Alhoewel er nu door de coronacrisis minder passagiers vliegen, wordt er achter de schermen hard gewerkt aan verschillende ontwikkelingen voor de toekomst van grensmanagement. Deze ontwikkelingen zijn op te delen in innovatieve grensprojecten en Europese verordeningen opgelegd vanuit de Europese Unie. Wij zijn betrokken bij meerdere van deze ontwikkelingen op de Nederlandse grens. Hierin spelen verschillende uitdagingen waarin projectmanagement, verandermanagement en samenwerkingskunde van essentieel belang zijn. Eén van deze ontwikkelingen is de implementatie van de Europese verordening: het European Entry/Exit System. We nemen je graag mee in de uitdagingen binnen dit project.
Toegevoegd door Wim Wensink op 16 december 2020
Het European Entry/Exit System (EES) is een Europees IT-systeem dat in werking treedt op de buitengrenzen van het Schengengebied. Het systeem vergaart (biometrische) data van niet-Europese passagiers wanneer zij het Schengengebied in- of uitreizen, zodat een goed persoonsbeeld kan worden gevormd van diegenen die het Schengengebied inreizen. In feite is dit de digitalisering van de bekende stempel in het paspoort. Zo wordt geautomatiseerd getoetst of niet-Europese passagiers te lang in het Schengengebied zijn verbleven. Elk land is verantwoordelijk voor de implementatie van het systeem in het eigen land.
Dit is ook voor Nederland geen simpele implementatie. Wat maakt het zo complex?
Het EES zorgt niet alleen voor veranderingen in de IT, maar ook voor de manier waarop de Marechaussee en de Zeehavenpolitie gaan werken. Niet-Europese passagiers die het Schengengebied in- of uitreizen worden voor het EES geregistreerd, waarvoor extra handelingen worden verricht zoals het afnemen van vier vingerafdrukken en het maken van een gezichtsopname. Op de werkvloer verandert er dus veel.
Het EES moet worden geïmplementeerd op alle Nederlandse doorlaatposten waar niet-Europeanen het Schengengebied in- of uitreizen. Dit zijn niet alleen luchthavens zoals Schiphol en Eindhoven Airport, maar ook zeehavens zoals de haven van Rotterdam, Amsterdam en Zeeland. Hier komen passagiers aan die bijvoorbeeld op cruiseschepen een leuke reis maken of vrachtwagenchauffeurs die via Nederland het Schengengebied inreizen. Per doorlaatpost moet worden bekeken hoe dit procesmatig en fysiek kan worden ingericht.
Door de Brexit behoren de Britten sinds 1 januari tot niet-EU burgers, waardoor zij ook EES-geregistreerd moeten worden. En laten er nou net veel Britten in Nederland met de boot aankomen. Dit zorgt voor meer druk op de grens.
Veel partijen zijn bij dit project betrokken, denk hierbij aan de exploitanten van de doorlaatposten, verschillende ministeries, de brigades van de Marechaussee, private partners zoals de luchthaven Schiphol, leveranciers etc. Goede samenwerking is dus cruciaal en vergt veel aandacht.
De deadline voor de implementatie van het EES is door de EU gezet op 1 februari 2022.
Al deze factoren zorgen voor een complex geheel: de juiste stakeholders moeten op het juiste moment betrokken worden in het proces. Projectmatig werken is nodig voor de tijdige implementatie op alle doorlaatposten. En de grenswachters van de Marechaussee die uiteindelijk met het systeem gaan werken moeten hun input kunnen leveren. De implementatie is voor hen immers niet het eindpunt maar het startpunt van hun nieuwe manier van werken. En dit is slechts één van de vele veranderingen in de ontwikkelingen die spelen op de Nederlandse en Europese grens.
Projectmanagement, verandermanagement en samenwerkingskunde zijn daarom van essentieel belang in deze grensontwikkelingen.
Herken jij in je eigen organisatie de uitdagingen van zulke grootschalige innovatie of verandervraagstukken? Bij TwynstraGudde hebben wij veel ervaring op het gebied van veiligheid. De kennis van en ervaring met grensmanagement (Nederlands en Europees) combineren we met onze expertises op het gebied van projectmanagement, verandermanagement en samenwerkingskunde.
Wij praten graag – geheel vrijblijvend - over dit onderwerp met je verder.