- kennisbank
- Projectmanagement
- Hoe beoordeel je een project?
-
Samenwerkingskunde
-
Projectmanagement
- Wat is projectmanagement?
- Wat zijn de fasen van projectmanagement?
- Hoe beheers je een project?
- Hoe neem je beslissingen in een project?
- Hoe beoordeel je een project?
- Hoe verdeel je de taken in een project?
- Hoe richt je een eenmalige samenwerking in voor een project?
- Hoe ga je om met de omgeving van een project?
- Welke projectmanagement methodes zijn er?
-
Leren en ontwikkelen
-
Organisatiekunde
-
Contracteren en aanbesteden
- Hoe ontwikkel ik een goede inkoopstrategie?
- Waar bestaat een goede inkoopstrategie uit?
- Hoe bepaal je de inkoopstrategie met behulp van risico's?
- Hoe bepaal je de contracteringsstrategie?
- Hoe maak ik een inkoopplan?
- Welke contractvormen bestaan er?
- Wat zijn de gevolgen voor de keuze van een contractvorm?
- Hoe alloceer ik risico's?
- Hoe kies ik voor de juiste aanbestedingsprocedure?
- Welke factoren zijn van belang als je een contract of aanbesteding vaststelt?
-
Programmamanagement
-
Veranderkunde
-
Risicomanagement
-
Leiderschap
-
Managen
Beoordeel het project
Een projectleider zal regelmatig willen weten hoe het er voorstaat met zijn project. Vaak volstaat daarbij de ‘reguliere’ voorgangsbewaking op de beheersaspecten. In bijzondere gevallen zal een speciaal oordeel georganiseerd moeten worden.
Een projectleider zal regelmatig willen weten hoe het er voorstaat met zijn project. Voor zichzelf, maar ook voor zijn opdrachtgever en andere betrokkenen of belanghebbenden. In veel gevallen volstaat daarbij de reguliere voortgangsbewaking op de beheersaspecten. In bijzondere gevallen zal een speciaal oordeel georganiseerd moeten worden. Denk hierbij aan gevallen die betrekking hebben op nieuwe, onverwachte in- of externe kansen of bedreigingen. Of aan een in- of externe partij die een expliciet oordeel wenst. Over het verloop van een project en over de actuele en geplande stand van zaken.
Valkuilen:
- waar nodig treft men toch geen bijsturingsmaatregelen
- er bestaat maar een vorm van planning, namelijk de optimistische
- de rol van de actoren in de relevante omgeving is onduidelijk. Wie mag meedenken, meeweten en meebeslissen
- er wordt een evaluatie uitgevoerd. Zodat alsnog de ‘zondebokken’ in het project gevonden kunnen worden
- niemand durft te besluiten dat er geen behoefte meer bestaat aan het resultaat