Blog Het post-Corona tijdperk: thuiswerken en op kantoor werken in balans

Thuis is deels werk en werk is deels thuis. We herkennen dit beeld inmiddels allemaal. Vanwege COVID-19 hebben we ons gedrag massaal aangepast en werken we nu voornamelijk thuis. Ondanks de aangescherpte maatregelen van deze week, verwachten wij dat dit gedrag in een veilige post-COVID-19- omgeving niet blijvend is. Maar hoe gaat het toekomstige werken er dan uitzien? En wat doet dat met onze huidige gebouwvoorraad? Het zijn actuele vragen waar wij ons als TwynstraGudde met opdrachtgevers nu op richten. Lees meer over onze integrale benadering om dit vraagstuk aan te pakken.

Toegevoegd door Carlijn Kramer op 30 september 2020

Het gedeeltelijk thuis en op kantoor werken, het ‘hybride werken’, wordt door de Rijksoverheid gezien als Het Nieuwe Werken in post-Corona tijd. Daarmee wordt bedoeld dat ambtenaren circa 2/3 dagen in de week blijven thuiswerken en dit afwisselen met kantoordagen. Fysiek en virtueel ontmoeten en overleggen vinden gecombineerd plaats. Wij zien dat veel andere kantoorhoudende organisaties dit als uitganspunt overnemen. Het thuiswerken biedt veel voordelen, maar uit diverse onderzoeken blijkt dat de behoefte naar fysieke interactie met collega’s ook sterk aanwezig. Wij verwachten dat deze drang weer groter wordt als er straks een vaccin is. Op kantoor is toch waar hét gebeurt. Op kantoor hoor je meer over waar collega’s mee bezig zijn, laat je snel even een proefballonnetje op en behaalde successen zijn voor iedereen direct zichtbaar.

Corona als momentum om huisvestingsstrategie aan te scherpen

In onze dagelijkse adviespraktijk zien we dat organisaties het COVID-19-momentum gebruiken om lang gekoesterde ambities sneller te verwezenlijken. De basisvoorzieningen voor tijd-, plaats- en apparaat onafhankelijk werken worden in sneltreinvaart op orde gebracht. Oude barricades zijn opgeheven.

Bestuurders zien kansen om huisvestingskosten te besparen, verder te verduurzamen en het verbeteren van het welzijn van medewerkers. Thuiswerken wordt namelijk ook door werknemers als positief beoordeeld. Vooral door het ontbreken van reistijd en efficiënter kunnen werken. Echter, wij zien ook risico’s in deze eenzijdige benadering. Thuiswerken leidt tot besparing van huisvestingskosten, maar vraagt nieuwe investeringen in het kader van sociale cohesie en innovatie.

Het post-Corona tijdperk: thuiswerken en op kantoor werken in balans - hybride werken

Aanpassen kantooromgeving aan hybride werken

Een hybride manier van werken verandert de werkomgeving. Er is een andere mix van kantoor- en thuisfaciliteiten nodig. Het kantoor wordt meer een plek om te ontmoeten en samen te werken. De vraag naar eenpersoonskamers om te videobellen neemt daarentegen ook enorm toe. De ICT-werkomgeving moet het hybride werken gaan ondersteunen zodat het niet meer uitmaakt waar en wanneer je werkt. Een vergadering kan worden bijgewoond vanuit kantoor en vanuit huis.

De thuiswerkplek verschuift van de keukentafel naar een goed ingericht thuiskantoor. Dit laatste is overigens voor veel medewerkers niet mogelijk. Denk hierbij aan starters welke nog niet over voldoende ruimte in huis beschikken. Organisaties moeten hier een antwoord op formuleren.

Onze aanpak van de opgave van dit moment

Deels terug naar kantoor. Hoe pak je dat aan? Er volgt nu een periode van trail and error. Kortcyclische stappen waarin nieuwe routines moeten worden aangeleerd. Belangrijke eerste stap om te komen tot een werkomgeving dat optimaal aansluit op de medewerkers is het verkrijgen van een diepgaand inzicht in de behoeften en drijfveren van de medewerkers. Daarnaast vinden wij het belangrijk om te bespreken wat iedereen heeft geleerd van de situatie die is ontstaan door COVID-19. Niet meteen weer over tot de orde van de dag, maar leren van hoe de organisatie zich aan het werken op afstand heeft aangepast. Wat willen we juist behouden, wat is veranderd en hoe borgen we dat samen?

Maatwerkoplossing

Al deze vragen leiden tot een maatwerkoplossing voor elke organisatie. Wij zijn reeds bij diverse organisaties aan de slag om dit traject te begeleiden. Wat wij daaruit leren is dat we dit vraagstuk integraal moeten benaderen. Een goede balans tussen huisvesting, ICT en HR bepalen het succes van het verandertraject. Alleen als deze drie onderwerpen in balans zijn, kan er een omslag naar een hybride werkomgeving gemaakt worden.

Wil jij ook nadenken over hoe jouw huisvesting er post-Corona uit zou moeten zien? Of hoe je optimaal jouw medewerkers kunt faciliteren in hybride werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Neem contact op met één van onze mensen

Alle mensen

Neem contact op met één van onze mensen

Alle mensen

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief.

Vragen?

Je kunt ons mailen of bellen 033 467 77 77

Impact op morgen.