TwynstraGudde_60jaa_wit
Werken bij

    Waar wij aan werken

    Met onze adviseurs, managers en opleiders dragen we bij aan duurzame, maatschappelijke veranderingen. Denk aan de energietransitie en de klimaatdoelen, de toekomst van de landbouw, goed onderwijs, passende zorg, oplossingen voor de krapte op de woningmarkt en hoe we het best van A naar B reizen. De uitdagingen zijn groot, maar onze kracht ligt in daadkracht. We laten transities werken.

    Wie we zijn

    Onze adviseurs en managers hebben uiteenlopende expertises en voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze werkwijze.

    ‘De Refugee Talent Hub brengt werkgevers en vluchtelingen dichter bij elkaar.’

    Jasper Oudshoorn, Adviseur Zorg

    Recente vacatures

    Executive search

    Junior adviseur contracteren en aanbesteden van samenwerking

    Als adviseur contracteren en aanbesteden werk je in projecten en programma’s aan bijvoorbeeld het in stand houden van onze infrastructuur, de waterveiligheid en aan ontwikkelingen om de energietransitie mogelijk te maken. Stuk voor stuk grote en complexe investeringsopgaven. Geen enkele...

    Solliciteer nu
    Aanbesteden en contracteren

    Jurist

    Wil je werken binnen een dynamisch team waarbij je zowel contact hebt met de publieke als de private sector? Wil je meebouwen aan de verdere uitbreiding van een snelgroeiend team met oog voor een goede werk-privé balans? En heb je affiniteit met bouwrecht, aanbestedingsrecht, ondernemingsrecht of...

    Solliciteer nu

    Facility & Workplace Marktonderzoek 2024 Het kantoor als clubhuis: tussen droom en daad

    Solitair werk doen we thuis, samenwerken op kantoor. Dat zeggen de meeste leidinggevenden, facilitair managers én werkend Nederland zelf. De praktijk is anders. Dat laat het Facility & Workplace Marktonderzoek 2024 zien. TwynstraGudde verricht dit jaarlijkse onderzoek in opdracht van Facility Management Nederland.

    FMN logo volledigDe facilitaire markt behaalde vorig jaar de duizelingwekkende omvang van bijna €75 miljard: bijna vier procent van het BBP. Voor de helft gaat het om exploitatie en ontwikkeling van winkels, kantoren en bedrijfsruimten. De rest is voor facilitaire zaken zoals catering, schoonmaak, beveiliging en afvalbeheer. De sector geeft werk aan bijna een half miljoen mensen. Het onderzoek toont de laatste marktcijfers en beschrijft dominante trends. Hoe gebruiken we onze werkplekken en hoe stemmen we de inrichting van werkplekken op het werk en de behoeften van medewerkers af?

    Kantoor als clubhuis?

    Een trend die al jaren hoog in de lijstjes van facilitair managers staat, is de ontwikkeling van het hybride werken. Met de coronapandemie kreeg die trend een boost. Meer dan ooit zou het kantoor een ‘clubhuis’ worden: een bruisende community van mensen die van elkaar leren en elkaar inspireren. De verwachting was dat we alleen nog maar naar kantoor zouden komen voor ontmoeting en samenwerking. Solitair werk zou iedereen liever thuis doen. Leidinggevenden in organisaties, facilitair managers én medewerkers zelf waren overtuigd van dat toekomstbeeld.

    Facility & Workplace Marktonderzoek 2024

    Dinsdag en donderdag

    Nu, twee jaar later, ziet de werkelijkheid er genuanceerder uit. Veel mensen komen naar kantoor om daar een werkplek op te zoeken voor solitair werk. Veel ontmoetingen zijn juist online; daarvoor blijven mensen vaker thuis. De sociale component speelt sterk mee; veel sterker dan verwacht. Dinsdag en donderdag zijn favoriete kantoordagen. Op maandag, woensdag en vrijdag zijn veel werkplekken leeg. Het wringt op veel plekken.

    Zoeken naar balans

    Het onderzoek laat zien hoe lastig het is om de juiste balans te vinden tussen de behoeften van medewerkers en de doelstellingen van hun organisaties. Tussen droom en daad staat van alles in de weg. Ten eerste zijn de behoeften van medewerkers helemaal niet zo eenduidig. Mensen zeggen het één, maar doen vaak iets heel anders. En er is een groot verschil tussen generaties, tussen werksoorten en tussen menstypen. Ten tweede zijn de doelstellingen van organisaties niet altijd even scherp. Waarom willen organisaties hun mensen eigenlijk op de werkplek verzamelen? Wat bedoelen we met een vitale organisatie? Samenwerken is elkaar zien, ook al zit je niet de hele tijd in overleg. Je hoort wat, je inspireert elkaar en dat maakt een organisatie sterker dan een losse verzameling zzp’ers. 

    Samenwerking

    Om de doelstellingen van de organisatie, de wensen van medewerkers en de inrichting van gebouwen en werkplekken beter met elkaar in balans te brengen is samenwerking nodig. Samenwerking tussen de corporate leiding van de organisatie en alle afdelingen voor HR, FM, ICT en vastgoed. Daarbij is het cruciaal elkaar te kennen en bereid te zijn om oog te hebben voor elkaars perspectieven en belangen. Die samenwerking, zo constateren de onderzoekers, kan in veel organisaties aanzienlijk beter. Facilitair managers zouden daarin het voortouw kunnen nemen. 

    Het Facility & Workplace Marktonderzoek 2024

    Op welke punten wijken het gebruik van het kantoor en het gedrag van medewerkers af van hetgeen iedereen na corona verwachtte? Wat zien we in de praktijk? De jongste cijfers over de omzet van de facilitaire deelmarkten worden van duiding voorzien door professionals in dit vakgebied die hun visie delen. Het onderzoek sluit af met een filosofische beschouwing: hoe zorgen we dat het kantoor méér is dan een werkruimte? Hoe maken we van het kantoor het kloppende hart van een vitale organisatie?

    Download kosteloos de verkorte versie:

    DOWNLOAD KORTE VERSIE

    FMN

    Bestel het volledige onderzoek via de website van FMN

    Meer informatie over FMN, dé onafhankelijke beroepsvereniging voor het facilitaire domein, op haar website

    Cases

    Cases

    Neem contact op met één van onze mensen

    Alle mensen

    Neem contact op met één van onze mensen

    Alle mensen