Onder druk wordt alles vloeibaar. Crises tonen aan dat wat onmogelijk leek, voorstelbaar wordt. We staan in Nederland voor een aantal fundamentele, maatschappelijke systeemveranderingen, zoals de energietransitie. Diepgaande veranderingen van de dominante structuren, cultuur, denk- en werkwijzen, ingegeven door autonome trends of ontwikkelingen zoals klimaatverandering. Daardoor ontstaan onvrede en andere ideeën in de maatschappij over de bestaande manier van denken en doen. Een nieuw sentiment, vaak in gang gezet door een actieve groep andersdenkenden. Het begeleiden of gidsen van dit soort radicale transities vraagt ook een radicaal andere manier van denken en doen. Méér van hetzelfde biedt geen oplossing meer voor de complexiteit van de opgave.
Het is duidelijk dat er iets moet veranderen. Maar in het hier en nu is nog niet duidelijk hoe die nieuwe situatie eruit gaat zien en hoe we daar kunnen komen. Een concrete stip aan de horizon ontbreekt. We noemen dat vanuit veranderkundig perspectief ook wel veranderen van A naar Etwas, ofwel een derde orde verandering. Maar in hoeverre kan zo’n complexe opgave dan gemanaged worden, vroegen wij ons af? Zijn termen als begeleiden of gidsen hier niet beter op z’n plaats? En wat moeten wij als adviseurs dan kunnen om transities te gidsen of begeleiden?
Via de Theory U zochten we verdieping op deze vragen. De denkwijze vindt zijn oorsprong in de jaren 60 toen Glasl en Lemson van het Nederlands Pedagogisch Instituut een ontwikkelingsproces beschreven waarbij je letterlijk, zoals de U-vorm toont, de diepte in moet gaan om tot verandering te komen. Een proces van observatie, beeldvorming, nieuwe inzichten en uiteindelijk besluitvorming over verandering en aanpak. De Theory U wortelt in de antroposofie en het gedachtengoed van de Oostenrijkse filosoof Rudolf Steiner. De Duitse hoogleraar Otto Scharmer ontwikkelde de U-theorie verder en gaat ervanuit dat op het diepste punt van de U het onbewuste moet worden aangesproken om tot werkelijke verandering te komen. We hebben er een open wil voor nodig, zonder invulling en sturing. Het klinkt misschien wat soft, maar vanuit dat diepste punt ontstaan nieuwe inzichten die nodig zijn om stappen te zetten in grote transitietrajecten.
Wij pasten dit toe in ons Gildecafé aan de hand van een case die speelt bij een grote organisatie met een opgave in de energietransitie. Met een club adviseurs vanuit verschillende vakgebieden hebben we met behulp van Theory U de opgave gezamenlijk en op een onderzoekende en open manier belicht. Dat leidde tot nieuwe inzichten over: wat vraagt de opgave nu écht? Kan het met méér van hetzelfde of moet het radicaal anders? En waar kan de adviseur interveniëren om beweging te krijgen in een systeem dat vastzit?
Heb je na het lezen van dit blog vragen? Of wil je meer weten over hoe onze aanpak werkt voor jouw transitie-opgave? Laat het één van ons weten.
Gildes van TwynstraGudde
Nieuwe maatschappelijke opgaven vragen om nieuwe oplossingen. Om nieuwe aanpakken en nieuwe methodieken. Vakontwikkeling alleen is niet voldoende, het gaat ook om continue ontwikkeling van onze adviseurs. De School of Impact van TwynstraGudde maakt dit mogelijk en brengt de combinatie van leren en ontwikkelen, kennis- en vakontwikkeling en leren in de praktijk bij elkaar. In onze Gildes, vakgroepen, wordt kennis verder ontwikkeld en gedeeld. Hier groeit ons vakmanschap en onze kennis van onze kerncompetenties veranderkunde, samenwerkingskunde, project- & programmamanagement en evaluatie & onderzoek. Dit gebeurt via Gildecafés waarin we kennis en (opdracht)ervaringen delen, ontwikkelbijeenkomsten om nieuwe inzichten en producten te ontwikkelen en inspiratiebijeenkomsten met interessante sprekers. Dit blog is tot stand gekomen naar aanleiding van Gildecafé, waarin de rol van de adviseur in transities besproken is en verder ontwikkeld wordt.