De eerste knop waar je aan kan draaien is strategie: is het duidelijk waar je als organisatie naartoe wilt en waarom? Het is belangrijk om collega’s goed mee te nemen in waarom je meer woningen wilt realiseren, waarom je conceptueel wilt ontwikkelen én wat deze strategie concreet voor iemands eigen rol betekent. We vergeten hierbij vaak dat we zelf al heel lang bezig zijn met het formuleren van een nieuwe strategie, maar dat het voor een ander mogelijk nieuwe informatie is. Daarom geldt hier de kracht van herhaling, herhaling, herhaling. Eén keer een nieuwe strategie delen zorgt er nog niet voor dat deze ook gelijk wordt begrepen en omarmd. Zorg daarom voor verschillende momenten waarop de strategie wordt gedeeld én de implicaties voor iemands eigen rol worden belicht.
Urgentie inzichtelijk maken
Een duidelijke strategie begint met het inzichtelijk maken van de noodzaak. In veel gevallen zien mensen de urgentie van andere of snellere ontwikkelvormen niet direct. Ze denken: ‘We doen toch al hard ons best?’ Voor beleidsadviseurs wonen is het cruciaal om het gat tussen ambitie, programmering en daadwerkelijke behoefte inzichtelijk te maken. Als prestatieafspraken en woonbeleid niet aansluiten op wat er écht nodig is, wordt de urgentie voor verandering duidelijk. Dit biedt niet alleen houvast, maar motiveert ook betrokkenen om met concrete stappen aan de slag te gaan.
Voor projectmanagers is het belangrijk om de strategie achter projecten scherp te hebben. Een projectopdracht wordt vaak uitgevoerd zonder dat duidelijk is welk doel daarachter ligt. Een voorbeeld: een gebiedsontwikkelaar wilde een groter aandeel villa’s realiseren om de grondexploitatie positief af te sluiten. Hoewel dit financieel aantrekkelijk lijkt, sluit het niet aan bij de woningbehoefte en de prestatieafspraken. Door de strategische doelen van je ambitie voor woningbouw of specifiek flexwonen of conceptueel bouwen zwart op wit vast te leggen, voorkom je dat projecten afwijken van de oorspronkelijke ambitie. Dit klinkt als een open deur, maar het gebeurt op veel plekken dat deze strategie toch niet bij iedereen scherp is en niet zwart op wit staat.
Bij het ontwikkelen van projecten is het belangrijk om vooraf te kiezen welk type project je wilt realiseren zodat dit aansluit bij je doel. In onderstaand voorbeeld gaan we in op de keuze voor flexwonen. Zoals de afbeelding toont, heb je grofweg twee smaken flexwonen en die zijn nogal bepalend voor je haalbaarheid, draagvlak en invulling van behoeften.
Kies bij aanvang van een project bewust voor één van deze twee strategieën. Dit voorkomt verwarring in het verdere traject en maakt het mogelijk om een scherpere focus te houden op het behalen van strategische doelen. Zo kunnen kleine, kwalitatieve locaties met een goede voorbereiding grote projecten met lagere kwaliteit inhalen.
Stuit je op weerstand tegen verandering in jouw organisatie en zou je hier graag over willen doorpraten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Of ben je benieuwd hoe je binnen jouw gemeente of corporatie de juiste strategie voor een project bepaalt? Neem dan met een van ons, Thysia of Majka, contact op.
Je kan nu alvast het Systeem Verandering Canvas downloaden.
Met dit whitepaper heb je alles in handen om de transitie naar conceptueel ontwikkelen succesvol te maken:
Dit is een blog uit de blogreeks over de noodzakelijke systeemverandering in de woningbouwsector in Nederland. Deze blog gaat over de knop 'strategie' van het Star Model. In elk blog behandelen we een van de knoppen en geven we praktische voorbeelden van interventies vanuit de praktijk.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) en vloeit voort uit het webinar dat Majka en Thysia met en voor het Expertteam Woningbouw van RVO hebben gegeven.