Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Bekijk de impact voor gemeente Amsterdam
Fountain Fuel bouwt emissieloze energiestations in Nederland, waar waterstof tanken en elektrisch opladen worden gecombineerd. TwynstraGudde hielp het relatief jonge bedrijf met de aanbestedingen voor juridische ondersteuning en ontwerp- en ingenieursdiensten. Zo heeft het bedrijf voldaan aan de subsidievoorwaarden van de Europese Investeringsbank.
Bekijk de impact voor Fountain Fuel
Ben je een jonge leidinggevende of manager die zich op het grensvlak van operationeel en strategisch leiderschap bevindt? Heb je bewust de volgende...
Je bent al enigszins bekend met de wereld van projecten en programma’s. Maar tegelijkertijd vraag je je af op welke manier jouw organisatie tot de...
Bij TwynstraGudde werken mensen met zeer uiteenlopende expertises. Onze adviseurs, managers en opleiders vullen elkaar aan en dagen elkaar uit. Want samen komen we verder. Een oplossing is pas goed als die uitvoerbaar is. En als onze samenleving er blijvend wat aan heeft. We krijgen maatschappelijke transities werkend.
Wil jij bijdragen aan een vitale infrastructuur in Nederland? Onze adviseurs werken aan complexe projecten en programma’s in de bouw, infrastructuur, energie en....
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven...
Solliciteer nuAls aanjager van verandering staan we boven de belangen en tussen de partijen. We leven ons in, verkennen, analyseren, verhelderen, verbinden en ontwikkelen. We breken open wat in beton gegoten lijkt te zijn. Versnellen wat vast dreigt te lopen en brengen projecten tot een goed einde. Zo maken we blijvend impact op morgen.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Impact via tijdelijke kwartiermaker
Het moet allemaal frisser, bruisender en groener. De binnenstad van Terneuzen moet zichzelf de komende jaren opnieuw uitvinden. Het Totaalplan Binnenstad Terneuzen is de allesomvattende toekomstvisie, waarin staat beschreven hoe de vernieuwing en ontwikkeling van de binnenstad vorm kan krijgen. TwynstraGudde is gevraagd om uitvoering te geven aan het Totaalplan door de rol van kwartiermaker te vervullen.
Impact via allesomvattende toekomstvisie
Onze adviseurs weten precies wat er in hun vakgebied speelt. Bij TwynstraGudde blinken we uit in het vinden van werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Oplossingen waar een land in transitie mee verder kan, ook op de lange termijn.
Onze management oplossingen helpen organisaties bij vraagstukken van nu én morgen, met managementadvies, executive search en interim-management. Op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Een impuls voor beter en inspirerend leiderschap.
Onze opleidingen zijn bedoeld voor iedereen die klaar wil zijn voor de toekomst. Onze docenten hebben ruime praktijkervaring en kennen alle succesvol toegepaste theorieën op het gebied van organisatie en management. En voor groepen maken we opleidingen op maat.
Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.
De energietransitie is in de fase van uitvoering. Voor gemeenten breekt daarmee een nieuwe tijd aan. Met de regionale energiestrategie (RES), de transitievisie warmte (TVW) en het regionale mobiliteitsprogramma (RMP) zijn de piketpaaltjes geslagen. Nu worden mensen geworven en concrete maatregelen gekozen. De schop gaat de grond in en er moet voortgang worden geboekt. De vraag waar gemeenten nu voor staan, is: hoe breng je de energietransitie van plan naar uitvoering?
Lees verder
De waterschapsverkiezingen liggen alweer bijna drie maanden achter ons. De nieuwe algemene besturen (AB) zijn geïnstalleerd, de dagelijks besturen (DB) worden geformeerd en zijn in een aantal waterschappen al gestart. Dit is de periode waarin nieuwe politieke ambities worden gevormd en er een andere bestuurlijke dynamiek ontstaat. Alle reden om als waterschap stil te staan bij het bestuurlijk samenspel en de wijze waarop dit georganiseerd is. Dat vond ook het waterschap waar wij aan de slag gaan met een advies over bestuurs- en directieondersteuning. Lees wat wij voor dit waterschap doen en ook voor jouw waterschap kunnen doen.
Lees verder
Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.
Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg
Wij voelen ons betrokken bij de wereld om ons heen en werken aan urgente vraagstukken. Alles om Nederland verder te helpen en transities werkend te maken.
