Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Wil jij bijdragen aan een vitale infrastructuur in Nederland? Onze adviseurs werken aan complexe projecten en programma’s in de bouw, infrastructuur, energie en....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
Gemeenten staan aan de lat om het energiesysteem lokaal vorm te geven. Energievisies, toekomstbeelden en perspectieven geven richting, maar het echte werk begint pas bij de vertaling naar beleid en uitvoering. Dat is het punt waarop we nu staan en waar nog veel vragen over zijn. Hoe brengen we lokaal vraag en aanbod van energie samen? Hoe besparen we energie en benutten we slimmer de beschikbare duurzame energie en het transportnet? Deze vijf inzichten helpen je op weg om van energievisie tot beleid en uitvoering te komen.
Toegevoegd door Wietse Kruijsse op 2 september 2025
Het energienet is op veel plekken vastgelopen en veroorzaakt lange wachtrijen bij het aanvragen van aansluitingen op het net. De uitbreidingen van het net zijn niet op tijd klaar en dus moeten we tegelijk inzetten op het beter benutten van de huidige netten. Een van de manieren om met deze netcongestie situatie om te gaan is het lokaal afstemmen van energievraag en -aanbod. Hiermee verlagen we de pieken op het stroomnet van teruglevering en levering, waardoor er minder transportcapaciteit nodig is. Het decentrale energiesysteem is het juiste schaalniveau hiervoor.
Wind- en zon leveren namelijk steeds meer decentrale opwekcapaciteit. Dit betekent dat energie steeds meer lokaal en in kleinere hoeveelheden wordt opgewekt dan de huidige grote energiecentrales. De energie die je direct bij de bron kunt gebruiken hoef je niet over grote afstanden te transporten. Daarnaast zorgt het afstemmen van de energievraag en productie en het benutten van deze lokale bronnen voor een robuuster en duurzamer systeem en minder afhankelijkheid van het centrale stroomnet. Hiervoor zijn slimme oplossingen nodig op lokaal niveau, zo dicht mogelijk bij de energiebron en afnemer. Bijvoorbeeld het opslaan van zonne-energie van woningen om deze ’s avonds te gebruiken om te koken, het huis te verwarmen en de auto op te laden. Of het delen van de energie uit windturbines met je buurt, wijk of bedrijventerrein. Gemeenten kunnen hier regie pakken.
Om de energietransitie te laten slagen is het essentieel om duidelijke richtlijnen en verantwoordelijkheden vast te stellen binnen het decentrale energiesysteem. Inwoners en bedrijven willen zekerheid voordat zij investeringen doen. Zij leven met vragen als: Kan ik mijn investering in verduurzaming met bijvoorbeeld zonnepanelen op tijd terugverdienen? Is het verstandig om te investeren in een (thuis)batterij? Moet ik wachten op het warmtenet of zelf investeren in een warmtepomp? Zij willen wel verduurzamen om voorbereid te zijn op de toekomst, maar zijn op zoek naar duidelijkheid. Maar wie bepaalt hoe dit systeem eruitziet? Dat is een puzzel die snel gelegd moet worden om de klimaatdoelen tot 2030 en 2050 te behalen. De energietransitie vraagt om keuzes op lokaal, provinciaal en nationaal niveau. Maar ook om keuzes op verschillende schaalniveaus binnen het energiesysteem, zoals buurten, wijken, gemeenten of regio’s. We weten dat het energiesysteem meer decentraal moet worden om de energietransitie te laten slagen. Iedereen omarmt deze keuze in zowel beleid als uitvoering, zoals in het Nationaal Plan Energiesysteem (NPE) en de recente kamerbrief van demissionair Hermans over het decentrale ontwikkeling energiesysteem. Gemeenten en Rijk moeten duidelijkheid creëren wie verantwoordelijk is voor welk schaalniveau – van centraal tot decentraal.
De koppeling tussen de beleidsniveaus is nu nog onvoldoende. Afgelopen jaren zijn op alle niveaus energievisies, toekomstbeelden en perspectieven geschetst over het eindbeeld van de energietransitie in 2040 of 2050. Deze visies zijn belangrijk om een stip op horizon te zetten. Nationale plannen, zoals het NPE, bieden kaders op hoofdlijnen. De regionale en lokale energievisies, omgevingsvisies en warmteprogramma’s geven invulling aan deze kaders. Maar de terugkoppeling naar nationaal beleid ontbreekt. Alleen met goede afstemming tussen de beleidsniveaus - van onderaf tot nationaal - krijgen we het energiesysteem werkend. Samenwerking tussen de beleidsniveaus is essentieel hierin. Door als gemeenten gezamenlijk op te trekken in RES-regio’s of energieregio’s versterk je de uitwisseling van ervaringen en beleidsplannen. Maar ook vanuit het Rijk is het noodzakelijk om vaker input op te halen bij decentrale overheden, zoals provincies, regio’s en gemeenten.
Het is belangrijk om aan de slag te gaan met de uitvoering en het maken van keuzes, want we hebben geen tijd om te wachten. Alleen op die manier komen we op tijd bij het gewenste eindbeeld. Gemeenten kunnen het verschil maken door proactief keuzes lokaal te borgen via het omgevingsinstrumentarium. Bijvoorbeeld door actief te sturen op locaties voor energie-intensieve bedrijven, het stellen van voorwaarden bij nieuwe bedrijfslocaties en het opnemen van eisen bij een gebiedsontwikkeling voor het realiseren van netbewuste woningen met een slimme aansturing en lage energievraag. Zo ontstaat duidelijkheid voor de marktpartijen, inwoners en bedrijven en ontstaat een helder speelveld. Op deze manier doen gemeenten praktijkervaring op over hoe je kunt sturen met het omgevingsbeleid en welke knelpunten er zijn in de uitvoering. En zetten zo provincies en Rijk in beweging om hen te faciliteren en te ondersteunen waar dat nodig is, van financiering tot juridische speelruimte en overkoepelend beleid en wetgeving. De eerste stap zetten, klein beginnen en het adaptief omgaan met tegenslagen zijn de sleutels om succesvol van start te gaan.
De energietransitie is volop in gang. Inwoners en bedrijven starten zelf initiatieven en gaan aan de slag met verduurzaming. Veel van deze initiatieven van enthousiaste en gedreven mensen blijven nu onbenut, omdat het potentieel niet volledig wordt gerealiseerd of doordat de ondersteuning onvoldoende is en initiatieven stoppen. Terwijl lokale energieprojecten zorgen voor draagvlak en lokaal eigenaarschap in de buurt of wijk. Dit maakt de energietransitie tastbaar en concreet. Inwoners kunnen makkelijker meeprofiteren van de winsten van de opwek en hebben meer autonomie om het systeem in te richten naar hun wensen (binnen de kaders van de wet- en regelgeving). Het Rijk biedt vanaf 1 januari 2026 via de Energiewet een wettelijke basis voor het opzetten van lokale energiegemeenschappen. Gemeenten kunnen deze energie van onderop versterken en versnellen door de energiegemeenschappen te stimuleren en faciliteren.
Wij helpen je om keuzes te maken, kaders te stellen en energie van onderop te benutten. We denken graag met je mee over hoe je deze vraagstukken als gemeente kunt aanpakken.