Leervoorkeuren en denkgewoonten: inzicht in uw eigen leerprofiel

Wat is mijn manier van leren en ontwikkelen? Hoe kom ik tot goede keuzes in leerinterventies, passend bij een bepaalde doelgroep? Hoe weet ik, als leidinggevende of ontwerper, dat die interventies bijdragen aan de gewenste effecten? Hoe zorgen we ervoor dat mensen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun leren? En hoe organiseer ik het informele leren in organisaties?

Om dit soort vragen te kunnen beantwoorden is er taal nodig. Taal om over leren van gedachten te wisselen, impliciete aannamen te expliciteren en diversiteit inzichtelijke te maken. De Language of Learning is zo’n taal. Wij hebben deze uitvoerig beschreven in het boek Liefde voor leren (2006). Binnenkort komt er een geheel herziene versie uit. Samengevat bestaat de Language of Learning uit drie instrumenten: Leervoorkeuren, Denkgewoonten en Leerlandschappen.

Leervoorkeuren geven u meer inzicht in de manier waarop en de context waarin u graag leert (download artikel). Maar het kan dus ook inzicht geven in de manier waarop een bepaald team of een bepaalde (functie-)groep leert. Bovendien kan het inzicht geven in de patronen in de organisatie. Hoe leert de organisatie eigenlijk. Denkgewoonten geven u meer zicht in de manier waarop u met het oplossen van vraagstukken omgaat (download artikel). Ook hier kan gekeken worden naar team en organisatieniveau: is eigenlijk voor deze doelgroep of voor onze organisatie alles wel leerbaar? De achterliggende gedacht is dat bepaalde kwaliteiten een achterkant hebben. Dat die achterkant voor problemen zorgt is logisch, maar het is niet altijd verstandig dit te ontwikkelen. Mensen die héél goed zijn in de analyse van complexe cognitieve vraagstukken, kunnen ook wat méér moeite hebben met het verbinden met anderen. Maar ga je dat verbinden daadwerkelijk ontwikkelen, dan gaat dat ten koste van de scherpte. Mensen kunnen heel goed zijn in het ordenen en wellicht wat minder creatief, maar ga je eigenzinnigheid en creativiteit ontwikkelen, dan gaat dat ook ten koste van het herleidbaar zijn. Onder beide ordeningen liggen leerscans waarmee u op een gemakkelijke manier uw eigen leerprofiel in kaart brengt. Of waarmee je dus zicht krijgt op het leren van een team of een organisatie. Beide scans worden inmiddels in een ruim aantal organisaties in Nederland gebruikt om leren en ontwikkelen vorm te geven.

Op de nieuwe website van Stichting Language of Learning kunt u beide scans gratis en heel gemakkelijk digitaal invullen. U kunt kiezen voor een volledig profiel of voor alleen leervoorkeuren of alleen denkgewoonten. Beide scans worden na het invullen en op uw aangeven separaat naar uw mailbox gestuurd. Een andere mogelijkheid is de scans hardcopy in te vullen. Wanneer u hiervoor kiest, vul dan hieronder uw gegevens in. U ontvangt de scans dan als pdf-document in uw mailbox. Deze scans zijn voor individueel gebruik.

Wij vragen u om twee redenen uw gegevens in te vullen als u kiest voor de downloadversie van de scans:

  • Ten eerste verklaart u zich daardoor akkoord met de Creative Commons. Dat betekent dat u onderschrijft zorgvuldig met het materiaal om te gaan. Onder zorgvuldig verstaan wij: geen inhoudelijke veranderingen aanbrengen, naamsvermelding respecteren en niet commercieel gebruiken. 
  • Ten tweede kunnen we u daardoor een nieuwe versie van de scan toesturen, als die beschikbaar komt.

Het is ook mogelijk om de leerscans voor grotere groepen te gebruiken. We maken dan gebruik van een speciaal digitale systeem. Daarmee kunt u analyses (laten) maken op de uitkomsten, waaronder bijvoorbeeld het samenstellen van groeps- of organisatieprofielen. Het maken van dit soort analyses vraagt door de complexiteit om onze expertise. Indien u hiervan gebruik wilt maken, kunt u contact opnemen met Jeroen Krouwels (J.Krouwels@noordhoff.nl) Hij kan u informeren over alle mogelijkheden die het systeem biedt en de kosten die daaraan verbonden zijn. Mocht het invullen vragen opleveren of mocht u ideeën hebben over verbeteringen, dan horen we dat graag!

We wensen u veel inspiratie bij het gebruik van de leerscans.

Leerscans aanvragen in pdf formaat