Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Wil jij bijdragen aan een vitale infrastructuur in Nederland? Onze adviseurs werken aan complexe projecten en programma’s in de bouw, infrastructuur, energie en....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
Voor de inkoopafdeling van het Shared Service Center van de Dienst Justitiële Inrichtingen hebben we het thema ‘hybride werken’ handen en voeten gegeven. Resultaat is een duurzame en efficiënte werkcultuur waarin medewerkers, klanten, processen en technologie beter op elkaar aansluiten.
Het SSC ondersteunt de DJI, onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, en andere organisaties binnen de justitiële sector. De dienstverlening bestaat uit facilitair management, beheer van financiële administratie en processen, inkoop, HRM, ICT en communicatie.
Na corona zijn veel organisaties anders gaan werken. Met een mooi kantoor en hoogwaardige ICT werd hybride werken uitgebreid gefaciliteerd. Inmiddels is duidelijk dat hybride werken medewerkers productiever maakt en individueel laat opbloeien. Maar door deze verschuiving ervaren veel organisaties steeds minder verbinding en sociale cohesie tussen collega’s. Doordat collega’s elkaar minder ontmoeten, schuurt de onderlinge samenwerking. Dit leidt onder andere tot langer durende processen en gaat ten koste van het groepsgevoel, een prettige werksfeer, een goede onderlinge communicatie, samenwerking en innovatiekracht. Teams hebben moeite met het maken en naleven van afspraken om goed samen hybride te werken. Dat komt enerzijds doordat professionals sinds de coronaperiode meer autonoom hun werk- en privétijd indelen en claimen. Bovendien besteden organisaties te weinig aandacht aan wat zij verwachten van hun medewerkers in de samenwerking en omgang met elkaar.
Bovendien, door thuis te werken, voelen medewerkers minder verbinding met elkaar en de organisatie en kan eenzaamheid ontstaan. Terwijl verbinding juist ontstaat door samen te werken, leuke dingen te doen en successen en feestjes te vieren. Daarnaast komen jonge, leergierige medewerkers op kantoor minder ervaren collega’s tegen. Gevolg is dat ze nauwelijks intern worden begeleid en opgeleid. Daardoor blijven ook kennisdeling en -ontwikkeling achter.
Hybride werken vraagt dan ook om ander gedrag van medewerkers en om afspraken over samenwerking. Organisaties vinden het ingewikkeld om deze menselijke kant vorm te geven en collectieve afspraken ‘af te dwingen’. Het Rijk legt dit niet expliciet, van bovenaf, op, maar verwacht die houding impliciet van de medewerkers zelf. DJI onderkende dat dat niet vanzelf ging en stelde dat medewerkers juist met elkaar moeten invullen hoe ze de organisatiedoelstellingen willen bereiken. Deze sociale kant van hybride werken wilde de inkoopafdeling van SSC expliciet maken door collega’s en teams samen te laten nadenken en brainstormen. Hoe kunnen we beter met elkaar optrekken, wie hebben we daarvoor nodig, hoe kunnen we onderling beter kennis uitwisselen? Wie werkt dan wanneer en waar en hoe? Wat spreken we daar concreet over af? Het gaat over hoe mensen leren en veranderen, om sociale wendbaarheid en weerbaarheid. Dat vraagt om zorgvuldigheid en ieders betrokkenheid.
Voor deze aanpak is het dan ook van belang dat medewerkers elkaar beter leren kennen en kunnen begrijpen. Dus niet meteen in de actie gaan, maar eerst ontdekken en begrijpen wat de drijfveren van collega’s zijn om het werk op hun eigen manier in te richten. Met de werkvorm dilemmagesprekken hebben we een open dialoog gestimuleerd en zo kwamen meerdere dilemma’s naar voren. Wat vinden je collega’s goede argumenten om thuis of op kantoor te werken? En welke drijfveren liggen hieronder? De een heeft thuis een goede werkplek, de ander niet. De een mist sociale contacten, de ander niet. Sommigen vonden het lastig om dat te delen, want dat waren ze niet gewend. Maar door een veilige sfeer te creëren, en een goede procesbegeleiding, werden toch openhartige gesprekken gevoerd. Onze benadering zorgde voor meer begrip voor wat bij de medewerkers leefde. Door dat te koppelen aan de organisatiedoelstellingen kwamen thema’s als werkdruk, balans werk-privé, samenwerken, verbinding met medewerkers en klanten concreet op tafel. Een onmisbare basis voor onze veranderaanpak.
Naast de dilemmagesprekken hebben we meerdere tools, workshops en interventies toegepast om tot goed, hybride samenwerken te komen. Zo werden in het World Café ideeën en perspectieven over samenwerken uitgewisseld. In klantgerichte parallelsessies, met gemixte teams van klanten en medewerkers, werden casussen vertaald naar verbeteracties. Ook werden, in het World Café, teamcanvassen met afspraken en acties gevuld. Dat leverde niet alleen een heldere richting, maar ook meer teamcohesie op. Door te 'Gluren bij de Buren' haalden teams bij elkaar ideeën en kennis op, waarna ze met een sociogram hun onderlinge relaties en dynamieken in kaart brachten. Zo ontstonden werkafspraken over samenwerken met elkaar én met de klant, over kennisontwikkeling en innovatie, over werkgeluk en omgangsvormen, over elkaar aanspreken en zelfs over hoe ze al deze afspraken levendig gingen houden.
Door deze brede aanpak is de tevredenheid van de inkoopmedewerkers toegenomen. De verbinding en samenwerking binnen en tussen de teams zijn verbeterd, de dienstverlening naar de klant is verbeterd, de transparantie in de werkprocessen is vergroot, er zijn expliciete werkafspraken gemaakt en er bestaat nu een consistente aanpak voor hybride (samen)werken. De medewerkers hebben eigenaarschap getoond om met elkaar goede, hybride werkafspraken te maken en elkaar daar ook op te blijven aanspreken. Daarom is dit een prettige en effectieve manier van samenwerken, zowel met elkaar als met en bij de klant. Zo zijn ook de klantgerichtheid en effectiviteit van de inkoopafdeling van SSC DJI vergroot en is een toekomstbestendige werkomgeving ontstaan die aansluit bij de visie van het Rijk op hybride werken.
De kracht van TwynstraGudde is de multidisciplinaire aanpak. De combinatie van kennis en ervaring op het gebied van huisvesting, kantoorconcepten én veranderkunde, waarbij het proces wordt benut om medewerkers te betrekken bij het vraagstuk en een begin te maken met de andere manier van (samen)werken, maakt de aanpak van deze opdracht uniek.