De gemeente Den Haag brengt innovatieve bedrijvigheid, zorgverleners, onderwijs en andere partijen bij elkaar. In samenwerking komen nieuwe producten en diensten en innovatieve vormen van dagelijkse zorgverlening tot stand. Meer inwoners van de stad kunnen daardoor in de toekomst rekenen op zorg, meer ondernemers beginnen in deze sector met een bedrijf en er wordt gewerkt aan een grotere verscheidenheid aan banen. Drie gemeentelijke diensten trekken het programma. Sandra van de Waart (teammanager bij de afdeling Economie) heeft Nathal van Rijn (TwynstraGudde Interim Management) aangesteld als kwartiermaker Zorginnovatie.
Lees meer over deze opdracht
Het stationskwartier moet dé bruisende ontmoetingsplek worden van Helmond en de rest van de regio. Een vitaal gebied waar het goed wonen, werken en vertoeven is. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken. De ontwikkeling van het gebied eromheen is de volgende stap. Een gebiedsvisie moest nog worden opgesteld. Parallel aan het opstellen van deze visie is TwynstraGudde gevraagd om de ontwikkelstrategie te maken én de financiële haalbaarheid te bepalen.
Bekijk meer
Ben jij student, starter of professional met minder dan 2 jaar werkervaring en wil je ervaren hoe het is om als adviseur bij TwynstraGudde te werken? Kom dan naar onze Inhousedag 'Stad van de toekomst'. En ervaar zelf hoe jij kunt werken aan verschillende opdrachten zoals 1) het sneller...
Solliciteer nuWij geloven dat de huidige uitdagingen in de publieke sector om nieuw leiderschap vragen. Hiervoor is een nieuwe generatie managers nodig. Managers die opgaven behapbaar kunnen maken, die mensen kunnen inspireren en motiveren en die....
Solliciteer nu
Om de energietransitie in Nederland en Europa verder te brengen en de doelstellingen van 2030 en 2050 te halen, hebben overheid en industrie elkaar nodig. We vroegen Guus van Leerdam, partner bij TwynstraGudde en momenteel betrokken bij de New Energy Task Force in het haven-industrieel Complex Rotterdam en Ingrid Post, clusterregisseur Noordzeekanaalgebied hoe zij kijken naar de huidige ontwikkelingen.
Ingrid: ‘Zeker. De industrie in Nederland - en breder in Europa - kampt met een fors verslechterd investeringsklimaat. Dat komt vooral door het ongelijke speelveld. Bedrijven vinden het daardoor moeilijk om te investeren in verduurzaming van de productieprocessen. Er is echt actie nodig. De Europese Clean Industrial Deal is daar een aanzet toe. De contouren zijn positief. Er zitten goede elementen in, maar ‘the proof of the pudding is in the eating’. Uiteindelijk moet dit leiden tot concrete maatregelen.’
‘Maar Nederland moet zelf ook aan de bak. Het Groene Groeipakket is een stap in de goede richting, maar niet voldoende. Energieprijzen en netwerkkosten zijn in Nederland aanzienlijk hoger dan in de ons omringende landen. Daarnaast zijn er nog steeds nationale beleidsmaatregelen die het speelveld scheeftrekken, zoals de CO₂-heffing.’
Guus: ‘We kijken in Nederland te veel naar het nationaal beleid en te weinig naar het Europese speelveld. Met het afschaffen van bijvoorbeeld de volumekortingsregeling liepen we voorop, maar we hadden weinig oog voor de Europese context.’
Ingrid: ‘Absoluut het creëren van een gelijk speelveld, met name op het gebied van netwerkkosten. Dat helpt zowel grote industriële spelers als innovatieve initiatieven, zoals elektrolysers.’
Guus: ‘Ik denk dat de onzekerheid rond netaansluitingen een nog urgenter probleem is. Als er nieuwe projecten worden opgestart kunnen netbeheerders geen duidelijkheid geven over transportcapaciteit. Gevolg: bedrijven wachten met investeren tot er duidelijkheid is of vertrekken naar andere landen.’
Herkennen jullie daarbij de samenwerkingsruit, het model van TwynstraGudde met een centrale rol voor de procesregisseur?
Ingrid: ‘Ja, energietransitie is een complex vraagstuk dat intensieve samenwerking vereist, omdat geen enkele partij het alleen kan oplossen. Transparantie over belangen en het maken van een gezamenlijke maatschappelijke en financiële businesscase zijn cruciale elementen.’
