Woningborg is de organisatie die een basis van zekerheid legt onder de nieuwbouw van woningen in Nederland met certificatie, borgstelling en kwaliteitsbewaking als kerntaken. Het werkveld van Woningborg is zeer dynamisch. Zowel de woningbouwproductie, de woningmarkt als de manier waarop mensen hun huis gebruiken veranderen voortdurend. Voor Woningborg is het essentieel om conjuncturele, demografische, bouwtechnische en sociaaleconomische trends scherp in de gaten te houden.
In opdracht van directie en Raad van Commissarissen van Woningborg heeft TwynstraGudde studie gedaan naar de trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op de Nederlandse woningmarkt en de bouwsector. Die ontwikkelingen hebben in onze visie raakvlakken met vele facetten van het dagelijkse leven. Het onderzoek is daarom vanuit een breed perspectief aangevlogen, breder dan alleen de trends en ontwikkelingen die direct van invloed zijn op Woningborg. Eerst divergeren, dan convergeren richting organisatie en strategie. We kijken van buiten naar binnen.
Volgens de DESTEP-methode hebben we vanuit zes dimensies trends en ontwikkelingen geïdentificeerd: demografie, economie, sociaal-cultureel, technologie, ecologisch-duurzaam, politiek. De opgeleverde inzichten hebben we verdiept met expertinterviews en klantgesprekken. Voor die laatste hebben we de methodiek van de Customer Experience gebruikt. De resultaten hebben we geclusterd in tien hoofdtrends voor de korte, middellange en langere termijn. Deze hebben we uitgediept in een trendworkshop met directie en Raad van Commissarissen, waarbij ook de kansen en bedreigingen voor Woningborg in kaart zijn gebracht. Het biedt Woningborg een kader voor de toepassing van trends en ontwikkelingen in haar strategische heroriëntatie.
Download voorbeeld trendposter
Onze adviseurs hebben kennis van de woningmarkt en de bouwsector en veel ervaring met trendanalyses en marktverkenningen. Met een onafhankelijke bril en vanuit een brede invalshoek schetsen wij een beeld van de toekomst. Dat beeld vormt een betrouwbare basis voor beleid of organisatiestrategie. De Customer Experience is begeleid door specialisten van de adviesgroep Innovatie van TwynstraGudde.