Blogs | Twynstra Gudde - Organisatieadviesbureau

Blogs

Marcel van Bockel

Nieuwe beroepen vragen om flexibel en dienstverlenend opleiden

08-04-2019
reageer
Marcel van Bockel

Waar volg je de opleiding tot ‘vlogger’, ‘conversation designer’ of ‘stitcher’? Dit zijn nieuwe functies die ineens ontstaan door de ontwikkelingen van nieuwe technologieën en toepassingen daarvan. Een ‘stitcher’ is bijvoorbeeld iemand die 360 graden opnames vloeiend aan elkaar ‘naait’, zodat er een ‘immersive’ ervaring kan ontstaan in Virtual reality. Deze techniek is nu nog nodig, bestond vijf jaar geleden nog niet, en de verwachting is dat die over weer vijf jaar niet meer nodig zal zijn. Hoe kun je in deze dynamiek voor een dergelijk beroep een adequate opleiding aanbieden?

Onderwijs
Marcel van Bockel

Ontwerpprincipes voor het onderwijslogistiek landschap van de HAN

25-02-2019
reageer
Marcel van Bockel

Naar aanleiding van het blogbericht “Onderwijslogistiek aanpakken als een landschapsarchitect, kan dat?” ben ik medio 2018 in gesprek geraakt met Marcel Penners van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Onderwijslogistiek staat bij de HAN hoog op de agenda en Marcel Penners maakt daarbij gebruik van de noemer ‘onderwijslogistiek landschap’. Het bruggetje naar de landschapsarchitect was daarmee snel gemaakt.

Marcel van Bockel

Organisatiestructuur is ook belangrijk bij flexibel onderwijs

06-02-2019
reageer
Marcel van Bockel

Gedurende 2018 heb ik Frencis Visser binnen Twynstra Gudde begeleid bij haar masterthesis “Flexible education assessed from a modern sociotechnical perspective”. In haar onderzoek heeft zij specifiek gekeken naar het belang van de organisatiestructuur voor het waarmaken van flexibel onderwijs. Ons vermoeden was dat de meeste scholen bij flexibilisering vooral werken aan het curriculum, blended onderwijs en het specificeren van maatwerk voor de student. Als bijlage bij dit blogbericht is een artikel toegevoegd welke een samenvatting bevat van de masterthesis van Frencis.

Onderwijs
Marcel van Bockel

Aan de slag met het ontwerpen van flexibel onderwijs

07-05-2018
reageer
Marcel van Bockel

In het onderwijs in Nederland klinkt geruime tijd een roep om flexibilisering en personalisering. Een gemene deler daarbij is de wens om de student of leerling een opleiding aan te bieden die beter aansluit bij zijn/haar persoonlijke behoeften en omstandigheden. Een beweging is gaande van ‘iedereen volgt op dezelfde manier de opleiding’ naar ‘iedereen leert op een eigen manier’. Een beweging met grote gevolgen voor de onderwijslogistiek.

Onderwijs