TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Executive search

    Junior adviseur contracteren en aanbesteden van samenwerking

    Als adviseur contracteren en aanbesteden werk je in projecten en programma’s aan bijvoorbeeld het in stand houden van onze infrastructuur, de waterveiligheid en aan ontwikkelingen om de energietransitie mogelijk te maken. Stuk voor stuk grote en complexe investeringsopgaven. Geen enkele...

    Solliciteer nu
    Aanbesteden en contracteren

    Jurist

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Blogreeks: Blog 1 van 2 Het belang van een afwegingskader bij portfoliomanagement

    Portfoliomanagement wordt steeds vaker ingezet door publieke organisaties. Met een toenemend aantal opgaven en bijbehorende projecten en programma’s, wordt het steeds belangrijker om te kiezen. Kiezen tussen wat je nu, later of zelfs niet (meer) uitvoert. En waar je de schaarse mensen en middelen voor inzet. In twee blogs ga ik in op een belangrijk hulpmiddel om dergelijke keuzes te maken: het afwegingskader. In dit eerste blog vertel ik over wat een afwegingskader is en wat het voor het managen van jouw portfolio kan betekenen.

    Toegevoegd door Amir Sharafkhani op 27 januari 2021

    Een afwegingskader is een kort maar krachtig document met een reeks criteria. Deze afwegingscriteria zijn gelinkt aan de context, doelen en belangen van de organisatie; deze moet je dan ook periodiek actualiseren. Met behulp van de afwegingscriteria kun je een nieuw project of programma op een eenduidige manier beoordelen, selecteren en prioriteren. In essentie helpt een afwegingskader om kernvragen te beantwoorden als ‘Willen we dit?’, ‘Kunnen we dit?’ en ‘Hoeveel prioriteit heeft dit?’ Een onmisbare stap binnen portfoliomanagement, want soms moet een project of programma ten koste gaan van een ander project of programma, als gevolg van de prioritering en de schaarse middelen.

    Veel voorkomende afwegingscriteria: impact en urgentie

    Een criterium dat vrijwel altijd in een afwegingskader wordt opgenomen, is ‘maatschappelijke of organisatorische impact’. Met impact bedoel ik de beoogde positieve effecten van een project of programma. Een ander veel voorkomend criterium is ‘urgentie’. Dat gaat over de haast die een project of programma heeft en de invloed van timing op impact. Denk daarbij aan een bijbehorende vraag als: ‘Hoe erg is het als we dit project een jaar later doen?’

    Het belang van een afwegingskader bij portfoliomanagement

    Oefen het afwegen eens met het MT

    Wil je komen tot een afwegingskader voor jouw organisatie? Plan dan een sessie met het MT en sta dan stil bij het afwegingsproces rondom een nieuw project of programma. Evalueer naderhand zowel de inhoud als het proces. Welk criterium vindt elk MT-lid het belangrijkst? Lukt het om niet té veel de inhoud in te gaan? Hoeveel spanning levert de discussie op? En zit men voldoende op één lijn? 

    Een afwegingskader als medicijn bij keuzestress

    Ik ben ervan overtuigd dat de meeste publieke organisaties wel zo’n afwegingskader kunnen gebruiken. Want wie kampt er nu niet met een overload aan mogelijke verbeterinitiatieven? En bijbehorende keuzestress door de vele belangrijke of urgente opties? Allemaal wachtend om opgestart te worden. Of erger: een situatie waarvan je al weet dat er al te veel projecten en programma’s gestart zijn, zonder een scherpe afweging. Door het ontbreken van een scherpe afweging.

    Wil je ook een afwegingskader kunnen maken en hanteren in je organisatie?
    Volg de 1-daagse training portfoliomanagement.

    Een afwegingskader helpt in dit soort situaties. Het maakt ieders gedachten over mogelijke nieuwe projecten of programma's expliciet. Welke bieden de grootste meerwaarde voor de organisatie? En welke zijn minder relevant en kunnen worden ‘geparkeerd’ tot volgend jaar? Kortom, het zorgt voor een basis voor het scherpe gesprek en geeft houvast voor het maken van keuzes.

    Let op! Leg de conclusie van een afweging vast, al is het maar in een mailtje aan het MT. Want de vraag ligt altijd op de loer: waarom kozen we dit project ook alweer?

    Doorkijk naar het vervolgblog over het afwegingskader

    In het tweede blog Wanneer zet je een afwegingskader in bij portfoliomanagement? vertel ik meer over wanneer je het afwegingskader het beste kunt inzetten en wie je daarbij moet betrekken. 

    Tien succesfactoren

    Wij hebben een whitepaper geschreven over de grondbeginselen van succesvol portfoliomanagement. Het inzetten van een afwegingskader is één van de succesfactoren. Aan de hand van tien succesfactoren en praktijkcases heb je praktische handvatten om er zelf mee aan de slag te gaan. Download het whitepaper hieronder.

    New call-to-action

    Heb je vragen? Of heb je andere ervaringen met portfoliomanagement en het afwegingskader? Mail of bel mij dan gerust, dan sparren we erover.

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen