Met de invoering van de vrachtwagenheffing gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens per gereden kilometer betalen voor het gebruik van de Nederlandse snelwegen en sommige N-wegen. De hoogte van het tarief wordt bepaald door de milieu-eigenschappen en de gewichtsklasse van de vrachtwagen. Hoe lichter en schoner, hoe lager het tarief. Andere Europese landen hebben al langer een vrachtwagenheffing. Uniek aan de Nederlandse heffing is dat de opbrengsten in overleg met de vervoerssector worden teruggesluisd en ingezet voor verduurzaming en innovatie van de sector, denk daarbij aan elektrificatie, waterstof en logistieke efficiëntie. Aan de invoering gaat een complex en meerjarig traject vooraf, waarbij de besluitvorming door de politiek en opdrachtgever gelijk moet lopen met de ontwikkeling en aanbesteding van systemen en producten van het heffingssysteem in de verschillende clusters. Het gaat dan concreet om de inzet van camera’s, detectiepoorten, kastjes, maar ook om de administratieve afhandeling, handhaving en boetesystemen.
De uitvoering van de vrachtwagenheffing is belegd bij vier publieke uitvoeringsorganisaties. In zijn rol als opdrachtgever wordt van de programmadirecteur verwacht dat hij vanuit alle clusters en onderdelen betrouwbare informatie kan overleggen aan de politiek, op basis waarvan besluiten kunnen worden genomen. Hij moet zicht hebben op planning, risico’s, financiën en kwaliteit. Die opgave is te groot om zelf te doen. TwynstraGudde heeft een team van vijftien specialisten samengesteld om de programmadirecteur en de manager programmabeheersing te ondersteunen op het gebied van beheersing en sturing. In het team zitten onder andere een planner, financiële adviseurs, een risicomanager en een informatiemanager.
Het team werkt vooral met en bij de opdrachtgever en heeft veel overleg met de inhoudelijke clusters. We maken gebruik van veel verschillende methoden. Zo ontwikkelen we bijvoorbeeld een dashboard waarop alle informatie in samenhang is terug te zien. En schrijven de verschillende specialisten rapportages die de vertaalslag maken van informatie naar stuurinformatie. Zo ondersteunen we de programmateamleden met informatie en het leggen van verbanden. We halen dus niet alleen informatie op, maar hebben ook iets te brengen.
Wij brengen onze deskundigheid op het gebied van beheersing mee en zorgen dat zaken goed geregeld worden. We duiken in een opdracht en snappen de inhoud waardoor we scherpe vragen kunnen stellen, maar ook goede analyses kunnen maken. We vertalen informatie naar relevante stuurinformatie. Typisch TwynstraGudde: behalve de inhoud snappen we heel goed hoe de organisatie werkt en kunnen we ook acteren op de ‘zachte’ kant. Weerstand wegnemen, tegemoetkomen aan zorgen, bespreekbaar maken van dilemma's, bijdragen aan verbeteren van de samenwerking, kritisch meedenken over de projectorganisatie.
Onze bijdrage aan het Programma Vrachtwagenheffing brengt rust en vertrouwen. De programmadirecteur heeft een vast aanspreekpunt. Zaken worden tijdig gesignaleerd en met de informatie die het team aanreikt heeft hij de basis op orde en ziet hij geen dingen over het hoofd. Daardoor zit hij zelfverzekerd aan tafel bij bestuurders en kan met vertrouwen laten zien dat de invoering van de vrachtwagenheffing op beheerste wijze verloopt.
Lees ook het persoonlijke verhaal van Tomas de Laat, Programmadirecteur Invoering Vrachtwagenheffing.