TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Executive search

    Junior adviseur contracteren en aanbesteden van samenwerking

    Als adviseur contracteren en aanbesteden werk je in projecten en programma’s aan bijvoorbeeld het in stand houden van onze infrastructuur, de waterveiligheid en aan ontwikkelingen om de energietransitie mogelijk te maken. Stuk voor stuk grote en complexe investeringsopgaven. Geen enkele...

    Solliciteer nu
    Aanbesteden en contracteren

    Jurist

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Uniforme afspraken over veiligheid op spooremplacementen

    In Nederland zijn circa 26 spooremplacementen (rangeerterreinen) waar structureel met gevaarlijke stoffen wordt gerangeerd. De veiligheid is vanuit het verleden op al die terreinen verschillend geregeld. Dat was verwarrend en onduidelijk.

    TwynstraGudde heeft in het landelijk emplacementenproject het proces begeleid om met alle betrokkenen tot meer uniformiteit te komen.

    Veelheid aan regels en eisen

    In Nederland zijn circa 26 rangeerterreinen waar structureel wordt gerangeerd met treinen met gevaarlijke stoffen. Per rangeerterrein werd met vergunningen bepaald wat de veiligheidseisen waren, waardoor er een veelheid aan regels en eisen is ontstaan. Dat was verwarrend voor (internationale) vervoerders en leidde tussen de vergunningverlener (gemeente) en de vergunninghouder (de spoorbeheerder) vaak tot discussies over wat op de terreinen wel en niet was toegestaan en welke veiligheidsvoorzieningen hierbij passen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vroeg ons om de rol van landelijk procesbegeleider in te vullen en het proces met alle betrokken partijen te begeleiden om tot een gedragen uniform resultaat te komen. Dit hebben we samen met de projectleider van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gerealiseerd.

    Een gestructureerd proces

    Er zijn veel partijen met verschillende belangen bij het veiligheidsbeleid betrokken: ministeries, vervoerders, de spoorbeheerder, gemeenten, omgevingsdiensten, veiligheidsregio’s en brancheorganisaties. Met deelname van al die partijen hebben we expertgroepen ingesteld om deelonderwerpen bij de kop te pakken. Hier ontstond inzicht in elkaars denkbeelden. Hoe kijken de verschillende partijen tegen risico’s aan? Daarnaast hebben we een kernteam, een regie- en afstemoverleg en een bestuurlijke tafel ingesteld. Hierdoor ontstond een helder werkproces waarin over tal van onderwerpen steeds op het juiste niveau keuzes konden worden gemaakt.

    Model voor categorisering

    Een belangrijke stap in het proces was het formuleren van de juiste onderzoeksvragen. Waar hebben we het precies over en wat willen we gezamenlijk bereiken? Met de uitkomsten van de expertgroepen hebben we samen met de projectleider en alle betrokkenen een model voor categorisering van rangeerterreinen ontworpen. Het model omschrijft drie niveaus met bijbehorende voorzieningen en maatregelenpakketten. Per rangeerterrein zijn de veiligheidseisen in een factsheet opgenomen. De factsheets zijn voor akkoord voorgelegd aan de betreffende gemeenten. Na dat akkoord wordt een en ander vastgelegd in landelijke wet- en regelgeving.

    Door vanuit strategische doelstellingen te werken aan assetmanagement, is een integrale afweging mogelijk. Wij hebben een Whitepaper geschreven over onze aanpak.
    Download Whitepaper

    Eenvoudige monitoring

    In het verlengde van de categorisering hebben we er samen met de projectleider en betrokkenen voor gezorgd dat er eenvoudige afspraken zijn gemaakt over monitoring van de (veiligheids)afspraken. Dit bespaart veel werk bij de spoorbeheerder en bij de handhavende diensten.

    Het resultaat voor de opdrachtgever

    Het gezamenlijke proces met alle betrokken partijen heeft geresulteerd in eenduidige en toekomstgerichte afspraken over het veiligheidsniveau op spooremplacementen waar structureel met gevaarlijke stoffen wordt gerangeerd. Met deze uniforme afspraken is er duidelijkheid voor alle betrokken partijen. Doordat terreinen vergelijkbaar worden per categorie worden ze ook voorspelbaar voor vervoerders en hulpverleners. Dit komt de veiligheid uiteindelijk ten goede.

    Waarom TwynstraGudde?

    Onze adviseurs hebben kennis van veiligheid en infrastructuur en zijn bedreven in het begeleiden van complexe besluitvormingsprocessen. We zetten onze kennis in om de juiste onderzoeksvragen te agenderen en de uitkomst van een discussie in concrete resultaten samen te vatten. Tegelijk sturen we vanuit een onafhankelijke positie het proces zodat alle perspectieven tot hun recht komen.

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen