Dagelijks pakken scholieren, forenzen en toeristen de veerboot tussen Vlissingen (Walcheren) en Breskens (Zeeuws-Vlaanderen). Meer dan 14.000 keer per jaar varen de schepen Willem-Alexander en Maxima heen en weer over de Westerschelde, bij elkaar vervoeren ze zo’n 600.000 passagiers. De provincie heeft de ambitie om te elektrificeren en wil dat deze verbinding emissievrij wordt uitgevoerd. De huidige twee schepen zullen dan ook de komende jaren worden vervangen door nieuwe elektrische schepen. De vraag aan TwynstraGudde: welke stappen moeten in welke volgorde worden gezet om te komen tot de gewenste emissievrije vervanging vanaf 2028?
De wereld van de veren is een specifieke sector. Wij hebben een aantal experts uit onze organisatie bij elkaar gezet om – samen met het projectteam van de provincie – aan de slag te gaan. Uitgangspunt was de vervanging van de twee schepen door één groot schip en drie kleinere schepen, waardoor de dienstregeling in ieder geval flexibeler kan worden ingevuld dan met de huidige vloot. We hebben allereerst een afwegingskader vastgesteld en vervolgens een gedegen scenarioanalyse gemaakt voor de aanschaf en exploitatie van de schepen op basis van een concessie. De scenario’s geven handvatten om de mogelijkheden in beeld te brengen en de organisatorische, financiële, juridische en technische consequenties te doorleven.
We hebben, na een bronnen- en documentenstudie en verschillende gesprekken, samen met alle betrokken specialisten een afwegingskader opgesteld op basis waarvan de scenario’s zijn beoordeeld, bijvoorbeeld op rentabiliteit, het houden van grip op het proces en de beste inzet van aanwezige kennis en ervaring. In drie werksessies hebben we de verschillende uitgewerkte scenario’s besproken. In co-creatie hebben we zo samen met de specialisten van de provincie de voor- en nadelen van scenario’s in kaart gebracht om uiteindelijk te komen tot een voorkeursscenario.
Naast de bespreking van de verschillende scenario’s staken we ook ons licht op bij andere publieke organisaties die veerverbindingen exploiteren, zoals GVB Veren in Amsterdam en de provincie Zuid-Holland in Rotterdam. De uitkomsten van de analyse zijn vastgelegd in een rapport. In het rapport hebben we ook een voorkeursalternatief opgenomen.
De provincie Zeeland heeft op een gedegen manier alle mogelijke scenario’s kunnen inventariseren. Zij heeft een duidelijk beeld gekregen van de (vervolg)acties en besluiten die nodig zijn om te komen tot de emissievrije toekomst van de Westerschelde Ferry vanaf 2028. Op deze manier hebben we bijgedragen aan een mooi project om emissievrij vervoer over de Westerschelde mogelijk te maken, zodat passagiers van Vlissingen naar Breskens en andersom in de toekomst kunnen (blijven) kiezen voor de fiets als duurzaam alternatief voor de auto (het autoverkeer gaat door de Westerscheldetunnel).
In deze opdracht konden wij verschillende experts van TwynstraGudde inzetten. In ons team zat iemand met kennis van de wereld van de veren, iemand met kennis over het opstellen van afwegingskaders en iemand met (juridische) kennis van aanbesteden en concessies. Bovendien werden onze presentaties door iemand vanuit het team voorzien van verhelderende visualisaties. Daarnaast hebben we onze ervaring met projectmanagement kunnen inzetten en uiteraard onze passie voor het werkend krijgen van transities, in dit geval de energietransitie.