De samenwerking hebben we geanalyseerd met behulp van de vier invalshoeken voor een succesvolle samenwerking, die door TwynstraGudde op basis van praktijkervaring en de wetenschappelijke literatuur zijn ontwikkeld.
De evaluatie heeft twee belangrijke resultaten opgeleverd voor de doorontwikkeling van de aanpak van Oud en Nieuw in de gemeente:
Om tot deze bevindingen te komen hebben we allereerst de betrokkenen binnen en buiten de gemeentelijke organisatie geïdentificeerd. Vervolgens hebben we een basisopzet gemaakt voor de interviews met in totaal 16 betrokkenen van 8 verschillende organisaties.
Zo hebben we binnen de gemeente gesproken met medewerkers van verschillende teams en afdelingen, zoals openbare orde en veiligheid, leefomgeving, vergunningen toezicht en handhaving, en wijkonderhoud. Daarnaast hebben we de politie, brandweer en verschillende jongerenwerkers en straatcoaches geïnterviewd.
Op basis van deze gesprekken hebben we een beknopte en handzame rapportage opgesteld met concrete aanbevelingen voor de korte en lange termijn.
In de rapportage hebben we inzichtelijk gemaakt welke inspanningen zijn geleverd door de gemeente en haar partners om overlast en vernielingen, voorafgaand en tijdens de jaarwisseling, te voorkomen en aan te pakken. Denk daarbij aan inspanningen in de fysieke leefomgeving, zoals het tijdig ophalen van afval en activiteiten in de sociale sfeer en het openstellen van jeugdcentra tijdens de kerstvakantie. Daarnaast hebben we de samenwerking tussen de partners – en in het bijzonder de samenwerking tussen de gemeente en haar partners – geanalyseerd:
Aan de hand van deze analyse zijn concrete kansen voor de toekomst benoemd, waar de gemeente in de aanloop naar de komende jaarwisselingen mee aan de slag kan.
De adviseurs van TwynstraGudde kennen een breed palet aan organisaties in het veiligheidsdomein. We doorgronden hun perspectieven en spreken hun taal. Daarbij hebben we veel ervaring met evaluatieonderzoek binnen en buiten het veiligheidsdomein. In deze onderzoeken hebben we niet alleen aandacht voor procedures en de inrichting van de werkprocessen, maar vooral ook voor de menselijke kant van de samenwerking. Onze samenwerkingsscan helpt om op efficiënte wijze de samenwerking te evalueren en om gezamenlijk te komen tot gerichte verbeterpunten.