- kennisbank
- Leiderschap
- Waar hebben leiders aandacht voor?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Veel leiders creëren een demotiverend werkklimaat
Uit diverse onderzoeken (zoals van de Hay Group uit 2013) blijkt dat de invloed van de direct leidinggevende vaker negatief dan positief is.
De meerderheid veroorzaakt, vaak zonder dat zij het zelf weten, een demotiverende werksfeer. Wereldwijd zegt 55% van de werknemers dat hun leidinggevende een demotiverend werkklimaat creëert. Voor Nederlandse leidinggevenden is de score nog hoger, 68%.
Het zal dan een verbazing wekken dat het met de betrokkenheid van medewerkers ook niet al te goed is. Slechts 9 procent van de medewerkers blijkt echt betrokken bij zijn werk (versus bijvoorbeeld Denemarken met 21% betrokken medewerkers).