TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Executive search

    Junior adviseur contracteren en aanbesteden van samenwerking

    Als adviseur contracteren en aanbesteden werk je in projecten en programma’s aan bijvoorbeeld het in stand houden van onze infrastructuur, de waterveiligheid en aan ontwikkelingen om de energietransitie mogelijk te maken. Stuk voor stuk grote en complexe investeringsopgaven. Geen enkele...

    Solliciteer nu
    Aanbesteden en contracteren

    Jurist

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Blog Heldere informatievoorziening over digitale besluitvorming, juist in roerige tijden..

    Het algemeen bestuur van decentrale overheden kan vanwege de Coronamaatregelen meestal niet fysiek bijeenkomen. Om deze reden is op 9 april 2020 de tijdelijke wet 'Digitale beraadslaging en besluitvorming' in werking getreden. Deze spoedwet geeft decentrale overheden tijdelijk de mogelijkheid om rechtsgeldige besluiten digitaal te nemen. Sta jij ook voor deze uitdaging?

    Toegevoegd door Arianne Kloosterman op 8 mei 2020

    Voor algemeen besturen van de waterschappen was digitale beraadslaging al mogelijk binnen de reguliere wetgeving. Digitale besluitvorming is echter ook voor de waterschappen nieuw en brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Op enkele wettelijk bepaalde uitzonderingen na, moeten de vergaderingen openbaar zijn door middel van een publieke videoverbinding. De bestuursleden moeten allen afzonderlijk toegang hebben tot de digitale vergadering, waarbij hun identiteit bij het uitbrengen van de stemmen zichtbaar én hoorbaar moet zijn. Voor elkaar, voor de voorzitter én voor het publiek.

    De balans: nog niet alle waterschappen zijn zover

    Het is nu vier weken na de inwerkingtreding van de spoedwet. Tijd om de balans op te maken. In hoeverre komt de digitale besluitvorming en informatievoorziening bij de waterschappen van de grond? TwynstraGudde analyseerde de informatievoorziening over digitale algemeen bestuur vergaderingen bij de waterschappen tijdens de beperkingen door het Coronavirus.

    Het is duidelijk dat waterschappen verschillend omgaan met de digitale beraadslaging en besluitvorming en de informatievoorziening daaromheen. Verscheidene waterschappen gaan voortvarend aan de slag en hebben de eerste digitale vergaderingen al gehad, waaronder Waterschap Aa en Maas en Waterschap Hollandse Delta. Veel waterschappen geven echter nog weinig tot geen duidelijkheid over het al dan niet doorgaan van digitale algemeen bestuur vergaderingen. Ook vermeldt (nog) niet elk waterschap op haar website hoe er invulling gegeven wordt aan de spoedwet.

    informatievoorziening digitale besluitvorming

    Openbaarheid van genomen keuzes

    De Unie van Waterschappen heeft in samenwerking met Het Waterschapshuis een handreiking uitgewerkt met daarin onder meer de voorwaarden die de spoedwet stelt aan de besluitvorming die digitaal doorgang vindt. Ook is er een overzicht van tools en applicaties die digitale besluitvorming kunnen ondersteunen. Waterschappen kunnen hun eigen afweging en keuzes maken wat betreft de (technische en procedurele) inrichting van hun digitale besluitvorming.

    Echter adviseert de Unie van Waterschappen ook te overwegen om niet dringende besluitvorming uit te stellen tot het moment dat fysieke bijeenkomsten weer mogelijk zijn. De Unie geeft als tip om een overzicht bij te houden van de besluiten die de komende tijd op de agenda (zouden) staan, met bijbehorende prioritering. Bij alle afwegingen en keuzes, zowel bij het doorgaan als bij het uitstellen van (besluitvormende) vergaderingen, blijft het zaak openbaarheid en informatievoorziening te borgen.

    Oproep: maak procesinformatie online beschikbaar

    Zoals gezegd is openbaarheid van vergadering verplicht. Informatie over vergaderingen en besluitvorming zou voor burgers makkelijk vindbaar moeten zijn. De openbaarheid en de juiste informatievoorziening is op dit moment nog niet overal geborgd. Hoewel zowel digitale besluitvorming alsook het uitstellen van niet dringende besluitvorming de nodige uitdagingen met zich meebrengen, is de oproep: Zorg dat informatie over digitale beraadslaging en besluitvorming en over eventueel uitstel van besluitvorming online beter beschikbaar is. Verlies de informatievoorziening voor de burger juist in deze roerige tijden niet uit het oog.

    Herken je jezelf hierin? En sta je ook voor de uitdaging om digitale bestuurlijke (besluitvormings-) processen vorm te geven in het waterdomein? Als je wilt brainstormen over mogelijke scenario’s, voor een vrijblijvende (digitale) koffieafspraak staan wij altijd klaar.

    Neem contact op met

    Alle mensen

    Neem contact op met

    Alle mensen