de aanleg van energiestations. Het beslismodel maakt inzichtelijk welke rol lagere overheden kunnen innemen bij het beschikbaar maken van grond en verlening van de benodigde vergunningen en/of ontheffingen. Er is bewust gekozen voor de focus op energiestations, omdat de aanleg van kabel- of leidingtracés vaak samenwerking met/tussen meerdere gemeenten vraagt en daarbij bovendien ander instrumentarium van toepassing is.
Voor deze opdracht bracht TwynstraGudde haar ervaring met gebiedsontwikkeling en de energietransitie bij elkaar. Daarnaast zijn interviews gehouden met diverse stakeholders, zoals netbeheerders TenneT en Gasunie, en zijn sessies gehouden met verschillende groepen ambtenaren bij ministeries en lagere overheden. Tot slot is in een workshop een geanonimiseerde hoogspanningscasus uitgewerkt (met de direct betrokkenen bij dat project), om het ontwikkelde beslismodel aan een praktijkcasus te toetsen. De bedoeling is om dit na publicatie van de handreiking nog één of enkele malen te herhalen.
TwynstraGudde heeft ruime kennis en ervaring met projecten in de gebiedsontwikkeling en de energietransitie en waar deze domeinen elkaar raken. Deze opdracht komt voort uit een vorige opdracht waar een ander beslismodel ontworpen is voor het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie (NP RES), gericht op het ontwikkelen van zonneparken, windparken en onderstations, (tevens) met als doelgroep de lagere overheden. Voor de opdrachtgever was dit track-record reden om ons ook te vragen deze ‘routes voor uitvoeringstrategieën van gemeenten en provincies bij aanleg van elektriciteitsstations’ samen te stellen.
Lees ook: