Het begrijpen van verwachtingsverschillen begint bij het erkennen en bespreken van een verschil in perspectief tussen de samenwerkende partijen. Eerder schreven wij daarover het blog Perceptieverschillen verdienen meer aandacht. Perceptieverschillen, bijvoorbeeld beïnvloedt door eerdere issues of conflicterende wederzijde verwachtingen, kunnen het VtW-proces al snel bemoeilijken. De eerste aanbeveling richt zich dan ook op het vooraf verkleinen van een verschil in perspectief.
Iedere contractmanager en adviseur is bekend met VtW’s die onnodig lang blijven liggen. De wijze waarop (langlopende) VtW’s overzichtelijk worden bijgehouden, verschilt per project en adviseur. Vooraf afspraken maken en inzetten op het vergroten van overzicht, voorkomt irritatie later.
Wanneer nieuwe klantwensen tot onduidelijkheden leiden of het proces van Opdrachtnemer verstoren, kunnen ‘de emotie’ en voorgeschiedenis van andere issues geregeld de boventoon voeren. In dergelijke situaties is het lastig om over eigen schaduw heen te stappen en begrip te hebben voor elkaars perspectief.
Deze drie aanbevelingen doen wij op basis van het onderzoek dat door Koen van Limbergen, stagiaire bij de adviesgroep Bouwen aan Projecten en Programma's van TwynstraGudde, heeft uitgevoerd.
Benieuwd naar de rol die wij kunnen spelen rond de contractbeheersing tijdens de realisatiefase? Wij praten er graag met je over door!