Blog Medewerker centraal in werkomgeving van de toekomst

Hoe maak je een werkomgeving waar medewerkers tevreden mee zijn? Hoe zorg je dat de werkomgeving écht past bij de medewerkers en je organisatie? Hoe succesvol is activiteit gerelateerd werken? Dit waren de vragen die ons bezig hielden.

Toegevoegd door Sjoerd Memelink op 26 oktober 2017

Onderzoek naar de invloed van cultuur en persoonlijkheid voor het succes van de werkomgeving

De laatste twee à drie decennia is onder het mom van ‘Het Nieuwe Werken’ menig kantoor verbouwd van een traditionele werkomgeving, meestal cellenkantoor, naar een activiteit gerelateerde werkomgeving. Het evangelie van HNW werd overal uitgedragen. TwynstraGudde heeft daar ook een steentje aan bijgedragen. In het begin van de jaren ’90 stonden wij samen met Veldhoen aan de wieg van dit gedachtegoed in Nederland.

Activiteit gerelateerd werken

Men moest ‘flexibel’ gaan werken en afscheid nemen van de vaste werkplek of eigen kamer. Dit werd lang niet altijd in dank afgenomen door de medewerkers. In een activiteit-gerelateerde werkomgeving kiezen medewerkers, afhankelijk van de werkactiviteit die ze uitvoeren, een passende faciliteit, bijvoorbeeld een concentratieruimte, een open werkplek of een werkkamer. De aanstaande verandering behelst meer dan alleen een nieuwe werkplek (Bricks), het betrof ook nieuw gedrag (Behaviour) en nieuwe ICT middelen (Bytes). Een verandering die lang niet altijd vlekkeloos verloopt.

Geïnteresseerd naar de uitkomsten van ons onderzoek?

Het nieuwe werken

Het concept is dan ook in de afgelopen jaren even zo vaak verguisd als geprezen. De gepretendeerde voor-delen zoals meer interactie, efficiency en productiviteit worden veelal niet behaald. Dat we er vierkante meters mee kunnen besparen hebben we er in de loop der tijd wel mee aangetoond. Maar hoeveel bespaar je daadwerkelijk als medewerkers er minder tevreden, productief en/of effectief van worden?

De medewerker centraal

Nu er een ‘war on talent’ gaande (of aanstaande) is, staat de medewerker centraal en is efficiëntie per vierkante meter als enig criterium niet meer houdbaar. De vraag is daarom relevant waardoor een activiteit-gerelateerde werkomgeving als concept slaagt of juist niet. Om beter te begrijpen welke factoren het succes bepalen van de implementatie van een activiteit gerelateerde werkomgeving hebben TwynstraGudde en WPA in samenwerking met afstudeerder Vera Kos van de Technische Universiteit Eindhoven onderzoek gedaan naar de succesfactoren van een activiteit gerelateerd werkomgeving. We hebben ons specifiek gericht op de invloed van de organisatiecultuur en de persoonskenmerken van de medewerker op de tevredenheid met de werkomgeving.

"Het nieuwe werken is in de afgelopen jaren even zo vaak verguisd als geprezen."

Meten cultuur en persoonskenmerken

Wat blijkt, een werkplekconcept dat écht werkt, ontstaat wanneer bij het bedenken en ontwikkelen ervan niet alleen het werk dat mensen doen (de activiteit) centraal staat, maar ook de organisatiecultuur en de persoonskenmerken worden meegenomen. Deze aspecten waren en zijn nog vaak een blinde vlek.

Productiviteit, tevredenheid, effectiviteit, maar bovenal werkplezier volgen als de werkomgeving past bij de organisatiecultuur maar bovenal bij de medewerker (en niet alleen bij de activiteit die ze uitvoeren). Kortom; zet de medewerker centraal en niet alleen zijn activiteiten.

Geïnteresseerd naar de uitkomsten van ons onderzoek?

Neem contact op met één van onze mensen

Alle mensen

Neem contact op met één van onze mensen

Alle mensen

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief.

Vragen?

Je kunt ons mailen of bellen 033 467 77 77

Impact op morgen.