Integrale zorg gericht op het functioneren van mensen is een kernthema voor alle betrokkenen in de zorg. Integrale zorg betekent ook dat verschillende partijen moeten samenwerken, zowel partijen vanuit de zorg zelf als de verschillende toeleveranciers. Een belangrijke voorwaarde voor onder meer toeleveranciers om een plek aan tafel verwerven is dat ze de toegevoegde waarde kunnen laten zien. Dit komt enkel tot stand wanneer ze “de taal van de zorg” spreken en de eigen waarde “langs de as van de zorg” kunnen vertalen.
De taal van de zorg is in toenemende mate een bepalende factor voor jouw organisatie om blijvend succesvol te zijn in de zorg. TwynstraGudde biedt jou een programma dat kennis van en inzichten in de zorg combineert met de toepassing hiervan in de dagelijkse praktijk. Benieuwd hoe? Lees dan verder.
Toegevoegd door Huub Raemakers op 17 april 2020
Samen met jou ontwikkelen wij een programma op maat dat bestaat uit relevante thema’s, prikkelende werkvormen, bijdragen van experts en toepassing binnen de eigen relevante casuïstiek. En op basis met wat er in de dagelijkse praktijk gebeurt. Bij de totstandkoming van het programma hanteren we het principe ”over de zorg, met de zorg en naar de zorg.”
De integrale zorg gericht op het functioneren van mensen heeft consequenties voor de wijze waarop zorg wordt georganiseerd, geleverd, gefinancierd en beoordeeld. De zorg moet:
Veel fabrikanten, onder meer van medische hulpmiddelen en innovatieve geneesmiddelen, zijn traditioneel sterk in het vermarkten van hun producten. Maar het positioneren hiervan binnen relevante zorgpaden, indicaties en instellingen biedt ruimte voor verbetering. Ook het leren kennen van en afstemmen op de belangen en behoeften van de verschillende betrokkenen (in de zorg) schiet vaak tekort. De Decision Making Unit (DMU) van nu is divers, vaak zelf zoekende, veeleisend en staat niet zo maar open voor (commercieel) contact. De vraag is in hoeverre jouw professionals op deze situatie voldoende zijn uitgerust.
Waarschijnlijk kent ook jouw organisatie een zeer solide en doordachte opleiding, waarbij jouw professionals worden getraind op de belangrijkste kenmerken van het portfolio. En de hierbij passende communicatie- en strategierichting voor de (potentiële) gebruikers. “De markt” eist echter in toenemende mate ook andere aspecten:
Jouw medewerkers moeten steeds meer de dialoog hierover kunnen aangaan en de vraag is hoeveel ruimte ze hiervoor krijgen. Het spreken van de taal van de zorg is dan cruciaal. Zodra de relevante belanghebbenden zich gekend en erkend voelen binnen de context waarin ze actief zijn, neemt de kans toe dat ze openstaan voor een dialoog. Dit als essentiële stap richting mogelijke samenwerking en een level playing field.
Samen stellen we vast welke ontwikkeldoelen van waarde zijn bij de verdere aansluiting op de voor jou relevante stakeholders in de zorg. Wie heeft op welke wijze contact met de zorg? Waar kan de interactie verder ontwikkeld worden?
Deze doelen vertalen we vervolgens als volgt door:
Dit is voor iedere organisatie anders. Om je een beeld te geven wat de potentiële waarde van het programma is, zijn dit een aantal mogelijke doelstellingen:
Samen met jou doorlopen we een grondig proces van het bepalen van relevante doelen tot en met een evaluatie van het programma. Tijdens het proces worden professionals van jouw eigen organisatie betrokken om te komen tot een breed gedragen, aantrekkelijk en relevant programma.
Je kunt erop rekenen dat er verbinding bestaat tussen de verschillende thema’s en onderwerpen en dat relevante actualiteit een plek krijgt. De casuïstiek van de eigen professionals vormen vervolgens de schakel naar de dagelijkse praktijk. Dit om professionals te triggeren nog meer de taal van de zorg te spreken en proposities langs de as van zorg te vertalen.
De waarde van een programma kan het best worden geïllustreerd door deelnemers aan het woord te laten.
‘Meest belangrijke inzicht is wel dat ondanks mijn werkervaring in de zorg, ik ben sinds 1995 zorgaccountmanager, je eigenlijk maar heel weinig weet van de inhoudelijke zorg.’
‘Er is op het gebied van stakeholdermanagement nog veel te winnen. De behoeften en bekostiging van de zorg worden op niveaus bepaald waar we als organisatie meer waarde kunnen toevoegen.’
‘Wat voor mij wel een belangrijk inzicht heeft gegeven, is dat wij toch te veel vanuit ons zelf naar de techniek kijken. Zorginstellingen zijn er minder mee bezig en zien het als hulpmiddelen. Wij als leverancier brengen het te vaak alsof ze iets moeten hebben.’
‘Het koppelen van relevante kennis in de zorg aan verschillende belangen en perspectieven van professionals binnen een zorgorganisatie maken mijn gesprekken voor mij en mijn gesprekspartners beter en leuker.’
‘Ik zie de mensen uit mijn team andere gesprekken voeren, met andere leden van de DMU. Dit zorgt voor een breder draagvlak van de oplossingen die wij als organisatie kunnen aanbieden.’
‘Naast heft feit dat we een interessantere gesprekspartner voor de zorg zijn, zie ik dat er binnen de organisatie ook andere discussies plaatsvinden over strategie, waarde en oplossingen voor de zorg.’
Ben je geprikkeld door het programma en er van overtuigd dat de professionals van jouw organisatie “de taal van de zorg” nog beter zouden kunnen spreken, dan ga ik graag met jou het gesprek aan.