Guus: ‘Samenwerken verloopt in de praktijk zelden volgens een model. Juist wanneer de werkelijkheid afwijkt van het theoretische plaatje, wordt de kwaliteit van samenwerking zichtbaar. Ik zie daarbij zeker een rol voor een procesregisseur: iemand die het overzicht bewaart, knelpunten herkent, de voortgang bewaakt en partijen helpt om gezamenlijk stappen te zetten. Het is daarbij essentieel dat je boven de partijen kunt staan en dat je door alle betrokkenen wordt erkend als iemand die onafhankelijk kan handelen.’
Afbeelding: samenwerkingsruit van TwynstraGudde
Ingrid: ‘Er is duidelijk vooruitgang geboekt in de samenwerking tussen Rijk, regio, industrie, overheden en netbeheerders. Het signaleren en bespreken van knelpunten gaat goed, maar het gezamenlijk doorbreken ervan blijkt weerbarstig.’
Guus: ‘Er is sprake van een soort driehoek tussen urgentie, consensus en doorzettingsmacht – en juist dat laatste ontbreekt vaak. Nederland is een goed georganiseerd en democratisch land, maar die zorgvuldige besluitvorming werkt soms ook verlammend. Wat we nodig hebben is een systeemarchitect – iemand die niet alleen technisch, maar ook markt- en regelgevingsgericht kan doorpakken.’
Ingrid: ‘Daar ben ik geen voorstander van. Die verantwoordelijkheid ligt al bij het Rijk. Het is belangrijker dat het systeem als geheel wordt uitgedaagd en dat bestaande structuren en heilige huisjes ter discussie worden gesteld. Dat is de kracht van onorthodoxe maatregelen: niet per se nieuwe functies creëren, maar anders durven denken én werken.’
Guus: Het huidige regulatorisch kader zit soms oplossingen in de weg. Zo wordt er (los van de discussie over maatschappelijk prioriteren) nog strikt het ‘first come first served’ criterium aangehouden. Dat leidt tot onnodige vertraging, je zou daar wat ruimer handelingskader willen hebben
Ingrid: ‘Zo zijn er ook mogelijkheden voor het beter benutten van netcapaciteit en het versnellen van procedures rond energiehubs. Er ligt inmiddels een pakket aan versnellingsmaatregelen waar we in het Noordzeekanaalgebied al mee bezig zijn.’
Guus: ‘De ACM doet goed werk, en werkt hard aan nieuwe netcodes, waaronder een aantal gericht op de situatie van congestie. Het is goed om te zien dat er – naast doelmatigheid - meer focus komt op tempo en handelingskader in de huidige tijd van congestie. Ik geloof niet in een grote systeemverandering, een big bang, ik geloof in het stap voor stap doorvoeren van kleine verbeteringen die echt verschil maken.’
Guus en Ingrid: ‘In grote lijnen weten we wel welke programma’s waarvoor bedoeld zijn. Wat wel belangrijk is: er is meer integraliteit nodig tussen de programma’s en tussen het Rijk en de regio’s. Niet door nóg een nieuw programma op te tuigen, maar door beter samen te werken, informatie te delen en gebiedsgericht te denken. Alleen dan kunnen de bestaande programma’s echt effectief landen in de praktijk.’
Tegelijkertijd lijkt daar veel wantrouwen te bestaan, bijvoorbeeld over het delen van bedrijfsgevoelige informatie. Herkennen jullie dat?
Ingrid: ‘Ja, maar ik begrijp het ook. De concurrentiepositie speelt een grote rol. Ik zou willen dat er meer transparantie was, maar het is een gegeven waar we mee om moeten gaan.’
Guus: ‘Het is een balanceeract, die soms tot frustratie leidt’. Enerzijds voelt het oncomfortabel om gevoelige bedrijfsgegevens, zoals profiel en toekomstig verwacht verbruik, te delen. Anderzijds is het een voorwaarde voor goede samenwerking en ontwikkelen van scenario’s, Wellicht hebben we hier juist een systeemshift nodig: van vraag gestuurd naar aanbod gestuurd ontwikkelen van energie infrastructuur.’
Ingrid: ‘Misschien is een data safe house een oplossing, een neutrale plek waar data worden gedeeld onder strikte voorwaarden.’
Conclusie: Guus en Ingrid pleiten voor meer praktische actie, snelheid en meer regie. Geen nieuwe programma’s, maar het beter toepassen van wat er al is, in goede samenwerking tussen overheid, industrie en regio’s.